دنده معکوس خودروسازان در فروش

دوشنبه - 23 مرداد 1402

پیشرانه – «کاهش فروش با وجود افزایش تولید»، این دو جمله خلاصه عملکرد خودروسازان در چهار ماه نخست سال جاری در زمینه تولید و فروش است. به این ترتیب سه خودروساز بزرگ کشور، در چهار ماه نخست امسال اگرچه رشد تولید داشته‌اند، اما در مجموع محصول کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به فروش […]

پیشرانه – «کاهش فروش با وجود افزایش تولید»، این دو جمله خلاصه عملکرد خودروسازان در چهار ماه نخست سال جاری در زمینه تولید و فروش است.

به این ترتیب سه خودروساز بزرگ کشور، در چهار ماه نخست امسال اگرچه رشد تولید داشته‌اند، اما در مجموع محصول کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به فروش رساندند. این خبر را آماری نشان می‌دهد که خودروسازان به سایت کدال بورس ارائه داده‌اند. طبق آمار این خودروسازان طی چهار ماه نخست امسال در مجموع بالغ بر ۳۳۶هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت به فروش رسانده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، از کاهش فروش بزرگان خودروسازی کشور حکایت دارد.

میزان فروش خودروسازان در چهار ماه نخست سال گذشته (۱۴۰۰) حدودا ۳۴۷هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است بنابراین آنها تا پایان تیر امسال افت بالغ بر سه‌درصدی را در فروش محصولات خود به ثبت رسانده‌اند. نکته‌ای که در این میان به نظر می‌رسد این است که در بین سه خودروساز بزرگ، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو بیش از تولید چهارماهه خود فروش داشته‌اند، اما تعداد محصولات فروخته‌شده سایپا کمتر از خودروهای تولیدی این شرکت در چهار ماه نخست امسال بوده است. بنابراین فروش کمتر از تولید سایپا، دلیل اصلی افت مجموع فروش خودروسازان در چهار ماه نخست سال جاری بوده است.

علت کاهش فروش چیست؟

«دپوی عمدی» یا «تولید محصولات به صورت ناقص یا به عبارتی با کسری قطعه» دو علت اصلی کاهش فروش است. آنچه سبب دپوی عمدی خودروها می‌شود، عموما به قیمت‌گذاری دستوری بازمی‌گردد زیرا خودروساز ترجیح می‌دهد محصولاتش را دپو کند تا در زمانی که قیمت کارخانه‌ای بالا رفت، اقدام به عرضه کنند. در‌حال‌حاضر با توجه به قرار داشتن در سال مهار تورم، احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها پایین است؛ با‌این‌حال ممکن است خودروسازان برای کمتر کردن تبعات ناشی از این سیاست  (قیمت‌گذاری دستوری) روی به دپوی عمدی محصولاتشان بیاورند. در مورد خودروهای ناقص نیز این فرضیه مطرح است که امکان دارد به دلیل کمبود قطعات، این پدیده بار دیگر و به شکلی خفیف بروز کرده باشد. البته مسوولان وزارت صمت تاکید می‌کنند دیگر هیچ خودرویی به صورت ناقص تولید نمی‌شود.

با این تفاسیر خودروسازان در چهار ماه ابتدایی امسال با فروش ۳۳۶هزار و ۹۶دستگاهی، ۲/ ۳درصد فروش کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟