گام مهم کرمان موتور در تعمیق پیوند دانشگاه و صنعت

یکشنبه - 14 آبان 1402

 پیشرانه- مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت با اشاره به اینکه باید صنعت خودروسازی ایران را دانش بنیان کرد گفت: اقدام کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صنعت را گام مهمی در تعمیق پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.

پیشرانه- مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت با اشاره به اینکه باید صنعت خودروسازی ایران را دانش بنیان کرد گفت: اقدام کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صنعت را گام مهمی در تعمیق پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» توکلی نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور که با مشارکت و همکاری داشنگاه علم و صنعت برگزار شد با ابراز خرسندی از پیوند بین صنعت و دانشگاه، اقدام کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صنعت را گام مهمی در تعمیق پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.
وی با تاکید بر نقش مهم چنین گردهمایی‌هایی در برنامه رابردی صنعت خودروسازی کشور تاکید کرد: تلاش دولت و وزارت صمت در این سالها، رقابتی‌تر کردن صنعت خودروسازی بوده؛ اما تبدیل صنعت خودروسازی به صنعتی رقابت پذیر نیاز به برنامه منسجم و دقیق دارد.
مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت اضافه کرد: در ابتدای تحریم ها تولید صنعت خودروسازی نصف شد و خودروسازان با مشکل انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ ها مواجه شدند. این موضوع نارضایتی‌های زیادی را هم در پی داشت.
توکلی تاکید کرد: دلیل کاهش تولید در دوران تحریم، دانش بنیان نبودن این صنعت و مونتاژکاری به جای نوآوری بوده است. در این سالها دیگر تولید خودرو به صورت عبور مستقیم نبود و عرضه خودرو نیز شفاف نبود. هدف وزارت صمت برای خروج صنعت خودروسازی از بحران، افزایش تولید محصولات و جلوگیری از تولید ناقص و همچنین شفاف سازی عرضه به همراه آزادسازی واردات بود تا بازار رقابتی‌تر شود.
توکلی ادامه داد: طی سال های قبل از ۱۴۰۰، صنعت خودروسازی ایران رکورد سالانه تولید یک میلیون ۶۵۰ هزار دستگاه در سال را هم ثبت کرده بود؛ اما هیچ گاه عملکرد ثابت و رو به رشدی را از این صنعت شاهد نبودیم و همواره عملکرد صنعت خودروسازی فراز و نشیب داشت.
وی بیان کرد : نتیجه اقدامات دولت و وزارت صمت، ثبت رکورد تولید یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ بود و بیان کرد که تا این لحظه تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته و روند رو به رشد تولید همچنان حفظ شده است. وی همچنین خبر از رشد ۲۲ درصدی تولید خودروهای سواری و تجاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ تا این لحظه نسبت به سال گذشته داد.
این مقام مسئول در وزارت صمت افزود: پس از تحقق افزایش تیراژ تولید، وزارت صمت و دولت می بایست جلوی شکننده بودن تولید را بگیرد. به این منظور نیاز بود تا صنعت خودروسازی کشور در مسیر دانش بنیان شدن گام بردارد.
توکلی تاکید کرد: صرف مونتاژکاری باعث ایجاد وابستگی صنعت خودروسازی به روابط خارجی می‌شود که این همان شکننده شدن تیراژ تولید است. وی با ابراز خرسندی از پیوند بین صنعت و دانشگاه، اقدام کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صنعت را گام مهمی در تعمیق پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.
توکلی در ادامه  به ظرفیت های صنعتی موجود و تعداد خودروهای در حال تردد در ایران اشاره و اظهار کرد: تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در ایران به صورت سالانه شدنی بوده که البته بخشی از این ظرفیت به صادرات به کشورهای مختلف اختصاص خواهد یافت.
وی همچنین با تاکید بر لزوم توسعه پلتفرم مشترک بین خودروسازان اضافه کرد : با اشتراک پلتفرم، بخش زیادی از هزینه های تحقیق توسعه برای هر شرکت به دلیل اشتراک در فعالیت ها کاسته می شود. این مهم در صورتی محقق می شود که کلید تحقیق و توسعه و تولید در دست خودروسازان باشد. توکلی در پایان بیان کرد که امروزه صنعت خودروسازی دنیا فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌ها فراهم کرد که این فرصت‌ها شامل برقی سازی، هوشمندسازی، حمل و نقل اشتراکی، اتصال پذیری و … بوده که نیاز است برای جبران فاصله تا دنیا خودروسازان داخلی تمرکز بیشتری روی این موارد داشته باشند.

فرایند طراحی جایگزین مونتاژ
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی کرمان‌خودرو(کادک)نیز در ادامه این مراسم از رویکرد آینده پژوهی کرمان موتور خبر داد و گفت: در گذشته استراتژی‌ها بر مبنای بقا و زیان بود از این رو بسیاری از پروژه ها متوقف شد؛ اما در شرکت کادک در چهار سال اخیر بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که همچنان ادامه دارد.

علی بهرامی با بیان این که در  دهه ۶۰ و ۷۰ در فرایند طراحی خودروسازی و صنعت قطعه ادبیات خودکفایی حاکم و براین اساس زنجیره تامین ایجاد شد، اظهار کرد: یکی از چالش های ۴۰ سال اخیر این بود که با وجود فراهم بودن امکان واردات، داخلی‌سازی قطعات قیمت، خودرو با نرخ بین‌المللی وارداتی را اقتصادی‌تر می‌کرد بنابراین اگر داخلی سازی به سمت طراحی جدید و همراه با فناوری روز حرکت نکند، منافع چندانی برای ساختار تولیدی نخواهد داشت.
وی ساخت داخل را نیازمند سرمایه گذاری دانست و تصریح کرد: این موضوع چالش بزرگی در حوزه مدیریت است و در صورت داشتن استراتژی شفاف، زنجیره تامین فعلی پاسخگوی نیاز قطعی خودروسازان نخواهد بود بلکه دانش کیفی و فنی به آن ها کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی کرمان‌خودرو (کادک) با اشاره به فرایند مونتاژ به سرعت در حال جایگزین شدن با فرایند طراحی است گفت: اگر دیزاین جدید با تکنولوژی روز همراه نباشد، منافع چندانی برای ساختار تولیدی نخواهد داشت. به همین جهت همکاری با دانشگاه یک امر لازم و ضروری تلقی می‌شود.
بهرامی ادامه داد : حضور و همکاری در مراکز علمی به آینده این صنعت کمک می کند. در حال حاضر دانش فنی کشورچندان به‌روز نیست و ارتباط کرمان موتور با دانشگاه علم و صنعت می تواند رقابت و پیشرفت در این زمینه را بیشتر کند.
وی تاکید کرد : زنجیره تامین فعلی پاسخگوی نیاز قطعی خودروسازها نیست. شرکت‌هایی مانند ساپکو، کادک و سازه گستر بین خودروساز و قطعه ساز قرار گرفته اند و به جای طراحی توسعه توسط خودروساز باید به قطعه ساز مراجعه کنیم. به همین دلیل فضای تیرینگ فراهم نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی کرمان‌خودرو (کادک) در ادامه به پلتفرم مشترک اشاره کرد و افزود : پلتفرم مشترک مفهوم فیزیک قضیه نیست، بلکه باید به زیرساخت ها، منابع انسانی و پیش نیازهای آن توجه شود.در واقع باید پکیجی تولید کرد که بتوانیم محصولات مختلف را بر اساس آن توسعه بدهیم.
بهرامی درخصوص قیمت تمام شده نیز گفت: برخی از مواد اولیه در ایران گران‌تر از نمونه خارجی تمام می‌شود بنابراین باید نمونه‌ای به تولید برسد که با نمونه خارجی رقابت کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟