بازار خودرو در آستانه افزایش قیمت‌ها؟
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

بازار خودرو در آستانه افزایش قیمت‌ها؟

دوشنبه - 6 آذر 1402

پیشرانه- از ابتدای سال جاری واردات خودرو به‌خصوص دست‌دوم‌ها ترمز دادوستدها را کشید و مصرف‌کنندگان را چشم‌انتظار گذاشت. حال با توجه به‌احتمال از دور خارج شدن این طرح آیا بازار خودرو در آستانه افزایش قیمت‌های مجدد قرار خواهد گرفت. بر اساس گزارش‌هایی که بعد از صحبت‌های اخیر وزیر صمت منتشرشده است، به نظر می‌رسد قید […]

پیشرانه- از ابتدای سال جاری واردات خودرو به‌خصوص دست‌دوم‌ها ترمز دادوستدها را کشید و مصرف‌کنندگان را چشم‌انتظار گذاشت. حال با توجه به‌احتمال از دور خارج شدن این طرح آیا بازار خودرو در آستانه افزایش قیمت‌های مجدد قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش‌هایی که بعد از صحبت‌های اخیر وزیر صمت منتشرشده است، به نظر می‌رسد قید ورود خودروهای دست‌دوم را باید زد.

آن‌گونه که شنیده می‌شود، مسئولان وزارت صمت به این نتیجه رسیده‌اند که طرح واردات خودروهای کارکرده طرحی است ناپخته و همین موضوع اعلام آیین‌نامه مربوطه را به تأخیر انداخته است. بعید است آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده حتی تا پایان امسال نیز ابلاغ شود. ظاهراً دولت از ارسال الحاقیه قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس (واردات خودروهای کارکرده) پشیمان شده، زیرا به این نتیجه رسیده که مدیریت آن، به‌خصوص از جنبه ارائه خدمات پس از فروش، سخت است و به‌اصطلاح دردسر دارد.

به‌جز مسئله کمبود ارز، چالش بزرگ دیگری که سیاست‌گذار در مسیر واردات خودروهای کارکرده با آن روبه‌روست، خدمات پس از فروش است.

البته این موضوعی جدیدی نیست بلکه ازهمان ابتدا تأمین ارز و خدمات پس از فروش به‌عنوان اصلی‌ترین چالش‌های واردات خودروهای دست‌دوم مطرح بود. بااین‌حال این طرح مسیرش را با چنان سرعتی باز کرد که کمتر کسی می‌تواند معوق و معلق شدن ورود خودروهای دست‌دوم را باور کند.

این طرح در شرایطی به‌طور مجدد و بسیار جدی در دستور کار قرار گرفت که طراحان استیضاح وزیر سابق صمت این موضوع را به دستاویزی برای انتقاد به فاطمی امین قرار داده بودند.

وی نیز به‌سرعت این طرح را آماده و با دو فوریت به هیأت دولت داد و دولت نیز سریعاً آن را تصویب و به مجلس تقدیم کرد.

البته این طرح به کمک فاطمی امین نیامد و علی‌آبادی جانشین وی شد؛ اما بعد از رفتن وزیر سابق سمت مسئولان توانستند با استفاده از این طرح و فضاسازی علیه تولید داخل و بازی روانی قیمتی مانع از تأثیر موج تقاضا بر قیمت‌ها شوند.

بااین‌وجود باگذشت بیش از ۶ ماه این بخش از واردات راهی به‌جایی نبرد و در حال حاضر نیز در هیأت دولت است. بر اساس گفته‌ها نیز به نظر می‌رسید که این طرح به‌زودی قابلیت اجرا پیدا کند.

اما سخنان اخیر وزیر صمت مبنی بر نگرانی از تأمین ارز برای ورود این خودروها به‌گونه‌ای دیگر تعبیر شده است.

گذشته از اینکه هنوز درست و غلط این تعبیر و برداشت مشخص نشده، روشن است که در صورت اطمینان از نیامدن خودروهای دست‌دوم وارداتی، بازار چشم‌انتظار واکنش نشان خواهد داد و به‌احتمال‌زیاد بازهم با افزایش مجدد قیمت‌ها همراه خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟