آیا وظیفه علی‌آبادی در خودروهای برقی خلاصه می‌شود؟
«پیشرانه» گزارش می دهد:

تولید خودروهای برقی با آینده نگری

چهارشنبه - 4 بهمن 1402

پیشرانه –  صنعت خودروی کشور تولید خودروهای برقی را هم در دستور کار دارد اما در این بین باید برنامه ریزی دقیقی برای تامین زیرساخت های انجام شود در غیر این صورت این هدف نیز مانند بسیاری از طرح ها در آستانه تحقق با چالش های جدی در تامین زیرساخت های خود مواجه می شود. […]

پیشرانه –  صنعت خودروی کشور تولید خودروهای برقی را هم در دستور کار دارد اما در این بین باید برنامه ریزی دقیقی برای تامین زیرساخت های انجام شود در غیر این صورت این هدف نیز مانند بسیاری از طرح ها در آستانه تحقق با چالش های جدی در تامین زیرساخت های خود مواجه می شود.

به گزارش پیشرانه- عباس علی آبادی وزیر صمت از رونمایی ۸ خودروی برقی در آینده نزدیک خبر داد و در کنار آن از تعرفه یک درصدی برای خودروهای برقی در نظر گرفته شده است.

در حالی قرار است از خودروهای برقی رونمایی شود و واردات آنها با تعرفه کمتری انجام شود که صنعت جهانی خودرو هم بیشتر به سمت افزایش تولید خودروهای برقی رفته است تا بتوانند میزان سوخت های فسیلی را کاهش دهند. روند تولید این خودروها به صورتی است که تولیدکنندگان بزرگ خودرو برای تامین مواد اولیه باتری های لیتیومی به سراغ سرمایه گذاری در معادن کبالت و لیتیوم رفته اند تا بتوانند نگرانی های خود در زمینه تامین مواد اولیه را برطرف کنند.

حال این موضوع می تواند برای توسعه خودروهای برقی در ایران و تامین باتری های آن هم به یک دغدغه جدی تبدیل شود. هرچند ایران در میان ۱۵ کشور معدنی دنیا قرار دارد اما در زمینه ذخایر لیتیومی عمده ذخایر شورابه ای و با درصدی هستند که برداشت آنها در حال حاضر چندان اقتصادی نیست. از سویی دیگر امروز تکنولوژی بهره برداری از این عیار هم در اختیار نبوده و شرایط تحریمی هم مزید بر علت شده تا نتوانیم با صاحبان تکنولوژی مذاکرات گسترده داشته باشیم و شاید تنها گزینه مناسب برای ما همکاری با چین باشد.

درواقع خودروهای برقی در حالی مورد توجه وزیر صمت قرار گرفته است که بحث تامین باتری های آن می تواند به یک چالش جدی تبدیل شود. صنعت خودروی کشور باید به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کند تا از تغییرات بازارهای جهانی عقب نماند اما لازمه این موضوع برنامه ریزی دقیق برای تامین تکنولوژی ، پلتفرم های جدید و همچنین تامین مواد اولیه است.

لیتیوم که در میان عناصر استراتژیک قرار گرفته بی شک با افزایش تقاضا بازاری داغ تر از امروز خواهد داشت، از سویی دیگر واردات آن با توجه به شرایط تحریمی هم کار آسانی نخواهد بود، پس اگر وزارت صمت بر تولید و یا واردات خودروهای برقی تاکید دارد باید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز آن از جمله تولید باتری های لیتیوم و لیتیوم مورد نیاز آن هم از امروز برنامه ریزی کرده تا مانند سایر طرح ها در آستانه تحقق با چالش های زیرساختی همراه نشود.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟