پیشرانه» گزارش می دهد:

مونتاژکاران در انتظار سرنخ کلاف پیچیده تامین ارز

سه شنبه - 21 آذر 1402

پیشرانه- تامین ارز مونتاژکاران از موضوعاتی است که هنوز به نقطه مشترکی برای حل نرسیده است و این اتفاق می تواند در نهایت دامن بازار را گرفته و آن را با چالش های بسیاری همراه کند. در حالی تامین ارز مونتاژکاران با مشکل همراه است که وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تامین ارز خودروهای […]

پیشرانه- تامین ارز مونتاژکاران از موضوعاتی است که هنوز به نقطه مشترکی برای حل نرسیده است و این اتفاق می تواند در نهایت دامن بازار را گرفته و آن را با چالش های بسیاری همراه کند. در حالی تامین ارز مونتاژکاران با مشکل همراه است که وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تامین ارز خودروهای وارداتی بیان کرده: برنامه ریزی در این زمینه انجام و جای نگرانی نیست.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد تولید خودرو در کشور روند کاهشی دارد و ادامه دار شدن این موضوع می تواند بازار را با چالش همراه سازد.
اما این کاهش تولید می تواند دامن خودروسازان مونتاژی را بیش از خودروسازان داخلی بگیرد و آن هم تنها به دلیل مشکل در تامین ارز باشد. در حالی مشکل تامین ارز خودروسازان مونتاژی حل نشده است که پیش بینی می شود کاهش تولید در انتظار آمارهای سه ماهه سوم سال باشد.
در حالی تامین ارز مونتاژکاران با مشکلاتی مواجه شده است که واردات خودرو نیز می تواند به این مشکل دامن زند. درواقع مسئله تامین ارز مونتاژکاران نه تنها حل نشده بلکه در ادامه می تواند ضرر و زیان سه ماهه سوم سال را هم افزایش دهد. این در حالی است که عباس علی آبادی وزیر صمت با اشاره به موضوع واردات خودرو، اظهار کرد: ارز در تجارت و فعالیت اقتصادی ابزاری است که بین ساختارهای اقتصادی مختلف کارکرد دارد و روی همه چیز هم اثر دارد. در موضوع تامین ارز نگرانی دولت این است که یک اقدام نسنجیده، اقتصاد کشور دچار تاثیر و معیشت مردم با تغییر نرخ ارز دچار خطر شود. بنابراین دولت با احتیاط عمل می‌کند.
اما به گفته وی در حوزه واردات خودرو برنامه‌ریزی انجام شده و نگرانی از اینکه هیچ بخشی از اقتصاد دچار آسیب شود وجود ندارد. همچنین ارز همه مواردی که در مورد خودرو برقی اعلام شده، تامین شده است.
درواقع دولت برای تامین ارز واردات برنامه ریزی دارد و شاید همین موضوع فشار بر مونتاژ کاران را افزایش دهد.
اما این مشکل در نهایت دامن گیر چه بخشی خواهد شد؟
عدم تامین ارز برای مونتاژکاران می تواند مستقیم میزان تولید را نشانه گرفته و آن را کاهش دهد. در چنین شرایطی بی شک بازار نیز با چالش همراه می شود که به عدم کاهش عرضه خواهد بود.
درواقع اگر ارز مورد نیاز برای این بخش از فعالان صنعت خودرو انجام نشود کاهش تولید در بلند مدت بار دیگر بازار را به آشفتگی می رساند که یافتن راهکار برای آن چندان آسان نخواهد بود.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟