به مرگ‌گرفتن و به تب راضی شدن واردکنندگان خودرو

یکشنبه - 9 مهر 1402

پیشرانه -هفته گذشته با خبرهای نسبتاخوب وارداتی به پایان رسید؛ اما این خبرها به مرگ‌گرفتن و به تب راضی‌کردن واردکنندگان خودرو و مصرف کنندگان نیست؟

پیشرانه -هفته گذشته با خبرهای نسبتاخوب وارداتی به پایان رسید؛ اما این خبرها به مرگ‌گرفتن و به تب راضی‌کردن واردکنندگان خودرو و مصرف کنندگان نیست؟
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه ، هفته گذشته برای چشم انتظاران وارد خودرو به نسبت بد پیش نرفت. از نظر مسئولان مربوطه که این خبرها خوش به‌حساب می‌آید؛ حتی یکی از نمایندگان پیگیر و مصر بر واردات، پیرو قولی که داده بود، از شو روم واردکنندگان و انبار خودروهای وارداتی نیز بازدید کرد.
در این دیدار واردکننده از همه تشکر میکند. انگار که مسئولان و متولیانی مرتبط لطف کرده و با مساعدت و ملاطفت و مهربانی، اجازه داده اند تا کار ادامه پیدا کند.
در واقع همه چیز بر عکس شده است، به جای تقدیر و تشکر از فعالان عرصه واردات و فراهم کردن تسهیلات، آنها باید از تمام نهادها، سازمان ها، ارگان ها و دستگاه‌های مرتبط باید تشکر کنند. به چه دلیل؟چون وظیفه خود را انجام داده اند.
به بیان دیگر این تقدیر در شرایطی به‌عمل آمده و می‌آید که غیر از زمان، هزینه و تلاشی که برای ثبت سفارش انجام داده‌اند، بیش از ۶ ماه است که سرمایه واردکنندگان در قالب خودروهای پشت گمرک مانده خاک می‌خورد. اتفاقی که کاملا بی برنامگی و عدم هماهنگی و چابکی سیستم دولتی را نشان می‌دهد.
خودروهایی که چند ماه بنا به مشکلات مختلف، ترخیص نمی‌شدند و اجازه ورود به خیابان ها را پیدا نمی‌کردند.
این مشکل تمام قد به سیستم واردات مرتبط می‌شود؛ اما هزینه آن را واردکنندگان و مردم پرداخت کرده اند. یکی با خواب سرمایه، بلاتکلیفی و صرف هزینه‌های بیشتر ‌و دیگری با انتظار و تحلیل رفتن قدرت خرید و نگرانی، به نوبه خود تاوان داده‌اند.
در این مدت، از اسفند ۱۴۰۱ تا به امروز حجم زیادی از تقاضا محبوس شده‌اند و همگی منتظر روشن شدن تکلیف هستند. با این حال کار به قدری کُند و بی برنامه پیش رفته است که دیگر خبر درمانی هم جواب نمی‌دهد و الان دیگر کار فقط با ورود و آغاز عرضه خودروهای وارداتی جمع خواهد شد.
با این وجود به نظر می رسد واردکنندگان به همین هم قانع شده اند. آنها می‌خواهند هر چه سریعتر خودروهای مانده در گمرک را ترخیص و پس از طی مراحل اداری عرضه کنند.
چون واقعا دیگر خسته، بلاتکلیف و مردد شده‌اند. بنابراین با هر شرایط و هر قیمتی به نظر کنار می آیند تا یاد بگیرند دیگر خود را در عمل انجام شده قرار ندهند. تا بار دیگر لازم نباشد تا به تب راضی شوند.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟