اولین سری آریزو ۵ برقی تحویل شد + عکس

دوشنبه - 20 آذر 1402

پیشرانه –  شرکت مدیران خودرر طی مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان مربوطه نخستین سری از خودروی تمام برقی آریزو ۵ را تحویل داد.در این مراسم ۸۸ دستگاه آریزو ۵ برقی که نخستین سری تحویل این محصول هستند، به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تاکسیرانی کشور واگذار شد. در حاشیه این مراسم […]

پیشرانه –  شرکت مدیران خودرر طی مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان مربوطه نخستین سری از خودروی تمام برقی آریزو ۵ را تحویل داد.در این مراسم ۸۸ دستگاه آریزو ۵ برقی که نخستین سری تحویل این محصول هستند، به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تاکسیرانی کشور واگذار شد.

در حاشیه این مراسم که در محل نمایندگی ۷۷۷ مدیران خودرو برگزار گردید، تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت خودروساز، سازمان تاکسی‌رانی، وزارت صمت و شهرداری تهران نیز امضا شد و خودرو آریزو ۵ برقی با قیمت ۱.۲ میلیارد تومان برای مصارف عمومی و تاکسیرانی در اختیار نمایندگی‌های مدیران خودرو قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی ساخت داخل با پلاک ملی و تحویل تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، با تأکید بر اینکه در آغاز مسیر الکتریکی کردن صنعت خودروی کشور قرار داریم، اظهار داشت: یکی از مزایای مهم خودروهای برقی، تنوع سوخت مصرفی و بهره‌گیری از انرژی‌های پاک در کنار کاهش مصرف سوخت و انرژی است.

آقای عباس علی‌آبادی در این مراسم، با ابراز خرسندی از تزریق نخستین خودروهای تمام برقی به ناوگان تاکسی‌رانی کشور، امروز را روزی بسیار مبارک خوانده و تصریح کرد: انتقال نخستین خودروهای برقی به تاکسیرانی کشور، اقدامی بسیار مثبت است؛ ضمن اینکه سایر خودروسازان کشور نیز در این زمینه مشغول فعالیت هستند و به‌زودی شاهد ورود تعداد بیشتری خودروی برقی در سبد محصولات آنها خواهیم بود. خودروسازان در تلاش‌اند تا هر هفته شاهد تزریق بیشتر خودروهای برقی به ناوگان تاکسی‌رانی باشیم.

وزیر صنعت همچنین تأکید کرد: در واقع در مرحله‌ای هستیم که باید با فرهنگ استفاده از خودروهای برقی آشنا شویم و به آموزش در این زمینه از طریق مدارس، دانشگاه‌ها و همکاری همه نهادهای کشور نیاز داریم. باید بررسی رفتار خودروهای برقی در اقلیم‌ها و نقاط مختلف کشور انجام شود. این امر به لحاظ زیست‌محیطی و البته اقتصادی ضرورتی ملی است.

آقای علی‌آبادی خاطرنشان کرد: مزیت خودروهای برقی تنها کاهش مصرف سوخت و انرژی نیست؛ امکان تنوع سوخت‌رسانی و همچنین تبدیل خودروهای موجود به الکتریکی که امکان بهره‌برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی، بادی و … را فراهم می‌کند، از دیگر مزایای این خودروها است و در آینده جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی سبز را ممکن می‌سازد.

آقای علی‌آبادی خاطرنشان کرد که هم‌اکنون در مرحله آزمایشی و آشنایی با این فناوری قرار داریم و این خودروها به صورت تجربی تولید و وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند. با آغاز از استان تهران، اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه عملکرد این خودروها در شرایط و اقلیم‌های مختلف به‌دست می‌آید تا بتوان خودروهای برقی مناسب را متناسب با نیازها و امکانات طراحی و تولید کرد.

مشخصات فنی آریزو ۵ برقی

خودروی آریزو ۵ برقی مجهز به موتور الکتریکی ۱۲۲ اسب بخار با گشتاور ۲۷۶ نیوتن متر است. نیروی تولیدی این موتور از طریق یک جعبه‌دنده تک‌سرعته با قابلیت بازیافت انرژی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

ظرفیت باتری نصب شده در این خودرو ۵۳٫۶ کیلووات ساعت ذکر شده است. این باتری توانایی شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصدی خود را در مدت ۳۰ دقیقه دارد. بر اساس اعلام شرکت سازنده، آریزو ۵ برقی می‌تواند در شرایط ایده‌آل آزمایشگاهی با یک بار شارژ، مسافت ۵۰۰ کیلومتر را طی نماید اما با در نظر گرفتن شرایط واقعی مصرف، این رقم به ۴۰۱ کیلومتر محدود می‌شود.

از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز آریزو ۵ برقی امکاناتی همچون شش کیسه هوا، دوربین دنده عقب، سیستم های کنترل پایداری و کشش، کروز کنترل و … را به همراه دارد که در مدل معمولی این خودرو نیز وجود دارند. همچنین این مدل برقی به قابلیت بازیافت انرژی نیز مجهز شده است.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟