خراب نشدن توربو - حفاظت از توربو

برای خراب نشدن توربو چه‌کار کنیم؟

چهارشنبه - 27 دی 1402

اگر می‌پرسید چه‌کار کنیم که توربو خراب نشود یا برای خراب نشدن توربو چه کاری انجام دهیم و چه کاری نکنیم حتماً ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

پیشرانه- باوجوداینکه خودروهای توربو شارژ مدت‌هاست به فناوری رایج و محصولات پرفروش تبدیل‌شده‌اند، اما هنوز نسبت به خودروهای معمولی ازلحاظ نگهداری و تعمیرات کمی پیچیده‌تر هستند. البته با ظهور موتورهای انژکتوری مجهز به ایسیو و کامپیوتر، نگهداری از آن‌ها نسبت به خودروهای قدیمی کاربراتوری زحمت کمتری نیاز دارد، اما همچنان لازم است برای افزایش عمر توربو شارژر، چه در خودروهای جدید و چه قدیمی، یک سری نکات توسط مالک خودرو رعایت شود. خرابی توربو شارژ هزینه نسبتاً زیادی به دنبال می‌آورد، پس اگر می‌پرسید چه‌کار کنیم که توربو خراب نشود یا دیرتر خراب شود، حتماً ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

توربو شارژر خودرو چگونه کار می‌کند؟

احتراق درون موتور به سه عنصر نیاز دارد: سوخت، جرقه و اکسیژن. توربو مانند یک پمپ هوا عمل می‌کند و هوای بیشتری را به داخل سیلندرها می‌فرستد تا چگالی اکسیژن درون موتور افزایش یابد و انرژی ناشی از سوختن بنزین یا گازوییل در بازه زمانی کوتاهی به حداکثر برسد.

این سیستم از طریق توربینی کار می‌کند که توسط گازهای خروجی موتور به چرخش درمی‌آید و هوای بیرون از خودرو را به داخل می‌کشد تا اکسیژن موردنیاز را تأمین کند. با توجه به گرما، فشار و حرکتی که در این سیستم جریان دارد، احتمال خرابی و شکستن پره‌ها و… در آن بسیار زیاد خواهد بود.

برای حفاظت از توربو ماشین چه کنیم؟

به‌منظور افزایش عمر توربو شارژر و کاهش احتمال خرابی این قطعه، لازم است در بحث سرویس و نگهداری و استفاده از ماشین دقت بیشتری به خرج دهید. رعایت نکات زیر به شما در خراب نشدن توربو کمک می‌کند.

  1. تعویض منظم روغن:

حفظ روانکاری قطعات متحرک توربو برای عملکرد طولانی آن ضروری است. توربوهای قدیمی‌تر کاملاً با روغن خنک می‌شدند و حتی باوجود توربوهای مدرن که بیشتر به خنک‌کننده‌ موتور متکی هستند، بازهم سیستم نیازمند روغن زیادی است. اگر این روغن بیش‌ازحد کثیف شود و نتواند روانکاری و دفع حرارت توربو را به‌طور کامل انجام دهد، احتمال خراب شدن توربو شارژر بسیار بالا می‌رود.

بنابراین، توصیه می‌شود تعویض روغن را به‌طور منظم و در حدود هر پنج یا شش هزار کیلومتر انجام دهید تا سیستم به‌خوبی روانکاری شود. حتماً فیلتر روغن را هم در هر مرتبه سرویس عوض کنید.

  1. استفاده از روغن استاندارد و باکیفیت مطابق دستورالعمل‌های خودروساز

همان‌طور که تعویض به‌موقع روغن برای سالم نگه‌داشتن توربو مهم است، استفاده از روغن باکیفیت و استاندارد هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد و به افزایش عمر توربو کمک می‌کند. بهترین روغن برای ماشینتان را می‌توانید از دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید یا از نمایندگی بپرسید. به‌طورکلی روغن‌های بی‌کیفیت و ارزان به‌اندازه کافی از توربو محافظت نمی‌کنند و باعث خرابی زودهنگام آن می‌شوند.

  1. استفاده از سوخت مناسب و تاثیر آن در خراب نشدن توربو

سوخت‌های با اکتان پایین‌تر می‌توانند باعث ایجاد ناک در موتور شوند که منجر به یک سری مشکلات متوالی و استهلاک زودرس سیستم توربو شارژر خودرو می‌شود. همیشه هنگام مراجعه پمپ‌بنزین، اطمینان حاصل کنید که از سوخت مناسب استفاده می‌کنید و تا حد امکان بنزین معمولی با درجه اکتان پایین نزنید. در صورت نبود بنزین سوپر، حتماً مکمل اکتان بوستر اصلی داخل باک بریزید.

  1. گرم کردن خودرو

روغن‌موتور قبل از اینکه بتواند عملکرد مناسبی در مورد روانکاری توربو داشته باشد، باید به‌طور کامل گرم شود. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از خودرو در سرعت‌های بالاتر، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خودرو را روشن نگه دارید یا با سرعت کم و دور موتور پایین حرکت کنید تا همه‌چیز به دمای مناسب برسد. پس اجازه دهید موتور به دمای مناسب خود برسد تا روغن روان‌تر شود و خطر آسیب به توربو کاهش یابد.

  1. برای خراب نشدن توربو از ضرایب دنده‌ها به‌جای قدرت توربو استفاده کنید

وقتی قدرت موتور خودروی شما بالاست، احتمالاً وسوسه می‌شوید که بیش‌ازحد به توربو فشار بیاورید و بدون تعویض دنده به‌صورت معکوس، اقدام به سبقت یا شتابگیری کنید.

اگرچه استفاده از قدرت بالاتر موتورهای توربو شارژ برای سبقت گرفتن در برخی مواقع مفید است، اما به خاطر داشته باشید که سیستم انتقال قدرت و گیربکس راه مناسب‌تری برای گرفتن قدرت اضافی از موتور است. شما می‌توانید با دنده‌معکوس گشتاور زیادی به دست آورید و شتاب بهتری در اختیار داشته باشید. همیشه سعی کنید در صورت نیاز، به‌جای فشار مداوم بر توربو، از دنده‌ها برای افزایش توان موتور استفاده کنید تا استهلاک توربو شارژ کمتر شود و احتمال خرابی آن پایین بیاید.

  1. رانندگی صحیح در جاده‌های بین‌شهری و بزرگراه

بدیهی است که فشار آوردن به توربو باعث فرسودگی آن می‌شود. درحالی‌که استفاده از توربو برای رسیدن به‌سرعت های بالا در بزرگراه روشی عالی به‌حساب می‌آید اما پس از رسیدن به‌سرعت مناسب، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و حرکت به‌صورت سرگاز یا همان فشار حداقلی روی پدال گاز، سرعت ماشین را در همان محدوده نگه دارید. به‌طور خلاصه، برای افزایش عمر سیستم، کمتر توربو را فول بوست کنید.

  1. برای خراب نشدن توربو اجازه دهید توربو خنک شود

اگر با سرعت‌های زیاد در حال رانندگی بوده‌اید و ناگهان توقف کرده‌اید، ممکن است توربو هنوز داغ باشد. اگر موتور را به‌سرعت خاموش کنید، گرمای آن هیچ راهی برای دفع ایمن نخواهد داشت و این می‌تواند به قطعات داخلی مثل پره توربین و کمپرسور آسیب بزند. همچنین این گرما ممکن است روغن داخل توربو را بسوزاند و آن را به لجن غلیظ، بی‌مصرف و کثیف تبدیل کند.

  1. گاز ندادن بیش‌ازحد

گاز دادن بیش‌ازحد، باعث افزایش دور موتور و شدت فشار گازهای خروجی موتور می‌شود. پس توربو نیز در این شرایط تحت‌فشار بیشتری کار می‌کند و استهلاک آن به‌شدت بالا می‌رود. پس هر چه کمتر به موتور گاز بدهید، توربو دیرتر خراب و فرسوده می‌شود.

نتیجه‌گیری برای خراب نشدن توربو

در مورد نگهداری از توربو  و خراب نشدن توربو باید حتماً دقت زیادی روی سرویس روغن و استفاده از روغن‌موتور مناسب داشته باشید‌. ضمن آنکه پرهیز از گاز دادن بی‌مورد به ماشین و به‌کارگیری سوخت استاندارد نیز در این زمینه بسیار مهم است. برای خراب نشدن توربو حتماً هر چهار یا پنج سال (حدود صد هزار کیلومتر کارکرد) آن را در تعمیرگاه تخصصی سرویس کنید تا طول عمر آن افزایش پیدا کند. مراقب هرگونه نشت روغن از هر جای خودرو، به‌ویژه اطراف توربو شارژر نیز باشید و در صورت مشاهده، سریعاً با مراجعه به تعمیرگاه، مشکل را برطرف کنید.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟