خودروهای هیبریدی بازار

معرفی خودروهای هیبریدی بازار ایران

شنبه - 30 دی 1402

روز گذشته لاماری ایما هیبرید خودرو جدید آرین پارس موتور معرفی شد، به همین بهانه در این نوشتار به معرفی خودروهای هیبریدی بازار می پردازیم

پیشرانه- ماشین‌های هیبریدی سال‌های زیادی است که در بازارهای جهانی حضور دارند، اما ورودشان به ایران با توجه به ممنوعیت واردات خودرو طی سال‌های متمادی و توجه ناکافی مسئولان به این بخش، چندان پررنگ نبوده است. در دوره قبلی واردات خودرو برخی مدل‌های هیبرید مجهز به قوای محرکه برقی بنزینی به ایران آمدند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. البته در شرایط فعلی، دولت و وزارت صنعت تأکید ویژه‌ای بر واردات یا مونتاژ خودروهای هیبریدی کم‌مصرف دارد که همین مورد باعث می‌شود در آینده نزدیک انواع و اقسام ماشین‌های هیبریدی جدید به بازار ایران راه پیدا کند. ازجمله خودروهای جدید هیبریدی بازار کشورمان، لاماری ایما هیبرید است که در این مطلب در مورد آن‌هم صحبت خواهیم کرد.

خودروهای هیبرید بازار ایران را بشناسید

تویوتا کمری هیبرید

  • تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری هیبریدی موجود در بازار ایران، یک سدان خانوادگی سایز متوسط است که از یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی بهره می‌برد. این مجموعه قدرتی مجموعاً ۲۰۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به این خودرو اجازه می‌دهد تا ظرف ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آن را به یکی از کم‌مصرف‌ترین سدان‌های خانوادگی موجود در بازار ایران تبدیل می‌کند.

لکسوس NX300H

  • لکسوس NX300H

لکسوس nx300h مدل ۲۰۱۷ یک خودروی شاسی‌بلند هیبریدی است که در بازار ایران به فروش می‌رسد. این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲٫۵ لیتری به همراه دو موتور الکتریکی بهره می‌برد. مجموع قدرت این پیشرانه‌ها ۱۹۴ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر است. انتقال قدرت در این خودرو توسط یک گیربکس اتوماتیک eCVT انجام می‌شود.

لکسوس nx300h مدل ۲۰۱۷ در تست‌های مصرف سوخت توانسته است مصرف سوخت ترکیبی ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کند.

سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸

  • سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸

هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸ یک سدان متوسط هیبریدی است که در بازار ایران به فروش می‌رسد. این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری به همراه یک موتور الکتریکی بهره می‌برد. مجموع قدرت این پیشرانه‌ها ۱۹۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر است. انتقال قدرت در این خودرو توسط یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته انجام می‌شود.

هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸  توانسته است مصرف سوخت ترکیبی ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کند. این خودرو ازلحاظ ایمنی نیز موفق به کسب ۵ ستاره از مؤسسه ایمنی NHTSA آمریکا شده و یکی از معدود خودروهای هیبریدی کره‌ای بود که در زمان خودش به‌صورت محدود به ایران آمد.

تویوتا پریوس

  • تویوتا پریوس

تویوتا پریوس یک سدان جمع‌وجور هیبریدی است که در بازار ایران به فروش می‌رسد. این خودرو جزو معروف‌ترین ماشین‌های هیبریدی دنیا به‌حساب می‌آید و فعلاً تنها در یک نسل با مدل‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به کشورمان آمده است. پریوس از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱٫۸ لیتری به همراه دو موتور الکتریکی بهره می‌برد. مجموع قدرت این پیشرانه‌ها ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر است. انتقال قدرت در این خودرو توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT انجام می‌شود.

در ادامه به برخی از مشخصات فنی این خودرو به‌صورت خلاصه اشاره می‌کنیم:

وزن: ۱۴۰۵ کیلوگرم، حجم باک: ۵۰ لیتر

موتور بنزینی: ۴ سیلندر خطی، ۱٫۸ لیتر، ۹۹ اسب بخار، ۱۴۲ نیوتن‌متر

موتور الکتریکی: ۸۲ اسب بخار، ۱۲۱ نیوتن‌متر

قدرت: ۱۲۱ اسب بخار، گشتاور: ۱۴۲ نیوتن‌متر

گیربکس: اتوماتیک CVT

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۱٫۲ ثانیه، حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: ۴٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

تیگو ۸ پرو ای پلاس

  • تیگو ۸ پرو ای پلاس

تیگو ۸ پرو e پلاس جزو خودروهای جدید مونتاژی بازار ایران است که از یک موتور بنزینی و ۲ موتوربرقی نیرو دریافت می‌کند. حداکثر قدرت ترکیبی این کراس‌اوور چینی حدود ۳۲۶ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتن‌متر است که باعث می‌شود یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های بنزینی حال حاضر بازار ایران به‌حساب بیاید. مصرف سوخت ترکیبی تیگو ۸ پرو هیبرید حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز نزدیک به ۷.۶ ثانیه برآورد می‌شود.

لاماری ایما هیبرید

  • لاماری ایما هیبرید

اما یکی از جدیدترین و البته جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران که از نیروی محرکه برقی بنزینی استفاده می‌کند، لاماری ایما هیبرید است. این محصول زیبا و پرقدرت آرین پارس موتور از زمستان ۱۴۰۲ وارد بازار ایران شده و با توجه به نقاط قوتی همچون طراحی جذاب و جوان‌پسند، امکانات متنوع، قدرت موتور بالا و قیمت متعادل، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها هیبریدی بازار کشور به شمار رود.

لاماری ایما هیبرید از یک پیشرانه بنزینی و یک موتوربرقی نیرو دریافت می‌کند. موتور بنزینی قدرتی برابر ۱۶۸ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن‌متر تولید کرده و توان موتوربرقی این خودرو برابر ۱۷۴ اسب بخار به‌علاوه ۳۰۰ نیوتن‌متر است.

گیربکس لاماری ایما هیبرید از نوع اتوماتیک و متکی بر سیستم انتقال قدرت HEV است. ضمن آنکه وجود سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب این خودرو باعث می‌شود تا هندلینگ، پایداری و کیفیت سواری آن در تمام شرایط جاده‌ای بسیار لذت‌بخش و مطمئن به نظر برسد.

لاماری ایما هیبرید در بحث تجهیزات و آپشن‌های رفاهی-ایمنی نیز بسیار دست‌پر ظاهرشده و یکی از بهترین مجموعه‌های تجهیزاتی و امکانات خودروهای فعلی را به مشتریان ایرانی ارائه می‌دهد.

کیسه‌های هوای جلو- جانبی و پرده‌ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، کنترل کشش، ترمز کمکی الکترونیکی، فرمان برقی سه حالته، صندلی برقی ۱۰ حالته راننده، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از طریق مالتی مدیا، آینه‌های جانبی برقی دارای حافظه و گرم‌کن، سیستم کمکی خودکار تنظیم آینه هنگام حرکت‌به‌عقب، صفحه نمایشگر مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی با پورت USB و بلوتوث، فرمان چرم دی کات، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، دوربین ۳۶۰، حالت رانندگی اکو و اسپرت، رادار هشدار عبور ترافیک از عقب، رادار هشدار انحراف از خطوط، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی، کول باکس، سانروف پانوراما، درب صندوق برقی، رادار هشدار نقطه کور، سیستم کمکی تغییر لاین، رادار هشدار تصادف از جلو، هشدار باز شدن درها و…، جزو مهم‌ترین تجهیزات لاماری ایما هیبرید به‌حساب می‌آیند.

با توجه به وجود انواع رادارها و سیستم‌های کمکی راننده و سایر امکانات، می‌توان لاماری ایما هیبرید را یکی از خوش آپشن‌های ماشین‌های هیبریدی فعلی بازار ایران لقب داد.

سخن پایانی

خودروهای هیبریدی HEV یکی از بهترین انتخاب‌ها برای  افرادی به‌حساب می‌آیند که نیاز به یک ماشین کم‌مصرف دارند و نمی‌خواهند که زودبه‌زود در صف‌های پمپ‌بنزین‌ها حاضر شوند. در میان خودروهای هیبریدی جدید بازار ایران، لاماری ایما هیبرید وضعیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه این کراس‌اوور جذاب هم طراحی زیبا و پرستیژ بالایی ارائه می‌دهد، هم ازلحاظ قدرت موتور و میزان مصرف سوخت در موقعیت کاملاً مناسبی قرار می‌گیرد.

میزان مصرف سوخت لاماری ایما هیبرید کمی بیش از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این یعنی می‌توان مسافتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را با این ماشین بدون مراجعه به پمپ‌بنزین پیمود. تصور کنید چقدر جالب است که به‌عنوان‌مثال حین یک مسافرت از تهران تا مازندران و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای شمال کشور، نیاز به سوخت‌گیری نداشته باشید و بتوانید با همان بنزینی که در باک دارید، مجدد به تهران برگردید. این مورد از قابلیت‌های لاماری ایما هیبرید است و در کنار سواری لذت‌بخش، به هندلینگ مناسب و شتاب مهیج، قطعاً رضایت بالایی در شما ایجاد می‌کند.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟