«پیشرانه» گزارش می‌دهد

فصل دوم سریال خواب مصنوعی بازار

پنجشنبه - 28 دی 1402

پیشرانه- در حالی که این روز ها تمام حواس بازار متوجه خودروهای برقی شده است، به نظر می‌رسد به زودی  فصل دوم سریال خواب مصنوعی بازار آغاز خواد شد. وزیر صمت در مراسم تحویل ۴۰۰ دستگاه تاکسی برقی کرمان موتور به سازمان تاکسیرانی گفت: هر هفته یک خودروی برقی رونمایی خواهد شد. پیشتر نیز گفته […]

پیشرانه- در حالی که این روز ها تمام حواس بازار متوجه خودروهای برقی شده است، به نظر می‌رسد به زودی  فصل دوم سریال خواب مصنوعی بازار آغاز خواد شد.

وزیر صمت در مراسم تحویل ۴۰۰ دستگاه تاکسی برقی کرمان موتور به سازمان تاکسیرانی گفت: هر هفته یک خودروی برقی رونمایی خواهد شد.
پیشتر نیز گفته بود که آئین نامه واردات خودرو‌های کارکرده به زودی ابلاغ خواهد شد.
با این حال تمرکز و توجه به خودروهای برقی تمام توان و فکر و ذهن وزارت صمت را به خود مشغول کرده است.
این مساله باعث شد که حرف‌های وی در خصوص واردات غیر برقی چندان جدی گرفته نشود.
اما سیاهکلی به عنوان یکی از نمایندگان موافق و پیگیر واردات در گفت و گویی از نزدیک بودن زمان نهایی و ابلاغ آیین نامه خودر‌وهای دست دوم خبر داده و تاکید کرده است که مردم در خرید خودرو عجله نکنند.
به گفته وی به احتمال زیاد آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در هفته آینده نهایی شود. وی واژه احتمال را به کار برده است و همچنین گویا گیر بانک مرکزی در خصوص ارز منشأ خارجی به قوت خود باقی است.
در این شرایط به نظر می‌رسد متولیان با توجه به نزدیک بودن دهه فجر، در صورت نهایی و به نتیجه رسیدن، ابلاغ را تا آن زمان متوقف کنند.
البته شاید هم زودتر این اقدام صورت بگیرد.
اما با این وجود به نظر می‌رسد که وزارت صمت و در اصل دولت قصد دارد که با استفاده از آئین نامه واردات خودرو های دست دوم، بازهم برای خود زمان بخرد.
وزارت صمت اکنون با توجه به اینکه هنوز نتوانسته است وعده های مختلف و رنگارنگ خود را محقق کند، چاره ای جز کش دادن زمان ندارد.
طی نزدیک به یکسال گذشته نه واردات درست انجام شده و نه عرضه های سامانه ای توانسته است بازار را به تعادل و رونق برساند.
در عوض دولت با استفاده از ابزاری از واردات خودرو، موفق شده است بازار را به خواب مصنوعی فرو ببرد.
طی ماه های اخیر داد و ستدها رونقی نداشته‌اند و این انتظار مانع از گرم شدن بازارتابستانی شد؛ اما آیا توان کنترل بازار بدون عرضه در مدت زمان باقی مانده از سال وجود دارد؟
غیرممکن است که فکر کنیم دولت به این موضوع نمی‌اندیشد. بنابراین با توجه به حساسیت جامعه نسبت به خودرو و حاشیه های آن به دنبال برنامه‌ای برای کنترل اوضاع است.
بازی با افکار عمومی و استفاده ابزاری از واردات خودرو می‌تواند به عنوان راهکاری تلقی شود که دولت را به خواسته‌اش می‌رساند.
در این شرایط به نظر می‌رسد که دولت خواسته‌ای جز آرامش بازار و جلوگیری از متلاطم شدن آن ندارد.
پس چه راهی جز مطرح شدن خودر‌وهای دست دوم می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.
آنها یکبار با واردات خودرو توانسته اند بازار را به خواب مصنوعی ببرند، بنابراین بازهم می توانند از این حربه استفاده کنند و فصل دوم این سریال را آغاز کنند.
اما آیا این بار نیز این سریال بیننده خواهد داشت؟

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟