باید و نبایدهای ۱۴۰۳ برای صنعت خودرو (2)

تامین پایدار ورق خودرویی الزامی است

جمعه - 13 بهمن 1402

پیشرانه –  ورق های خودرویی یکی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو است که با ورود بزرگترین تولید کننده آن به اورهال می تواند بازار با کمبود و افزایش قیمت همراه شود. به گزارش پیشرانه- صنعت خودروی کشور برای افزایش تولید و تامین نیاز بازار ، باید تامین پایدار مواد اولیه داشته باشد […]

پیشرانه –  ورق های خودرویی یکی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو است که با ورود بزرگترین تولید کننده آن به اورهال می تواند بازار با کمبود و افزایش قیمت همراه شود.

به گزارش پیشرانه- صنعت خودروی کشور برای افزایش تولید و تامین نیاز بازار ، باید تامین پایدار مواد اولیه داشته باشد که هر کدام از آنها را یک حلقه از زنجیره صنعت خودرو تامین می کند.  در این بین قطعه سازان  و فولادی ها از مهمترین تامین کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد محسوب می شوند که هر کدام برای تولید محصولات خود با مشکلات و چالش هایی همراه هستند.

صنعت خودرو برای تولید بدنه خودرو، نیازمند ورق فولادی است که بخشی از آن از طریق تولیدات داخلی (شرکت فولاد مبارکه) و بخشی دیگر را از طریق واردات تامین می کنند. البته تا چندی پیش امتیاز واردات نیز به دست فولاد مبارکه بود تا با عرضه ترکیبی در بورس بتواند نیاز بازار را تامین کند اما با توجه به اینکه فولاد مبارکه در ابتدای سال آینده وارد اورهال می شود، تامین ورق می تواند به بحران جدی وزارت صمت تبدیل شود به همین دلیل مجوز های واردات برای واحدهای تولید کننده و تجار با نظارت بر بازار از سوی وزارت صمت صادر شده تا صنایع مصرف کننده ورق با چالش تامین مواد اولیه مواجه نشوند.

در نتیجه این موضوع می تواند بر تامین ورق مورد نیاز شرکت های خودرویی اثر گذار باشد. از سویی دیگر بدون شک برای سبک شدن بدنه خودرو باید واحدهای فولادی یا حتی واحد های آلومینیوم وارد تعامل با خودروسازان شوند. چندی پیش سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اظهار کرده بود،  آنچه ماموران پلیس راهور هر روز در جاده‌های کشور مشاهده می‌کنند، این است که اغلب خودروهای تولید داخل، بر اثر کوچکترین تصادفی، دچار صدمات شدیدی می‌شوند و بارها دیده‌ایم که بعضی خودروهای داخلی پس از برخورد با تابلوهای معمولی حاشیه جاده‌ها، به دو تکه تقسیم شده‌اند. در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌شود که اتفاقات دردناک و عجیب و غریبی بر اثر تصادفات ساده این خودروها در جاده‌های کشورمان رخ می‌دهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار می‌شوند.

هرچند بخشی از این موضوع به پلتفرم های به کار رفته در صنعت خودرو باز می گردد اما بی شک استفاده از آلیاژهای به روز علاوه بر اثر گذاری بر ایمنی می تواند صنعت خودرو را به استانداردهای جهانی نزدیک کند. درواقع بایددر سال ۱۴۰۳، در زمینه تامین ورق های خودرویی علاوه بر بحث کمی به موضوع کیفی نیز توجهی بیش از سال های گذشته داشت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟