سوء استفاده معین خودرو از نیاز مردم

یکشنبه - 21 آبان 1402

پیشرانه – خروجی اولین نشست خبری مدعی واردات تویوتای ژاپن چیزی جز سوء استفاده معین خودرو از نیاز مردم نبود.چون تویوتا کرولایی که قرار است این شرکت وارد کند هم چینی از آب درآمد.

پیشرانه – خروجی اولین نشست خبری مدعی واردات تویوتای ژاپن چیزی جز سوء استفاده معین خودرو از نیاز مردم نبود.چون تویوتا کرولایی که قرار است این شرکت وارد کند هم چینی از آب درآمد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه » ،طی سال های اخیربنا به وضعیت پیش آمده از تحریم ها و ممنوعیت ها تمام گوشه و کنار صنعت خودروسازی کشور سرشار از خودورهای چینی شده است. به همین دلیل توقع می رفت با آغاز دور جدید واردات بعد از ۵ سال ممنوعیت شاهد ورود خودروهای غیر چینی زیادی به بازار باشیم.

در ابتدای کار نیز وزارت صمت اعلام کرد که غیر از بعضی از ممنوعیت ها قدیمی واردات خودرو از تمام کشورها مجاز است.به این ترتیب با توجه به سابقه حضور برندهای مختلف از جمله ژاپنی در ایران انتظار می رفت که رقابت سختی میان واردکنندگان خودورهای چینی و غیر چینی به وجود بیاید.

اما غیر از چند شرکت که واقعا محصولات غیر چینی وارد کرده اند،بعضی از تازه واردان از شرایط کشور و عطش بازار سوء استفاده کرده و می خواهند با فرصت طلبی محصولات چینی با نام ژاپنی را به مردم قالب کنند.

در این وضعیت مشخص نیست که آیا معین خودرو با آگاهی وزارت صمت قصد عرضه تویوتای چینی را دارد یا به صورت پنهانی قصد انجام این کار را دارد.

اگر این شرکت بخواهد مشکلات تحریم و عدم امکان عقد قرار داد با شرکت مادر را مطرح کند، باید بداند سایر شرکت ها که محصولات غیر چینی وارد می کنند نیز دچار این مشکلات هستند.

آنها نیز به واسطه شرایط موجود امکان عقد قرار داد مستقیم و حتی نقل و انتقال مالی و حمل و نقل مستقیم را ندارند. آنها نیز باید برای دور زدن تحریم ها و خرید خودرو هزینه های زیادی را متقبل شوند. اما هیچ کدام قصد فریب مردم و یا حتی وزارت صمت را نداشته و ندارند.

اما به نظر می رسد معین خودرو با توجه به سابقه خوب و درخشان تویوتا درایران و همچنین معین موتور خواسته است تا فرصت هست،از آب گل آلود ماهی بگیرد.

این در حالی است که بازار با توجه به رویدادهای سال های اخیر بیش از اندازه به ورود ،عرضه و تزریق خودروهای غیر چینی نیاز دارد. بنابراین اگر قرار بود بازهم خودرویی چینی وارد کشور شود، به این همه هیاهو و سروصدا چه نیازی وجود داشت.

آیا این اقدام معین خودرو غش در معامله نیست؟ چرا مصرف کنندگان برای یک خودرو که برای بازار چین تولید شده است به اسم یک خودروی ژاپنی باید بیش از ۲ میلیارد تومان پرداخت کنند؟

همچنین این پرسش مطرح است که معین خودرو چرا تا به حال اقدام به راه اندازی و احداث و معرفی نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش نکرده است ؟ آیا اصلا قصد دارد که به تویوتاهای چینی خدماتی ارائه کند یا اینکه پس از فروش تعدادی محدود می خواهد خریداران را به حال خود رها کند؟

این اوصاف توقع می رود که وزارت صمت یا متولیان و مسئولان ذی ربط تکلیف این موضوع را هر چه زودتر روشن کنند.چون معین خودرو غیر از تویوتا مدعی واردات نیسان هم هست.

نوشته :مهدی اسدی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟