«پیشرانه» گزارش می‌دهد

لزوم ایجاد راه جدید برای همکاری خودرویی با سایر کشورها

یکشنبه - 26 فروردین 1403

پیشرانه- افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار ارز و خودرو با توجه به وابستگی شدید به چینی ها، لزوم ایجاد راه جدید برای همکاری خودرویی با سایر کشورها را ضروری تر از گذشته می‌کند. تحریم های مستقیم و یکجانبه صنعت خودروسازی کشور که از سال ۹۷ آغاز شد، شرایط ویژه […]

پیشرانه- افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار ارز و خودرو با توجه به وابستگی شدید به چینی ها، لزوم ایجاد راه جدید برای همکاری خودرویی با سایر کشورها را ضروری تر از گذشته می‌کند.
تحریم های مستقیم و یکجانبه صنعت خودروسازی کشور که از سال ۹۷ آغاز شد، شرایط ویژه و حساسی را برای این صنعت به وجود آورده است. تحریم‌کنندگان با هدف قرار دادن یکی از مهم‌ترین صنایع ایران که می‌توان بعد از نفت آن را حیاتی صنعت ایران به شمار آورد، قصد داشتند که کشور را به شدیدترین شکل تحت فشار قرار بدهند. آنها می‌دانستند با هدف قرار دادن خودروسازی، سایر صنایع مرتبط نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
به همین دلیل تحریم مستقیم صنعت خودروسازی ایران در کنار سایر تحریم ها می‌توانست فشار اقتصادی به ایران را به شدت افزایش دهد. این موضوع موجب شد که متولیان و مسئولان برای بی‌اثر کردن تحریم ها مسیرهای جدید را برای دور زدن ایجاد کنند که تمام این مسیرها به چین ختم می‌شد.
البته خودروسازان راه و چاره دیگری هم نداشتند؛ اما ادامه دار و پا برجا بودن تحریم‌ها کار را به جایی رسانده است که از یک سو فعلا راه زیادی برای همکاری با شرکت های غیر چینی وجود ندارد و از سوی دیگر وابستگی و نیاز صنعت خودروسازی کشور به چینی‌ها را بیش از گذشته کرده است.
البته در این سال ها این همکاری منجر به توسعه و پیشرفت این صنعت در کشور نشده است. وضعیت بازار و دیدگاهی که نسبت به خودرو ایجاد شده، تمام فکر و ذهن متولیان و خودروسازان را به عرضه هر چه بیشتر خودرو به بازار مشغول کرده است؛ چرا که بازار خودرو همچنان با مشکل کمبود عرضه مواجه است.
در این وضعیت همچنان همکاری خودروسازان چینی با روش‌های خاص خودشان ادامه دارد؛ اما با توجه به رفتارهای گذشته این کشور و اقداماتی که علیه تمامیت ارضی ایران داشته است نمی تواند تمام تخم مرغ ها را در سبد آنان گذاشت. هر چند سایر کشورها نمی‌توانند مانند چین نیازها و خواسته های ایران را برطرف کنند؛ ولی در این شرایط تلاش برای ایجاد مسیرهای جدید را نه تنها نباید فراموش کرد، بلکه با توجه به تنش‌های منطقه‌ای و افزایش نگرانی بیش از پیش باید آن را جدی گرفت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟