«پیشرانه» گزارش می‌دهد:

نسبت خودروهای داخلی به خارجی را فراموش نکنیم

یکشنبه - 19 فروردین 1403

پیشرانه – رئیس پلیس راه کشور در اظهارات اخیر خود گفته است بخش اصلی تصادفات منجر به خودرو متعلق به خودروهای داخلی است؛ اما فراموش نکنیم با توجه به ممنوعیت طولانی مدت واردات خودروهای خارجی بی شک نسبت خودروهای داخلی بیش از خودروهای خارجی خواهد بود، پس می‌تواند بر میزان تصادفات نیز اثر گذار باشد. […]

پیشرانه – رئیس پلیس راه کشور در اظهارات اخیر خود گفته است بخش اصلی تصادفات منجر به خودرو متعلق به خودروهای داخلی است؛ اما فراموش نکنیم با توجه به ممنوعیت طولانی مدت واردات خودروهای خارجی بی شک نسبت خودروهای داخلی بیش از خودروهای خارجی خواهد بود، پس می‌تواند بر میزان تصادفات نیز اثر گذار باشد.

همچنان اختلاف بر سر کیفیت خودروهای داخلی و میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن، میان خودروسازان و پلیس راهنمایی رانندگی و حتی مردم وجود دارد. بسیاری از مردم معتقدند خودروهای ساخت داخل از کیفیت لازم در بدنه و مواد اولیه برخوردار نیستند. اما حالا رییس پلیس کشور نیز درباره کیفیت خودروهای داخلی اظهاراتی داشته است که می‌گوید بخش اصلی تصادفات منجر به فوت متعلق به خودروهای داخلی است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه ۱۷ درصد خودروهای تصادف کرده منجر به فوت، خارجی و ۸۳ درصد داخلی بوده‌اند، گفت: ۳۵ درصد خودروها پژو و ۲۷ درصد پراید بودند که نشان می‌دهد ۶۲ درصد تصادفات را پژو و پراید تشکیل داده‌اند.

اما آیا می توان این نتیجه گیری را دقیق و درست دانست و تعمیم دادن آن به خودروهای داخلی و خارجی نتیجه گیری درستی به همراه دارد یا خیر؟

هرچند بسیاری از خودروسازان داخلی با چنین نتیجه گیری‌ای موافق نیستند و در مقابل نیز برخی کارشناسان این صنعت بیان می کنند، علت اصلی کیفیت پایین خودروهای داخلی نه در مواد اولیه بلکه در پلتفرمی است که استفاده شده است و باید خودروسازان داخلی به سمت استفاده از پلتفرم های جدید بروند. البته فراموش نکنیم که با شرایطی که امروز صنعت خودروی داخلی دارد و با وجود زیان انباشته نمی توان انتظاری از بروز رسانی و رقابت با خودروسازان خارجی داشت با این حال تلاش خودروسازان بر آن است تا محصولی با کیفیت را راهی بازار کنند.

اما در بحث آمار تصادفات باید به نکته ای بسیار مهم و آن هم نسبت خودروهای داخلی در مقابل خودروهای خارجی توجه داشت. در سال های اخیر و به ویژه پس از ممنوعیت واردات خودرو، نسبت خودروهای داخلی در بازار در مقابل خارجی ها افزایش پیدا کرد. درواقع زمانی که درباره تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن آمار ارائه می‌شود و رییس پلیس راه معتقد است بخش زیادی از این مرگ و میرها در خودروهای داخلی صورت می گیرد باید به میزان فراوانی این خودروها نیز توجه ویژه داشت. درواقع آمار بالای تصادفات در بین خودروهای داخلی به دلیل فراوانی خودروهای داخلی در بازار است و باید در ارائه آمارها به این نکته توجه داشت.

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟