آیا تنش‌های منطقه بر بازار خودروی ایران تأثیر می‌گذارد؟
«پیشرانه» بررسی می‌کند

آیا تنش‌های منطقه بر بازار خودروی ایران تأثیر می‌گذارد؟

یکشنبه - 24 دی 1402

پیشرانه- با آغاز حملات ائتلاف آمریکا و انگلیس تنش‌های جدیدی در منطقه ایجاد شده است. گذشته از احتمال تأثیر این حملات بر قیمت ارز و طلا در بازار داخلی و نفت در شبکه جهانی این موضوع مطرح است که آیا تنش‌های منطقه بر بازار خودروی ایران تأثیر می‌گذارد؟ بامداد روز جمعه آمریکا پس از هشدارهایی […]

پیشرانه- با آغاز حملات ائتلاف آمریکا و انگلیس تنش‌های جدیدی در منطقه ایجاد شده است. گذشته از احتمال تأثیر این حملات بر قیمت ارز و طلا در بازار داخلی و نفت در شبکه جهانی این موضوع مطرح است که آیا تنش‌های منطقه بر بازار خودروی ایران تأثیر می‌گذارد؟

بامداد روز جمعه آمریکا پس از هشدارهایی که به یمن داده بود، تهدید خود را عملی کرد و مواضع متعددی در این کشور هدف حمله دریایی و هوایی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به مشارکت انگلیس و کمک هلند، کانادا، استرالیا و بحرین در این حملات مدعی شد اقدام آنان «موفقیت‌آمیز» بوده است.

شبکه المیادین هم بامداد شنبه از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در شمال پایتخت یمن خبر داد.

ایسنا نیز به نقل از خبرنگار المیادین می‌گوید اطلاعات اولیه حاکی از آن است که فرودگاه صنعاء و اطراف آن هدف قرارگرفته‌اند.

مدیر دفتر المیادین در یمن خبر داده اطلاعاتی درباره حملات هوایی و یا موشکی به پایگاه هوایی «الدیلمی» در شمال صنعاء که در نزدیکی فرودگاه پایتخت قرارگرفته، وجود دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع آگاه محلی نوشته جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به پایگاه هوایی الدیلمی حمله کرده‌اند.

خبرنگار شبکه المسیره یمن نیز می‌گوید «دشمن آمریکایی و انگلیسی حملاتی را علیه صنعاء انجام داده‌اند».

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته ارتش آمریکا پس از حمله به اهدافی در یمن در بامداد جمعه، حمله دیگری را به یمن صورت داده است.

بنابراین گزارش، حمله اخیر در حالی صورت گرفته که عصر جمعه خبرهایی مبنی بر شلیک یک موشک از یمن به سمت یک کشتی تجاری منتشر شد.

سی‌ان‌ان گزارش داده آمریکا تهدید کرده بود در صورت ادامه شلیک موشک و پهپاد به سمت کشتی‌های تجاری توسط ارتش یمن، به اقدامات نظامی خود ادامه می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده تأسیساتی که در صنعاء هدف حمله قرارگرفته، منشأ تهدید بوده است.

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرده حملات بامداد شنبه به یمن توسط ناوهای جنگی آمریکا انجام شده است.

این حملات نشان می‌دهد که دامنه درگیری‌ها ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه مقام‌های یمنی پیش‌تر تأکید کرده‌ بودند به حملات آمریکا و انگلیس پاسخ خواهند داد و دارایی‌های آن‌ها را «اهداف مشروع» توصیف کرده‌اند.

این مسئله گذشته از تأثیری که بر اقتصاد جهانی خواهد داشت، در اولین گام کشورهای منطقه را بیش از سایر نقاط تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اما با توجه به اثرگذاری بر نرخ ارز این موضوع می‌تواند بازار خودرو را در سطح وسیع‌تری درگیر کند.

این تنش‌ها تا زمانی که ادامه داشته باشند به‌طور طبیعی عبور و مرور کالا را مختل خواهد کرد. این اختلال حتی با پایان حملات نظامی نیز ادامه خواهد داشت. درواقع زمانی شرایط عادی خواهد شد که کشتی‌ها این مسیر را امن و عاری از خطر دانسته و تهدیدی احساس نکنند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های فعال به دنبال مسیر جایگزین می‌روند. این تغییر مسیر علاوه بر زمان‌بر شدن، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز در پی خواهد داشت.

با توجه به‌سرعت و حجم باری که از طریق مسیرهای دریایی طی می‌شود، راه‌های خشکی به‌سادگی و سرعت نمی‌توانند نیازها را برطرف کنند.

این موقعیت برای بازار خودروی کشور شرایط نامساعدی را به همراه خواهد داشت. چون واردات خودرو و قطعات موردنیاز را با مشکل جدی حمل‌ونقل مواجه خواهد کرد.

بنابراین بازار با دریافت این پیام و تغییر نرخ ارز با توجه به استعدادی که دارد، به‌احتمال‌زیاد با افزایش قیمت خودرو همراه خواهد شد.

مسئله‌ای که می‌تواند تمام برنامه‌ها و اهداف عرضه‌های قطره‌چکانی را از بین برده و بازار را به موقعیت سال قبل هدایت کند.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟