خودروهای وارداتی

دلار آینده خودروهای وارداتی را مبهم کرد

شنبه - 22 مهر 1402

پیشرانه- بیش از یک سال معطلی و هزار بهانه به نظر برای اینکه بتوانند شسته‌ورفته یک عرضه بی‌دردسر داشته باشند کافی نبوده است و پس‌ازاین همه ادعا این بار دلار آینده خودروهای وارداتی را مبهم کرد.

پیشرانه- بیش از یک سال معطلی و هزار بهانه به نظر برای اینکه بتوانند شسته‌ورفته یک عرضه بی‌دردسر داشته باشند کافی نبوده است و پس‌ازاین همه ادعا این بار دلار آینده خودروهای وارداتی را مبهم کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اطلاعات و کاتالوگ ۶ مدل خودروهای وارداتی در شرایطی در سامانه وزارت صمت بارگذاری شده است که از همین ابتدای کار ابهام و نگرانی، چاشنی کار شده است.

اواخر هفته گذشته اعلام شد که در هفته‌ای که آخرین روز آن را سپری می‌کنیم، ۸ مدل از خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد. این ۸ مدل به ۶ مدل کاهش یافت. برخلاف لیست اعلامی بستیون و هونگچی عرضه نشدند و جتا جای سوزوکی را گرفت.

همچنین پیش‌تر اعلام شده بود این خودروها پس از تعیین قیمت عرضه خواهند شد. بااین‌حال در آستانه آغاز عرضه مشخص شد که این فروش‌ها با قیمت غیرقطعی انجام خواهد شد.

از یک منظر برخی معتقد هستند که این کار تعمدی بوده است؛ یعنی با فروش غیرقطعی فرصت مقایسه را گرفته‌اند تا مبادا خریداران بر اساس قیمت برای یک محصول تقاضای بیشتری ایجاد کنند. این افزایش تقاضا می‌تواند در قیمت‌های بازار نیز تأثیرگذار باشد.

اما به نظر می‌رسد مسئله اصلی فراتر از این حرف‌ها باشد. چراکه اگر چنین درایت و توان برنامه‌ریزی و مدیریت در صنعت خودروسازی کشور وجود داشت، به نظر اوضاع‌واحوال صنعت به شکل امروز نبود.

اگر از زاویه سیستم رانتی به این موضوع پرداخته شود می‌توان گفت که بله احتمال این نوع برنامه‌ریزی وجود دارد.

بااین‌حال به‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای عرضه بی‌دردسر و شفاف انجام گرفت، با نوسان نرخ دلار نقش برآب شد.

نوسان نرخ دلار از ابتدای هفته و اثرپذیری صددرصدی بازار خودرو از آن مانند همیشه محاسبات را برهم زد. بازهم خریدار و فروشنده در قیمت‌گذاری و دادوستد مردد ماندند. در این شرایط واقع مشخص نیست که آیا فروش به صلاح و سود می‌رسد؟ آیا قدرت و ارزش پول حفظ می‌شود؟ خریدار نیز نمی‌داند که بخرد یا نخرد؟

در اصل این دلار است که هر سمتی که برود سایر بازارها را به دنبال خود می‌کشاند. ابهام در آینده نرخ ارز هم به‌نوبه خود بازار را با نگرانی و سردرگمی همراه می‌کند.

در این وضعیت آیا عرضه خودروهای وارداتی می‌تواند اهداف مدنظر پیگیران را محقق کند؟ آیا می‌توانند در حالت نوسان بر اساس فرمول‌هایی که دارند قیمت‌های درستی را استخراج کنند؟ آیا بازهم ۳۰ هزار منتظر می‌توانند صبر کنند یا اینکه این بالا و پائین شدن‌ها انصراف‌های جدید را به وجود می‌آورد؟

مهدی اسدی

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟