واردات و تولید

واردات و تولید هر دو در آستانه انفجار

یکشنبه - 23 مهر 1402

پیشرانه- با توجه به افزوده شدن ۹ محصول وارداتی دیگر به سامانه فروش شاید باید نسبت به آینده بازار خوش‌بین بود؛ اما به‌رغم وعده‌ها به نظر مشکل ارز به قوت خود باقی است و اگر برطرف نشود واردات و تولید هر دو در آستانه انفجار قرار خواهند گرفت.

پیشرانه- با توجه به افزوده شدن ۹ محصول وارداتی دیگر به سامانه فروش شاید باید نسبت به آینده بازار خوش‌بین بود؛ اما به‌رغم وعده‌ها به نظر مشکل ارز به قوت خود باقی است و اگر برطرف نشود واردات و تولید هر دو در آستانه انفجار قرار خواهند گرفت.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» هرچند در هفته گذشته سامانه فروش خودروهای وارداتی بر ثبت‌نام باز نشد. ولی با افزوده شدن ۹ محصول دیگر تعداد خودروهای قابل‌عرضه به ۱۵ مدل افزایش یافت.

گذشته از اینکه در این بخش هم شاهد غلبه چشمگیر چینی‌ها هستیم؛ اما وجود خودروهای کره‌ای و ژاپنی‌ها هم می‌توان نقطه امیدبخش باشد، به شرطی که حواشی و شایعات حقیقت نداشته باشند.

به عبارت بهتر برخلاف اینکه خودروهای کره‌ای در این سامانه بارگذاری شده‌اند اما آینده واردات آن‌ها در همچنان مبهم است. بر اساس شنیده‌ها بنا به دلایل اعلام‌نشده، واردکنندگان خودروهای کره‌ای از اسفندماه سال گذشته تا به امروز موفق به ثبت سفارش‌های جدید نشده‌اند.

در بهترین حالت شاید تا حالا در کل ۵ هزار دستگاه خودروی کره‌ای ثبت سفارش شده است. دیگر خودروهای غیرچینی نیز از وضعیت مشابهی برخوردار هستند. در بهترین حالت فرض کنیم که از ۱۵ هزار خودروی ثبت سفارش شده، ۱۰ هزار دستگاه غیر چینی هستند. ۳۰ هزار نفر هم که به هر علت ترجیح داده‌اند برای خرید خودروی وارداتی صبر پیشه کنند.

ولی بعد از گذر این انتظار از ۷ ماهگی، آیا می‌توان توقع داشت که تمام این افراد برای دریافت خودروهای چینی صبوری کرده‌اند؟ آیا می‌توان توقع داشت که اگر دست آن‌ها به خودروهای کره‌ای و ژاپنی نرسید به چینی‌های مانده بسنده کنند؟ آیا خرید مدل‌های از تویوتا، کیا، سوزوکی و هیوندا را حق خود نمی‌دانند؟

بنابراین برای اینکه متولیان واردات خودرو بتوانند کار را به‌درستی پیش ببرند باید در وهله اول توانایی عرضه حداقل ۳۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی را فراهم کنند. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از این خودروها باید غیر چینی باشد.

هرچند برخی از این خودروهای نیز محصول شراکت شرکت مادر با تولیدکنندگان چینی هستند. بااین‌وجود برندهای موجود غیر چینی بدون شک از تقاضای بسیار بالاتر و بیشتری برخوردار خواهند بود.

این مسئله می‌تواند با توجه به آنچه تا به امروز گذشته است آینده بازار را تا حدی به ابهام و پیچیدگی‌های بیشتر همراه کند.

در همین حال تولید نیز با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. هنوز مشکلات ارزی، قیمت‌گذاری، تسهیلات معوق شده و مطالبات پرداخت‌نشده قطعه سازان به قوت خود باقی است. ارز هم که درست‌وحسابی به آنان تعلق نمی‌گیرد.

در این شرایط وعده تحویل خودروهای وارداتی بازهم بازار را در حالت انتظار نگه خواهد داشت.

در این وضعیت متولیان و مسئولان باید این اطمینان خاطر را ایجاد کنند که به‌طور قطعی و صددرصدی واردات در حد و اندازه‌ای که مدعی شده‌اند انجام خواهد شد.

اگر این اتفاق رخ ندهد بازار یک‌باره با موج منتظر سنگین تقاضا روبرو خواهد شد. طی مدت‌زمانی هم که از سال گذشته است وزارت صمت با اصرار بر فروش سامانه‌ای مانع از عرضه‌های مستمر با روش‌های متفاوت شده است.

بنابراین اگر این بار وعده‌ها محقق نشود، بازار خودرو در آستانه انفجار قرار خواهد گرفت. چون میزان تولید و عرضه وارداتی‌ها نمی‌تواند به‌درستی تقاضای انباشته بازار را پاسخ بدهد.

در این وضعیت بازهم نگرانی از آینده و ناتوانی از تشخیص سمت‌وسوی قیمت‌ها، فشار تقاضا را بیشتر خواهد کرد؛ اما چون پاسخ مناسبی در کار نیست، بازار به نقطه‌جوش برسد.

در صورت بورز چنین وضعیتی آیا توانایی کنترل بازار را دارند؟ آیا می‌توانند در برابر موج تقاضا ایستادگی کنند؟

با این احتمالات اگر از واردات مستمر و عرضه با تیراژ بالا ناتوان هستند، ضروری است که حداقل از یک‌سو شفاف‌سازی کنند و از سوی دیگر تولید داخل را تقویت کنند تا از طریق این محصولات شکاف را بیشتر نکنند.

البته شاید اعتراف به ناتوانی در شرایط حال حاضر منجر به شکل‌گیری اعتراضات شدید شود. پس می‌توانند این راهکار را فراموش کنند و به‌جای آن از حجم وعده‌ها بکاهند و در مقابل شرایط واردات بیشتر را فراهم کنند.

مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟