فرق لاستیک زمستانی و تابستانی: راهنمای جامع برای انتخاب بهترین لاستیک برای هر فصل

فرق لاستیک زمستانی و تابستانی: راهنمای جامع برای انتخاب بهترین لاستیک برای هر فصل

دوشنبه - 25 دی 1402

ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که از فرق لاستیک زمستانی و تابستانی چشم‌پوشی کرده و تنها ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید؛ اما باید بدانید که با داشتن لاستیک‌های مناسب…

پیشرانه- لاستیک‌های خودرو تنها نقطه تماس بین وسیله نقلیه شما و جاده هستند. تفاوت‌های موجود در طراحی آج و ساختار ترکیب لاستیکی، انواع تایرها را از یکدیگر متمایز می‌سازد و تأثیر بسزایی در عملکرد و احساس رانندگی دارد.

ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که از فرق لاستیک زمستانی و تابستانی چشم‌پوشی کرده و تنها ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید؛ اما باید بدانید که با داشتن لاستیک‌های مناسب، عملکرد خودرو شما بهتر و ایمن‌تر خواهد بود؛ به‌نحوی‌که احتمال تصادف و انحراف از مسیر کمتر می‌شود و خطرات ناشی از آن به حداقل می‌رسد.

در ادامه با وب‌سایت «پیشرانه» همراه باشید تا انواع لاستیک فصلی خودرو و تفاوت آن‌ها با یکدیگر را به آگاهی شما برسانیم.

لاستیک‌های تابستانی

لاستیک‌های تابستانی برای عملکرد بهتر در شرایط رانندگی مرطوب و خشک با شرایط آب‌وهوایی نسبتاً گرم طراحی‌شده‌اند. باید بدانید این یک تصور غلط رایج است که لاستیک‌های تابستانی فقط برای هوای خشک طراحی‌شده‌اند؛ چراکه اکثر آن‌ها کشش و چسبندگی عالی در شرایط مرطوب نیز ارائه می‌دهند.

لاستیک‌های تابستانی دارای آج پهن و ترکیبات نرم هستند که امکان هندلینگ و چسبندگی مناسب در جاده‌های مرطوب و خشک را فراهم می‌کند. آن‌ها همچنین به‌طورمعمول دارای شیارهای محیطی عمیق برای ایجاد کشش در حالت مرطوب و مقاومت در برابر هرزگردی آبی هستند. با توجه به اینکه خودروها در نواحی شمالی کشور باید بارش‌های متعددی را تحمل کنند، می‌شود گفت لاستیک‌های تابستانی برای رانندگان این نواحی در ماه‌های گرم‌تر سال گزینه خوبی خواهند بود.

ضمناً برای نواحی جنوبی کشور هم که معمولاً دما خیلی سرد نمی‌شود، لاستیک‌های تابستانی گزینه مناسبی هستند؛ زیرا عموماً در شرایط مرطوب و خشک نسبت به لاستیک‌های زمستانی و چهارفصل عملکرد بهتری دارند. بااین‌حال، برای ایمنی بیشتر، بهتر است لاستیک‌های تابستانی در شرایط خاص زمستانی مورداستفاده قرار نگیرند.

سطح تماس بزرگ و فاق نسبتاً کوتاه در این‌گونه لاستیک باعث کشش، چسبندگی و فرمانپذیری عالی خودرو می‌شود. لاستیک‌های تابستانی اغلب دارای رتبه‌بندی سرعت بالاتری نسبت به سایر گونه‌ها هستند. بااین‌وجود، به دلیل متریال نرم آن‌ها، معمولاً در مقایسه با لاستیک‌های چهارفصل سریع‌تر فرسوده می‌شوند و مقاومت غلتشی بیشتری دارند که باعث کاهش کارایی در بحث مصرف انرژی می‌شود. ضمناً افزایش سطح تماس و کاهش فاق دیواره‌های جانبی لاستیک، عملکرد آن می‌تواند کمی پر سروصدا و با کوبش بیشتر همراه باشد.

لاستیک‌های زمستانی

لاستیک‌های زمستانی مخصوص رانندگی در هوای سرد ساخته‌شده‌اند. آن‌ها دارای ترکیب آج لاستیکی ویژه‌ای هستند که در دماهای پایین‌تر از ۷ درجه‌ی سانتی‌گراد همچنان انعطاف‌پذیر می‌مانند. الگوی آج آن‌ها دارای شیارهای بسیار متراکم و ریز برای چسبندگی بهتر در برف و یخ است و معمولاً نیازی به میخ ندارند. اگر منطقه‌ی شما در فصول پاییز و زمستان آب‌وهوای فوق‌العاده سردی را تجربه می‌کند، حتماً به لاستیک‌های زمستانی نیاز پیدا خواهید کرد.

درگذشته، برخی تولیدکنندگان لاستیک‌های برفی یا به‌اصطلاح یخ‌شکن نیز ارائه می‌کردند که تنها در برف شدید کارایی داشت، اما امروزه کمتر این دست لاستیک‌ها توسط تولیدکنندگان ارائه می‌شود. چراکه مشتریان اغلب می‌توانند از لاستیک زمستانی به همراه زنجیر چرخ در شرایط برفی به‌خوبی استفاده کنند و نتیجه‌ بهتر هم بگیرند‌.

مقایسه‌ی لاستیک‌های زمستانی با لاستیک‌های چهارفصل نشان می‌دهد که لاستیک‌های زمستانی برای رانندگی در شرایط سرد زمستانی که ممکن است شامل جاده‌های خشک، خیس، برفی و بارانی یخی باشد، عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت. لاستیک‌های تابستانی در هوای سرد بیش‌ازحد سفت می‌شوند و عملکرد قابل‌اطمینانی ندارند. به همین ترتیب، لاستیک‌های زمستانی در تابستان اصلاً گزینه مناسبی به‌حساب نمی‌آیند. آن‌ها به طرزی برای زمستان طراحی و ساخته‌شده‌اند که در شرایط گرم و خشک اصلاً عملکرد خوبی ندارند و به‌احتمال‌زیاد به‌سرعت فرسوده می‌شوند. اگر از لاستیک زمستانی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که به‌محض ثابت شدن دما بالای ۷ درجه، لاستیک‌های تابستانی یا چهارفصل را به‌جای آن نصب کنید.

بااین‌حال، صرف‌نظر از شرایط جاده، هنگامی‌که دما به زیر ۷ درجه می‌رسد، لاستیک‌های زمستانی عملکرد قابل‌اطمینان‌تری نسبت به هر لاستیک چهارفصل یا تابستانی ارائه می‌دهند.

لاستیک‌های چهارفصل

لاستیک‌های چهارفصل برای رانندگی در هر شرایط آب‌وهوایی به‌جز برف و یخ زیاد، طراحی‌شده‌اند. آن‌ها به‌عنوان لاستیک‌های تمام فصل در نظر گرفته می‌شوند و برای رانندگانی که نمی‌خواهند بین هر فصل ست‌های لاستیک را تعویض کنند، جذاب هستند. این لاستیک‌ها در طیف وسیعی از شرایط آب‌وهوایی و جاده‌ای، ازجمله برف بسیار سبک، قابل‌استفاده خواهند بود.

بسیاری از رانندگان بر این باورند که نصب لاستیک‌های چهارفصل برای رانندگی در تمام طول سال در هر شرایط آب‌وهوایی کفایت خواهد کرد. بااین‌حال، این موضوع برای بسیاری از نقاط آب‌وهوایی در سراسر کشور صادق نیست. لاستیک‌های چهارفصل برای دستیابی به کشش (عدم لغزش) متوسط در برف و یخ، مقداری از قابلیت‌های چسبندگی در هوای بارانی خود را فدا می‌کنند. علاوه بر این، برای افزایش عمر تایر چهارفصل، از میزان انعطاف‌پذیری و چسبندگی آن‌ها در هوای سرد نیز مقداری کاسته شده است.

به‌طورکلی، لاستیک‌های چهارفصل در شرایط مرطوب به‌اندازه لاستیک‌های تابستانی یا زمستانی عملکرد خوبی ندارند. آن‌ها در شرایط خشک نسبت به لاستیک‌های زمستانی عملکرد بهتری دارند، اما به‌اندازه لاستیک‌های تابستانی خوب ظاهر نمی‌شوند. از سوی دیگر لاستیک‌های چهارفصل در شرایط زمستانی عملکرد بهتری نسبت به لاستیک‌های تابستانی دارند، اما به‌خوبی لاستیک‌های زمستانی نیستند.

بسته به آب‌وهوای مورد انتظار و میزان بارندگی در محل رانندگی شما، لاستیک‌های چهارفصل می‌توانند گزینه‌ای خوب برای تمام سال یا حداقل خارج از ماه‌های زمستان باشند‌. در این شرایط باید دما به‌طور مداوم بالای هفت درجه سانتی‌گراد باشد تا بتوان به‌طور بهینه از تایرهای تمام فصل استفاده کرد.

کدام لاستیک فصلی برای من مناسب است؟

حالا که فرق لاستیک زمستانی با تابستانی و چهارفصل را متوجه شدید، توصیه می‌کنیم لاستیکی که انتخاب می‌کنید بر اساس آب‌وهوای محل زندگی شما، شرایط جاده‌ای که معمولاً در آن رانندگی می‌کنید و درنهایت نیازهای فردی رانندگی شما باشد. اگر زمستان‌های سختی را تجربه می‌کنید، حداقل یک جفت لاستیک زمستانی در اختیار داشته باشید تا در شرایط سخت زمستان از آن‌ها استفاده کنید. این کار نه‌تنها وسواس محسوب نمی‌شود، بلکه یک ضرورت ایمنی است. همچنین از فرسودگی سریع تایر ویژه آب‌وهوای گرم شما نیز جلوگیری می‌کند.

این امر در مورد افرادی که در آب‌وهوای عمدتاً گرم زندگی می‌کنند نیز صادق است. اگر در منطقه‌ای زندگی و کار می‌کنید که زمستان واقعی را تجربه نمی‌کند، لاستیک تابستانی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. لاستیک‌های چهارفصل هم ممکن است برای رانندگانی که در مناطق با آب‌وهوای معتدل زندگی می‌کنند، منطقی باشد.

درمجموع باید تأکید کنیم که انتخاب لاستیک مناسب بسته به شرایط آب‌وهوایی و نحوه رانندگی شما، امری ضروری است؛ چراکه لاستیک‌های نامناسب می‌توانند خطر تصادف و انحراف را افزایش دهند.

پس با در نظر گرفتن مواردی نظیر آب‌وهوای محل زندگی خود، شرایط جاده‌هایی که معمولاً در آن رانندگی می‌کنید و نیازهای فردی رانندگی خودتان، می‌توانید بهترین انتخاب را برای خرید لاستیک خودرو انجام دهید.

نویسنده حسین باباپور

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟