«پیشرانه» گزارش می‌دهد

فاصله زیاد تا تحقق اهداف واردات خودرو

یکشنبه - 9 اردیبهشت 1403

پیشرانه- بیش از یک سال‌و‌نیم از آغاز دور جدید واردات خودرو می‌گذرد؛ اما بر اساس آخرین اخباری که از سوی وزارت صمت منتشر شده است همچنان فاصله زیادی تا تحقق اهداف واردت خودرو وجود دارد. بر اساس این گزارش با توجه به روند حرکتی وزارت صمت در زمینه تولید و واردات خودرو به نظر می‌رسد […]

پیشرانه- بیش از یک سال‌و‌نیم از آغاز دور جدید واردات خودرو می‌گذرد؛ اما بر اساس آخرین اخباری که از سوی وزارت صمت منتشر شده است همچنان فاصله زیادی تا تحقق اهداف واردت خودرو وجود دارد.

بر اساس این گزارش با توجه به روند حرکتی وزارت صمت در زمینه تولید و واردات خودرو به نظر می‌رسد که امسال نیز همانند سال گذشته بازار با رکود و چشم انتظاری همراه خواهد بود، این یعنی یک سال دیگر باید شاهد فرصت سوزی در صنعت خودروسازی بود.
در همین زمینه رئیس سازمان توسعه تجارت به تازگی در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور گفته است: “بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت نام کردند، منتظر هستند خودرو مورد علاقه‌شان وارد شود و به همین دلیل تاکنون از ۳۰ هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵ هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند.
مهدی ضیغمی تصریح کرد: در حال حاضر خودرو‌های زیادی در گمرکات و مناطق آزاد هست. بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار خودرو دپو در مناطق آزاد و کشور اسن که این خودرو‌ها فقط منتظر توافق‌های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند.
وی ادامه داد: واردات خودرو‌های جانبازان هم فقط مربوط به سازمان توسعه تجارت نیست و کار سازمان در این رابطه انجام شده و منتظر هستیم بانک مرکزی مدل تخصیص ارز و بنیاد شهید هم گروه‌هایی که قرار است ارز بگیرند را مشخص کند.
ضیغمی با بیان اینکه ظرف چند روز آینده اولین عرضه خودرو‌های برقی انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۵۵۰۰ خودروی برقی وارد شده که ظرف روز‌های آینده عرضه خواهد شد.”
سخنان این مقام مسئول نشان می‌دهد هنوز فاصله زیادی تا تحقق اهداف واردات خودرو وجود دارد. به نحوی که پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز واردات، فعلا ۱۵ هزار نفر موفق شده اند که خودروی مد نظر را انتخاب کنند.
به بیان دیگر این افراد هنوز نتوانسته‌اند خودروی مد نظر را پس بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان و آن هم پس از یک سال ونیم تحویل بگیرد. فقط موفق شده‌اند تا خودروی مد نظر را انتخاب کنند.
این روند نشان می دهد که همچنان نسبت به آینده واردات خودرو نباید امید چندانی داشت؛ البته برخی از شرکت های وارد کننده با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و توسعه شبکه نمایندگی‌ها امیدواری ایجاد می‌کنند؛ اما اگر مبنای کار وزارت صمت باشد، با روند فعلی نمی‌توان پایان خوشی برای آن متصور شد.
بعد از یک سال و نیم فقط نیمی از ثبت نام کنندگان موفق به انتخاب خودرو شده‌اند، آیا اصلا متوجه این حرف شده‌اند؟

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟