اثرات منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده بر بازار
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

اثرات منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده بر بازار

سه شنبه - 7 آذر 1402

پیشرانه – وزارت صمت هنوز به گمانه‌زنی‌هایی که از صحبت‌های علی‌آبادی به وجود آمده است واکنش و پاسخی نداشته است. در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا این وزارت خانه از اثرات منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده بر بازار خبر دارد؟ طی روزهای اخیر اضطراب و دلهره بازار خودرو بیشتر از روزهای گذشته […]

پیشرانه – وزارت صمت هنوز به گمانه‌زنی‌هایی که از صحبت‌های علی‌آبادی به وجود آمده است واکنش و پاسخی نداشته است. در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا این وزارت خانه از اثرات منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده بر بازار خبر دارد؟

طی روزهای اخیر اضطراب و دلهره بازار خودرو بیشتر از روزهای گذشته شده است. تا پیش‌ازاین آن‌ها نگران نحوه فروش، عرضه و تحویل و تیراژ خودروهای وارداتی و اثرگذاری آن بر قیمت‌های بازار بودند. چون برعکس آنچه گفته بودند، قیمت خودروهای وارداتی اقتصادی از آب درنیامد. البته از همان سال گذشته و با توجه به صحبت‌هایی که مطرح شده بود، مشخص شد که تحقق این خواسته دور از دست خواهد بود. بااین‌حال ادعای ارزان‌سازی و کاهش قیمت‌ها در کنار افزایش رقابت و کیفیت اجازه نداد که به دیدگاه و نظر دولت در خصوص خودروهای وارداتی کسی چندان اهمیت بدهد. این در حالی بود که معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت در خرداد سال گذشته به‌صراحت بیان کرد که قیمت خودروهای اقتصادی لزوماً اقتصادی نخواهد بود.

این موضوع، یعنی غیراقتصادی بودن خودروهای اقتصادی در خرداد سال جاری و با ابلاغ تعرفه‌های جدید خود را نشان داد. تعرفه‌هایی که نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش یافته بودند.

در این میان برخی کارشناسان و منتقدان به انتقاد از تعرفه‌های جدید پرداختند؛ اما در مقابل موافقان با مقایسه قیمت‌های بازار داخل و کشورهای مبدأ در باغ سبز به مردم نشان دادند.

در این وضعیت جدی شدن بحث واردات خودروهای دست‌دوم هم ترمز انتقادها را کشید و با جو حمایتی به وجود آمده هم منتقدان خاموش شدند و هم بازار به سکون و سکوت و انتظار فرورفت. قیمت‌ها تقریباً بدون نوسان ماندند و تنها با نوسان نرخ ارز کمی افزایشی شدند.

در این میان متولیان صمت و نهادهای مرتبط این وضعیت را به عملکرد و برنامه‌های خود مرتبط می‌کردند. این در حالی است که بازار فقط در انتظار ورود و تعیین تکلیف خودروهای وارداتی بود. این مسئله تا به امروز نیز به قوت خود باقی است. ضمن اینکه انتظار رأی واردات خودروهای کارکرده و صفرکیلومتر را باید دلیل اصلی آرامش نسبی بازار دانست.

در این میان برداشت متفاوت از صحبت‌های وزیر صمت به منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده تعبیر شده است. این تعبیر که هنوز از سوی وزارت صمت بدون پاسخ مانده است به‌راحتی می‌تواند بازار منتظر و تشنه خودرو را تحت تأثیر قرار بدهد.

درواقع پیغام صریح و ساده منتفی شدن واردات خودرو در اولین گام به قیمت‌ها خواهد رسید. چون به آن‌ها می‌گوید که عرضه‌ها محدود در تیراژهای پائین خواهد بود.

این پیام به‌راحتی می‌تواند بازهم تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زده و با توجه به وضعیت تورمی و تحریمی و همچنین انتظار و تقاضای انباشته در بازار خودرو، دوباره موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟