وعده‌های وارداتی جدید وزارت صمت عملی خواهد شد؟
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

وعده‌های وارداتی جدید وزارت صمت عملی خواهد شد؟

شنبه - 5 اسفند 1402

پیشرانه- درحالی‌که کمتر از یک ماه به پایان سال مانده است هنوز بازار خودرو طعم و مزه خودروهای صفرکیلومتر وارداتی را نچشیده است. بااین‌وجود همچنان مجری پروژه واردات خودرو از روزهای آینده می‌گوید؛ آیا سرانجام وعده‌های وارداتی جدید وزارت صمت عملی خواهد شد؟ سال گذشته در این ایام با توجه به اخباری ورود اولین محموله […]

پیشرانه- درحالی‌که کمتر از یک ماه به پایان سال مانده است هنوز بازار خودرو طعم و مزه خودروهای صفرکیلومتر وارداتی را نچشیده است. بااین‌وجود همچنان مجری پروژه واردات خودرو از روزهای آینده می‌گوید؛ آیا سرانجام وعده‌های وارداتی جدید وزارت صمت عملی خواهد شد؟

سال گذشته در این ایام با توجه به اخباری ورود اولین محموله از خودروهای وارداتی شور و شوق عجیبی در بازار خودرو ایجاد شده بود.

بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای خارجی بعد از ۵ سال ممنوعیت با عطشی وصف‌ناپذیر در انتظار ورود اولین خودروهای به‌روز به‌خصوص از نوع غیر چینی بودند.

طبق گفته وزارت صمت تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار بود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. کمی این عدد به ۲۰۰ هزار دستگاه و تا پایان خرداد سال ۱۴۰۲ تغییر پیدا کرد.

حالا ماه‌های از آن وعده‌ها و عددبازی‌ها و ارقام‌سازی‌ها گذشته است. وزارت صمت حتی نتوانسته است ادعا یکی دو ماه گذشته خود مبنی بر واردات ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال را محقق کند. البته این عدد هم کم بعد به ۴۰ هزار دستگاه کاهش یافت.

بااین‌حال آن‌ها در تحقق ورود این تیراژ خودرو نیز ناکام مانده و وعده‌های جدیدی مطرح کرده‌اند.

گذشته از اینکه ضیغمی در آخرین اظهارنظر تخصیص خودرو به متقاضیان را تا ۳ ماه آینده عنوان کرده است، به‌تازگی در اظهاری نظری عجیب حرف قابل‌توجه و حتی می‌توان گفت خنده‌داری را مطرح کرده است. سخنانی که واقعاً به نظر می‌رسد هیچ قصدی جز سرکار گذاشتن مردم در پی آن‌ها وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت به‌تازگی بیان کرده است:” ما در پنج سال گذشته ممنوعیت درزمینهٔ واردات خودرو داشتیم. در دو سال گذشته با بیش از ۲۵ اقدام، توانستیم با تعاملاتی که شکل گرفت. موانع را برطرف کنیم. همچنین به نظر می‌رسد طی چند روز آینده آتی به حدی خودرو وارد خواهد شد که در فضای انبار برای نگهداری خودرو جهت ترخیص از گمرک به مشکل خواهیم خورد.”

با توجه به مدت‌زمانی که از وعده مکرر و مقرر گذشته است، آیا استفاده از ادبیاتی گنگ، مبهم و مجهول در خصوص آینده بازار خودرو می‌تواند نشانه مثبتی تلقی شود؟ آیا وزارت صمت فکر می‌کند که با این نوع گفته‌ها و حرف‌ها می‌تواند درنهایت نظر مساعد مردم را جلب کند؟ منظوری وی از روزهای آتی دقیقاً چه زمانی است؛ پیش از آغاز سال جدید یا سال جدید؟ ” به حدی ” یعنی چه قدر؟ آیا این به حدی به‌اندازه‌ای است که بتوان تمام نیازها و تقاضای انباشته بازار را برطرف کند؟

با توجه به روند فعلی این‌گونه به نظر نمی‌رسد؛ اما در دورانی که خبر درمانی و بازی روانی با مردم و بازار برای وزارت صمت ثمربخش بوده است، به نظر می‌رسد بازی روانی با مردم در خصوص واردات همچنان اصلی‌ترین حربه برای بی‌عملی وزارت صمت است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟