استفاده از خودروهای هیبرید، کاهش مصرف بنزین و صرفه اقتصادی

شنبه - 1 اردیبهشت 1403

پیشرانه- با توجه به افزایش مصرف سوخت و نگرانی های چند وجهی ایجاد شده مانند احتمال بالای افزایش قیمت بنزین، به نظر می رسد خودورهایی هیبرید می‌توانند به عنوان راه حلی برای کاهش مصرف بنزین و آلودگی درنظرگرفته شوند. افزایش مصرف بنزین، طی سال‌های اخیر به یکی از اصلی ترین دغدغه مصرف کنندگان و مسئولان […]

پیشرانه- با توجه به افزایش مصرف سوخت و نگرانی های چند وجهی ایجاد شده مانند احتمال بالای افزایش قیمت بنزین، به نظر می رسد خودورهایی هیبرید می‌توانند به عنوان راه حلی برای کاهش مصرف بنزین و آلودگی درنظرگرفته شوند.
افزایش مصرف بنزین، طی سال‌های اخیر به یکی از اصلی ترین دغدغه مصرف کنندگان و مسئولان بدل شده است.
آلودگی هوا، مصرف بیشتر از سرانه جهانی، اتلاف منابع، تغییر مسیر جهانی تولید خودرو و یارانه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد از جمله مسائل و دغدغه هایی به شمار می آید که هنوز راه چاره قابل اجرا برای آن پیدا نشده است.
این مساله همچنین برای دولت ها نیز به عنوان یک چالش سنگین، مشکلات خاصی را پدیدارکرده است. در سال های اخیر مصرف بنزین بیش از میزان تولید کشورشده است. بنابراین با توجه به حساسیت ها،دولت چاره ای جز کسری واردات ندارد. دراین شرایط از یک سو با توجه به تصمیماتی که سال های پیش اتخاذ شده است و همچنین وضعیت امروز اقتصاد کشور نمی تواند نرخ آن را تغییر بدهد و از سوی دیگر برای جبران ناترازی باید متحمل هزینه های واردات شود.
این واردات نیز خود یک چالش دیگر به شمار می آید. چون علاوه بر صرف هزینه های واردات بنزین با توجه به شرایط منطقه نمی توان به عنوان یک راهکار پایدار روی آن حساب کرد.
در این شرایط بسیاری از کشورها با استفاده از برنامه های خاص متناسب با شرایط خود ، اقدام به توسعه بازار و مصرف خودروهای غیر بنزینی کرده اند.
در ایران نیز طی ماه های اخیر واردات این نوع خودروها در دستورکار قرار گرفته است .وزارت صمت نیز تلاش ویژه ای برای واردات و استفاده از این خودروها انجام داده است.
در این میان اما اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.از یک سو بسیاری از کارشناسان فقدان زیرساخت های مناسب ، کمبود برق و حتی نحوه تولید برق را برخلاف اهداف استفاده از این خودروها می دانند و از سوی دیگر بعضی از کارشناسان معتقد هستند که این خودروها با توجه به نوع قطعات و عدم توان تولید آنها در ایران وابستگی خودروسازان به چین را بیش از گذشته می کند.
به همین علت آنها راهکار دیگری را پیشنهاد می کنند؛ استفاده از خودروهای هیبرید.
این خودروهای از یک سو آزمون های خاص خود در بسیاری از کشورها را پاس کرده است و از سوی دیگر با توجه به وضعیت کشور در زمینه تولید انرژی گزینه مناسبی به شمار می آید.

خودروهای هیبرید یکی از این نوع خودروها به شمار می‌آید که در حال حاضر با توجه به جایگاه شرکت‌های عرضه کننده و همچنین مشخصات فنی مناسبی که دارند، می تواند هم جایگزینی برای خودروهای بنزینی باشد و هم امکانی ویژه برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی به مردم و مسئولان می دهد. افزایش سطح استفاده و توسعه بازار این خودروها، می تواند نیاز به واردات ناترازی بنزین را از بین ببرد.

در واقع به جای اینکه سرمایه های ملی برای دود شدن و از بین رفتن می تواند صرف ساخت زیرساخت های متناسب با خودروهای غیر بنزینی شود. دراین صورت علاوه بر رفع مشکل افزایش بنزین ، با کاهش آلودگی هوا و تصویری که در ذهن مردم ایجاد می شود، خود به عاملی مشوق برای استفاده بیشتر از این خودروهای بدل شود.

به عنوان مثال اگر کارکرد متوسط یک خودرو در سال ۲۴ هزار کیلومتر باشد، خودرو شما در طول هر ماه ۲ هزار کیلومتر پیمایش دارد، حال اگر میانگین مصرف سوخت خودروها رو ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه کنیم، ۱۸۰ لیتر در ماه مصرف سوخت شما است و یا به عبارت دیگر اگر باک خودرو ۵۰ لیتر گنجایش داشته باشد، در طی ماه ۴ دفعه باید به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنید، این یعنی صرف هزینه بنزین که احتمال افزایش قیمت آن بسیار زیاد است و مهمتر صرف زمان طولانی در صف جایگاه‌های بنزین، حال تصور کنید شما خودرویی هیبریدی، مانند لاماری داشته باشید، در این صورت در طی یک ماه شما حداکثر ۲ بار به جایگاه سوخت مراجعه می‌کنید( لاماری هیبرید با هر باک حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پیمایش دارد) این یعنی کاهش تقریبا ۵۰ درصدی هزینه مستقیم سوخت و کاهش ۵۰ درصدی هزینه غیر مستقیم مانند زمان.( بگذریم از کاهش آلایندگی، شتاب بالای خودرو هیبریدی مانند لاماری و آپشن‌های زیاد این خودرو)
در این شرایط لاماری هیبرید و خودروهایی مانند آن می توانند نقش ویژه ای در این زمینه ایفا کنند. باید دقت کرد که این نوع خودروها توانمندی برطرف کردن چه مشکلاتی را داشته و چه اثری بر آینده این صنعت خواهند گذاشت.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟