آیا سامانه یکپارچه فروش موفق بوده است؟

دوشنبه - 10 مهر 1402

پیشرانه -بازار خودرو مانند بسیاری از خودروسازان پیرو حرف های اخیر معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت (که با تکذیب همراه شد ) شده چند ساعتی را با شادی سپری کرد.اما این شادمانی دیرپا نبود و بلافاصله سایه سامانه بر سر خودروسازان بازهم سنگینی کرد.

پیشرانه -بازار خودرو مانند بسیاری از خودروسازان پیرو حرف های اخیر معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت (که با تکذیب همراه شد ) شده چند ساعتی را با شادی سپری کرد.اما این شادمانی دیرپا نبود و بلافاصله سایه سامانه بر سر خودروسازان بازهم سنگینی کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، صحبت های پنجشنبه گذشته منوچهر منطقی مبنی بر بازگشت اجازه فروش به خودروسازان با استقبال بسیاری همراه شد. برخی آن را زمینه ای برای آزاد شدن فروش و بازگشت شیوه های متنوع از سوی خودروسازان تلقی کردند. برخی نیز پا را فراتر نهاده و این موضوع ، عبور از فروش خودرو در سامانه یکپارچه را مقدمه ای بر به پایان رسیدن قیمت گذاری دستوری دانستند.

با این حال این سخنان بلافاصه با واکنش شورای رقابت همراه و اعلام شد که فروش خودرو همچنان با سبک و سیاق قدیم ادامه خواهد یافت.

در مقابل برخی نیز چندان این سخنان را جدی نگرفتند . چون به طور کلی  منطقی یکی از طرفداران پر و پا قرص تخصیص خودرو به روش قرعه کشی یا شیوه های نظیر آن به شمار می آید.

به نظر می رسد که نظر بخش دوم درست و صحیح بوده است.چرا که وی دیروز  در تشریح مزایای عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفته است: “سیاست‌گذاری و عرضه محصولات شرکت‌های خودروساز در سامانه یکپارچه فروش خودرو در راستای ارتقای رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار توانست مزایایی همچون تخصیص عادلانه خودرو، بالا رفتن امکان دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی،  شفافیت و ایجاد رویه‌ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان، رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره چکانی خودرو یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان، شفافیت در اعلام فهرست رزرو در سامانه به منظور اجتناب از سوء استفاده‌های احتمالی از این فهرست و همچنین افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته باشد و سبب آرامش در این بازار شود.”

با این تفاسیر آیا می توان باور کرد که وزارت صمت به زودی ها بی خیال سامانه یکپارچه فروش شود ؟ سامانه ای که به پیشنهاد شورای رقابت و اجرای وزارت صمت برپا شد تا بتوانند با آن بازار را کنترل کنند.

حال اینکه تا چه حد موفق بوده اند ، حال و روز امروز بازار می تواند گواهی بدهد. با این وجود این سامانه در جمع آوری نقدینگی و حبس بیش از یک میلیون تقاضا بدون عرضه خوب عمل کند. از یک طرف توانست مانع از ورود حجم زیادی از منابع مالی مردم به بازار شود و از سوی دیگر این منابع در اختیار بانک ها ماند.پ

نکته قابل تامل اما اشاره به تنظیم بازار و خروج دلالان است که می تواند نقطه عطفی در کارنامه تیم خودرویی وزارت صمت به شمار بیاید . ولی با کمال تاسف باید اذعان داشت که این آرامش بازار هیچ ارتباطی به این سامانه و یا سایر دستورالعمل های تکلیفی و دستوری ندارد.

به عبارت ساده ، بازار را کورسوی امید واردات به آرامش رسانده است. اگر قرار بود سامانه و امثال آنها جواب بدهند که قرعه کشی به قوت خود باقی و همچنان در حال خلق دلال های جدید بود.

پس با این وجود بهتر است به جای استفاده ابزاری از انتظار مردم ، شرایط تسهیل واردات را فراهم کنند . به جرات می توان گفت که سامانه موفق عمل نکرده است. انصراف و نارضایتی ها و جلوگیری از عرضه های مستقیم اگر تا کنون باعث اعتراضات سنگین مردم مواجه نشده است ، دلیل وارداتی دارد که هیچ ارتباطی به سامانه یکپارچه فروش ندارد.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟