آموزش گام به گام و تصویری بستن زنجیر چرخ

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

یکشنبه - 6 بهمن 1398

پیشرانه- این روزها فصل سرما و یخ‌زدگی معابر است و نیاز به داشتن تایرهای مناسب، تجهیزات خودرویی کارا و از همه مهم‌تر زنجیر چرخ برای مسافرت و حتی تردد در معابر یخ‌زده شهری است به همین دلیل امروز مطلبی تحت عنوان بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری برایتان آماده کرده‌ایم.

پیشرانه- این روزها فصل سرما و یخ‌زدگی معابر است و نیاز به داشتن تایرهای مناسب، تجهیزات خودرویی کارا و از همه مهم‌تر زنجیر چرخ برای مسافرت و حتی تردد در معابر یخ‌زده شهری است به همین دلیل امروز مطلبی تخت عنوان بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری در بخش «تعمیر و نگهداری» برایتان آماده کرده‌ایم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بااین‌وجود بسیاری از افراد در عین اینکه زنجیر چرخ دارند اما مهارت استفاده و بستن آن را نداشته و درواقع در زمان نیاز باید از دیگران کمک بگیرند. درحالی‌که بستن زنجیر چرخ یکی از ساده‌ترین مهارت‌های رانندگی است. در این مطلب نگاهی داریم به انواع زنجیر چرخ و روش‌های مختلف بستن آن.

اگر زنجیر نداشتیم

در زمان‌هایی که مسیر یخ‌زده و لغزنده هست و زنجیر چرخ نداریم، می‌توان با کم کردن فشار باد لاستیک‌ها تا حد زیادی تماس آن‌ها را با زمین بیشتر کنیم. در این مواقع باید فشار باد تایر محور محرک را در حدود ۱۵ تا ۲۰ پی اس آی باشد و در اولین فرصت فشار هوای تایر را دوباره تنظیم کنیم.

روش کم کردن باد تایر برای مسیرهای ماسه‌ای و گلی نیز جوابگو است. همچنین بستن طناب به شکل ضربدری روی تایر مثل زنجیر چرخ نیز تا حدی کمک خواهد کرد.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

در زمانی که در یک مسیر گلی یا یخ‌زده هستیم، می‌توان با کم کردن باد تایر تا حد زیادی به حرکت خودرو کمک کرد. همچنین می‌توان طناب را به شکل زنجیر چرخ نیز به دور تایر پیچید.

زنجیر چرخ‌های غیرفلزی

در بین انواع وسایلی که برای تردد در مسیرهای لغزنده وجود دارد، هیچ‌کدام کارایی زنجیر چرخ‌های فلزی را نخواهند داشت. امروزه وسایلی به نام زنجیر چرخ سیلیکونی و امثال آن نیز وجود دارند که معمولاً در زیر فشار زیاد توانایی و استقامت چندانی ندارند.

بنابراین هرچند که بستن زنجیر چرخ‌های فلزی کمی سخت‌تر از نمونه‌های مدرن امروزی است اما در عوض امکان جدا شدن و پاره شدن آن در طول مسیر وجود ندارد و توانایی‌های حرکتی بهتری نیز به خودرو می‌دهد.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

انواع روش‌های بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ را می‌توان به سه روش رایج روی چرخ قرارداد. در حالت اول می‌توان با جک زدن زیر خودرو و بلند کردن چرخ، زنجیر را روی چرخ انداخته و به‌راحتی آن را روی چرخ نصب کرد.

سختی این روش در جک زدن زیر چرخ خصوصاً در مسیرهای شیب‌دار و ناهموار است اما از طرفی بستن زنجیر نیز راحت‌تر خواهد بود. در روش دوم که اکثراً از این روش استفاده می‌کنند، زنجیر را جلوی چرخ مدنظر روی زمین پهن کرده و سپس با خودرو روی زنجیر می‌رویم به‌نحوی‌که در حدود یک‌سوم تا نصف طول زنجیر زیر چرخ قرار بگیرد.

سپس زنجیر را دور تایر انداخته و آن را ثابت می‌کنند. این روش مرسوم‌ترین نوع بستن زنجیر است.

اما در روش سوم، زنجیر را روی تایر انداخته و آرام خودرو را به جلو می‌رانیم. با این کار زنجیر دور تایر را می‌گیرد و در آخر، آن را در جای خود محکم می‌کنیم. این روش کمی حرفه‌ای بوده و نیاز به مهارت و تمرین دارد.

مراحل بستن زنجیر چرخ

تمام انواع زنجیر چرخ‌های فلزی با انواع و اقسام طرح‌ها به یک‌شکل بر روی تایر بسته می‌شوند که در اینجا به راحت‌ترین راه آن یعنی پهن کردن روی زمین اشاره می‌کنیم. زنجیر چرخی را که مناسب با سایز تایر خودرو است را آماده نصب‌کرده و در جلوی تایر خودرو روی زمین قرار می‌دهیم.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

لازم است تا زنجیر به شکلی کاملاً باز و صحیح روی زمین و در جلوی تایر قرار بگیرد. به‌اصطلاح گره‌های زنجیر را باز می‌کنیم تا مشکلی در نصب زنجیر به وجود نیاید. بعد از قرار دادن زنجیر در روبروی تایر باکمی حرکت روبه‌جلو، تایر خودرو را روی زنجیر می‌بریم.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

بعدازاینکه تایر به‌درستی روی زنجیر چرخ قرار گرفت، آن را به دور تایر انداخته و اقدام به بستن اتصالات دو طرف زنجیر به یکدیگر و سفت کردن زنجیر می‌کنیم. قابل‌ذکر است که در تمام انواع زنجیر چرخ‌های فلزی، اتصالاتی برای وصل شدن دو طرف زنجیر به هم وجود دارد با این تفاوت که بسته به نوع زنجیر چرخ، شکل‌ها و طرح‌های این اتصالات متفاوت است.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

اساس نصب زنجیر به این شکل است که وقتی روی تایر قرار می‌گیرد، یک حالت لبه‌دار در پشت تایر ایجاد می‌کند و ازیک‌طرف در پشت تایر محکم می‌شود. در طرف بیرون تایر نیز وضعیت به همین شکل است. بعدازاینکه زنجیر روی تایر قرار گرفت، نوبت به محکم کردن آن به کمک اتصالات می‌رسد. در برخی از زنجیر چرخ‌ها از تسمه‌های کشی، طناب و… نیز برای محکم کردن زنجیر استفاده می‌شود.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

بعد از بستن کامل زنجیر به روی چرخ باید زنجیر به شکلی متقارن، محکم و بدون لقی روی تایر قرارگرفته باشد.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

بعد از طی مسافتی چند صد متری، دوباره به بررسی وضعیت زنجیر چرخ می‌پردازیم تا اگر در جای خود آزادشده بود و یا مشکلات دیگری در نصب آن ایجادشده است، آن را برطرف کنیم. معمولاً اگر زنجیر شل شده بود باید دوباره به کمک اتصالات آن را در جای خود محکم کنیم.

بستن زنجیر چرخ ؛ آموزش گام‌به‌گام و تصویری

نکاتی مهم درباره بستن زنجیر چرخ

در ابتدا باید زنجیر چرخی مناسب با سایز تایر خودرو به همراه داشته باشیم. در خودروهایی که دارای دو محور محرک هستند، بهترین حالت نصب زنجیر در هر چهارچرخ است.

اما در خودروهای دو دیفرانسیل اگر فقط دو عدد زنجیر داریم، بهتر است آن را به محور جلو ببندیم که فرمان گیری و کنترل خودرو نیز ایمن‌تر شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب نیز چاره‌ای جز بستن زنجیر به محور محرک نداریم.

وقتی تایر را کم‌باد کرده‌ایم، اقدام به بستن زنجیر نکنیم چراکه این کار به تایر صدمه می‌زند و از طرفی زنجیر به‌خوبی روی تایر قرار نخواهد گرفت.

زنجیر را روی تایر حتماً کاملاً محکم کنیم چراکه عدم این کار منجر به آسیب دیدن زنجیر و تایر شده و حتی در صورت خارج شدن زنجیر از تایر در حین حرکت، با برخورد شدید به زیر گلگیر خودرو، آسیب شدیدی به این قسمت خواهد زد.

با زنجیر چرخ با سرعتی بیشتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی نکنیم. سعی کنیم در شروع حرکت از بکسوات کردن تا حد امکان خودداری کرده و در زمان توقف نیز ترمز شدیدی که منجر به لیز خوردن خودرو شود نداشته باشیم.

چراکه هر دو حالت باعث ساییدگی زنجیر و آسیب به تایر خواهد شد. در زنجیر چرخ‌هایی که دارای لقمه‌های دوشاخ هستند حتماً این لقمه‌ها را به سمت بیرون قرار دهیم تا به تایر آسیبی وارد نشود.

زنجیر چرخ را حتماً قبل از ورود به قسمت‌های یخ‌زده یا پوشیده از برف مسیر روی تایر قرار دهیم. در خیلی از مواقع ممکن است به خاطر شرایطی مثل برف زیاد در زیر تایر، شیب جاده، مسیر یخ‌زده و سرمای هوا، بستن زنجیر چرخ به یک کار سخت و حتی خطرناک تبدیل شود.

از رانندگی با زنجیر چرخ روی مسیر خشک و آسفالته اکیداً خودداری کرده و به‌محض برطرف شدن شرایط اضطرار، زنجیر را از چرخ بازکنیم. همیشه دستکش برای کار به همراه داشته باشیم و بستن زنجیر چرخ را چندین بار تمرین کرده تا در زمان نیاز در کمترین زمان آن را استفاده کنیم.

بعد از بستن زنجیر با طی یک مسافت کوتاه، آن را دوباره بررسی کنیم تا در صورت ایراد، برطرف شود. در پایان باید ذکر کنیم که بسیاری از افراد اقدام به بستن یک زنجیر روی تایر زاپاس خود می‌کنند تا در زمان نیاز با تعویض تایر در زمان و انرژی صرفه‌جویی کرده باشند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟