ترخیص خودروها از گمرکات

احتمال آزادسازی ترخیص خودروها از گمرکات با طرح انجمن واردکنندگان

جمعه - 27 دی 1398

پیشرانه- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با طرح شکایت خریداران خودروهای دپو شده در گمرکات طرح تمدید ترخیص خودروها از گمرکات دوباره به هیأت دولت ارسال‌شده و به نظر می‌رسد به‌زودی در دستور کار قرار گیرد.

پیشرانه- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با طرح شکایت خریداران خودروهای دپو شده در گمرکات طرح تمدید ترخیص خودروها از گمرکات دوباره به هیأت دولت ارسال‌شده و به نظر می‌رسد به‌زودی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» مهدی دادفر با تأکید بر این‌که از زمان توقف خودروها در گمرکات انجمن همواره در تلاش برای ترخیص بوده است، افزود: این خودروها در بیرون از گمرکات مالک داشته و به اشخاص فروخته‌شده و تأخیر در زمان تحویل آن‌ها منجر به شکایت خریداران شد که به همین دلیل مصوبه تمدید ترخیص این خودروها دوباره به هیأت دولت در قالب طرحی ارسال‌شده است.

وی بابیان این‌که این خودروها اموال و دارایی‌هایی است که ارز آن‌ها از کشور خارج‌شده و مشکل ارزی ندارد، تصریح کرد: باقی ماندن این خودروها در گمرکات تنها منجر به از بین رفتن دارایی‌های مردم می‌شود بنابراین انجمن با پیگیری‌های متعدد و مکرر از معاون اول ریس جمهور و وزرا مصوبه‌ای به هیأت دولت ارسال کرد که امیدواریم به‌زودی به تصویب برسد تا مردم هرچه سریع‌تر به دارایی خود دست یابند.

دادفر با اشاره به زمان و انرژی زیادی که صرف این اقدام شد و مخالفت‌هایی که در این مسیر وجود داشت، تصریح کرد: در صورت تصویب مصوبه هیأت وزیران جرأت مخالفت با مصوبات وجود نخواهد داشت اما توانایی اهمال در اعمال مصوبات همواره وجود دارد همان‌گونه که در دفعات قبل نیز به دلیل اهمال در اجرای مصوبات، کار به تعویق افتاد و دستگاه‌های اجرایی به‌هیچ‌عنوان هماهنگ با یکدیگر عمل نکردند.

دبیر انجمن واردکنندگان درباره ترخیص خودروها از گمرکات اظهار امیدواری کرد که این مصوبه هرچه سریع‌تر در هیأت دولت به تصویب برسد و اظهار می‌کند: ازآنجاکه مقرر شد کمیسیون‌های تخصصی دولت نسبت به اعلام نظر خود اقدام کنند، ازاین‌رو کمیته ویژه‌ای نیز دراین‌باره تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش از دو سال گذشته تاکنون ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودروی وارداتی وارد کشور شده که به دلایلی ازجمله محدودیت‌های ارزی و ثبت سفارش مجوز ترخیص نداشتند که از این میزان ۷ هزار و ۱۵۳ دستگاه خودرو از نیمه دوم سال گذشته با مصوبه هیأت دولت و دادن مهلت۴ ماهه‌ای برای ترخیص خودروها ترخیص شدند بااین‌حال  ۱۰۴۸ دستگاه دیگر باوجود دریافت پروانه گمرکی نتوانستند از گمرک خارج شوند، با این حساب در حال حاضر و بر اساس اطلاعیه گمرک ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو در گمرکات باقی‌مانده و در انتظار ترخیص هستند که باید دید دولت و شخص رئیس‌جمهور چه تصمیمی دراین‌باره اخذ خواهند کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟