پیشرانه گزارش می‌دهد

آیا واردات خودرو امسال به نتیجه می رسد؟

شنبه - 18 فروردین 1403

پیشرانه – با توجه به اینکه تغییر خاصی در درآمدهای ارزی کشور به وجود نیامده و همچنین تغییر نگرشی که از سال پیش در وزارت صمت پدید آمده است این پرسش مطرح است که آیا واردات خودرو امسال به نتیجه می رسد.به خصوص اینکه سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار دستگاه ترخیص شده است. به […]

پیشرانه – با توجه به اینکه تغییر خاصی در درآمدهای ارزی کشور به وجود نیامده و همچنین تغییر نگرشی که از سال پیش در وزارت صمت پدید آمده است این پرسش مطرح است که آیا واردات خودرو امسال به نتیجه می رسد.به خصوص اینکه سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار دستگاه ترخیص شده است.

به گزارش وب سایت خبری پیشرانه ، بر اساس آخرین آماری که از سوی گمرک جمهوری اسلامی منتشر شده ،تعداد خودروهای وارداتی که به ترخیص قطعی رسیده است ، هنوز از مرز ۱۲ هزار دستگاه عبور نکرده است.

بنا به گزارش اخیر رئیس کل گمرک ایران ،” تا پایان سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.

رضوانی‌فر با اشاره به این تعداد گفته است: سایپا، ماموت خودرو و معین خودرو ایرانیان ۳ واردکننده اول خودرو سواری به لحاظ ارزش در سال ۱۴۰۲ بودند.

وی بیان کرده است: در این مدت ۲ هزار و ۳۴۹ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۸ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار توسط سایپا، یک هزار و ۱۴۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۴ میلیون و ۴۷۳ هزار دلار از سوی ماموت خودرو و ۹۸۰ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار توسط معین خودرو ایرانیان وارد شده است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، پس از ۳ شرکت فوق، کرمان خودرو، بهمن موتور، صنایع اتومبیل‌سازی فردا، کرمان موتور، شرکت راسا موتور خاورمیانه، ایران خودرو و ایساکو کیش از دیگر واردکنندگان عمده خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

رضوانی‌فر اظهار داشته است: واردات ۸ هزار و ۷۱۲ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۰۳ هزار دلار توسط ۱۰ شرکت فوق و مابقی از سوی سایر واردکنندگان انجام گرفته است.”

این آمار نشان می دهد که میزان خودرو وارداتی که ترخیص قطعی شده اند،تقریبا به اندازه یک سوم ثبت نام کنندگانی است که از اواخر سال ۱۴۰۱ چشم انتظار تحویل خودروهای خود هستند.

خودروهایی که قرار بود با قیمت ها مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.با این حال وجود مشکلات و دست اندازهایی که وزارت صمت وقت آنها را ندیده بود،کار را به جایی رسانده است که گویا هنوز برای تحقق اهداف وارداتی باید بازهم چشم انتظار ماند.

اما مساله اصلی این است که بازار کاری به چالش ها و دست اندازها و مسائل پیش روی واردات ندارد.قیمت ها را بر اساس جریان درون خود تحلیل و تثبیت می کند.

بنابراین تنها راه چاره عرضه ها گسترده با تحویل های سریع و به موقع است. با این وجود تا به امروز خبری از بازشدن گره های واردات خودرو به گوش نمی رسد و این پرسش همچنان وجود دارد که آیا واردات خودرو امسال به نتیجه می رسد؟

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟