«پیشرانه» گزارش می دهد:

آمارها از وضعیت تولید صنعت خودرو چه می گویند؟

شنبه - 9 دی 1402

پیشرانه – وزارت صمت آمارنامه تجمیعی آبان ۱۴۰۲ را منتشر کرده است تا وضعیت تولید در صنعت خودرو مشخص شود. آن طور که آمارها نشان می دهد در ۸  ماهه سال جاری تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳  درصدی همراه بود. درواقع براساس آمار تجمیعی تا ماه آبان در سال ۱۴۰۲ […]

پیشرانه – وزارت صمت آمارنامه تجمیعی آبان ۱۴۰۲ را منتشر کرده است تا وضعیت تولید در صنعت خودرو مشخص شود.

آن طور که آمارها نشان می دهد در ۸  ماهه سال جاری تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳  درصدی همراه بود.

درواقع براساس آمار تجمیعی تا ماه آبان در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۸۲۴۷۱ دستگاه خودرو تولید کرده است که رشد ۱۸  درصدی داشته است.

بخش خصوصی نیز در این مدت میزان تولیدات خود را افزایش داده است.  بخش خصوصی در آمار تجمیعی تا آبان ۱۴۰۱ به میزان ۱۱۴۰۰۰ دستگاه خودرو تولید کرد که این آمار در گزارش تجمیعی تا ماه آبان ۱۴۰۲ به ۲۰۵۲۲۰ دستگاه رسیده است که رشدی ۸۰  درصدی داشت.

درواقع سهم بخش خصوصی در سال جاری حدود ۲۳  درصد از کل تولید خودرو در کشور بود که این عدد در سال ۹۸ به میزان ۵ درصد بوده است.

در این بین اما شاید رشد شرکت های دولتی به اندازه بخش خصوصی نبوده است. شرکت سایپا در امارهای تجمیعی تا ماه آبان ۳۱۹۵۵۶ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۷  درصدی داشته است.  ایران خودرو نیز در همین گزارش با تولید ۳۵۷۶۹۵ دستگاه خودرو رشد ۶  درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ثبت کرده است.

در سال جاری حدود ۷۴۷ هزار دستگاه انواع خودروی سواری در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵  درصد افزایش داشته است.

اما در بخش تولید وانت نیز، در سال جاری حدود ۱۰۷ هزار دستگاه انواع خودروی وانت در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۳  درصد افزایش داشته است.

در بخش تولید ون نیز، در سال جاری حدود ۲۳۰۰دستگاه ون تولید شده است که رشدی ۳  درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خود داشته است.

همچنین در سال جاری حدود ۱۲۰۰ دستگاه انواع خودروی مینی بوس-میدل باس تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۰  درصدی داشت.

در حوزه انواع خودروهای سنگین نیز با تولید ۲۵  هزار دستگاه در سال  رشدی ۲۶  درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟