«پیشرانه» گزارش می‌دهد

بهار از نیمه گذشت از واردات خبری نشد

یکشنبه - 16 اردیبهشت 1403

پیشرانه- بهار از نیمه گذشت و از واردات خبری نشد. در این خصوص به نظر وزرای صمت دولت سیزدهم در یک مسیر قدم برمی دارند؟ یا هر یک به نوعی این روش را برای شعار درمانی انتخاب کرده‌اند. بر اساس این گزارش، نزدیک به دو سال از آغاز دور جدید واردات خودرو گذشته است. هر […]

پیشرانه- بهار از نیمه گذشت و از واردات خبری نشد. در این خصوص به نظر وزرای صمت دولت سیزدهم در یک مسیر قدم برمی دارند؟ یا هر یک به نوعی این روش را برای شعار درمانی انتخاب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نزدیک به دو سال از آغاز دور جدید واردات خودرو گذشته است. هر دو وزیر صمت دولت رئیسی نیز مدعی هستند که مشکلی نیست و همه چیز طبق روال درحال انجام شدن است؛ اما تا به امروز هیچ یک از وعده‌های وارداتی نه تنها محقق نشده است، بلکه بخش جدیدی نیز به آن اضافه شده است.
در همین راستا اواخر ماه گذشته وزیرصمت مدعی شد که “مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.
علی آبادی با بیان اینکه حدود ۵۰هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد، گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.
وی اظهار کرد: تا امروز برای واردات ۱۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودروی خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به‌دنبال سوءاستفاده هستند، خریداری نکنند. حدود ۵۰ هزار خودروی وارداتی نیز در گمرکات کشور وجود دارد و به‌ترتیب به مردم واگذار می‌شود و سرعت تحویل خودروهای وارداتی به مردم به‌زودی افزایش می‌یابد.”
اما همچنان از تحویل ها و عرضه‌های جدید خبری نیست. این درحالی است که وزیر صمت در مسیر واردات فعلا با مشکل جا و مکان مواجه شده است.
بااین وجود معلوم نیست که چه مشکلاتی برای عرضه وجود دارد که خودروها در بنادر و روی آب گیر کرده‌اند و فرصت ترخیص و عرضه به آنها داده نمی‌شود.
این موضوع به غیر از خودروهای بنزینی و برقی، شامل حال خودروهای برقی هم می‌شود. خودروهایی که قرار بود در مقدمات کاهش قیمت‌ها و افزایش رقابت و کیفیت را به وجود بیاورند.
اما به نظر می رسد که برای تنظیم بازار، کاهش قیمت‌ها و فراهم شدن شرایط بهتر خرید خودرو عزم جدی وجود ندارد.
البته علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه معتقد است :”دولت هنوز آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را که تصویب آن را با قید دو فوریت و در قالب لایحه از مجلس خواسته بود، ابلاغ نکرده؛ این وضعیت بیانگر آن است که دولت اراده‌ای برای واردات ندارد. پس مادامی‌ که این مشکل رفع نشود، بازار ملتهب خودرو ساماندهی نمی‌شود.”
بنابراین این پرسش پیش می‌آید که آیا واقعا دولت قصد سروسامان دادن به بازار خودرو را دارد؟ یا اینکه از وضعیت فعلی نفع خاصی می‌برد؟

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟