«پیشرانه» گزارش می‌دهد

خودروسازان نیازمند رشد همه جانبه

دوشنبه - 17 اردیبهشت 1403

پیشرانه – افزایش میزان اعتراضات نسبت به کمبود قطعات، کیفیت بعضی محصولات و برخی از حواشی به وجود آمده پیرامون محصولات موجود بازار نشان می دهد که خودروسازان نیازمند رشد همه جانبه هستند. این موضوع برای خصوصی ها از نان شب هم واجب تر است. بر اساس این گزارش طی سال‌های اخیر خودروسازان بخش خصوصی […]

پیشرانه – افزایش میزان اعتراضات نسبت به کمبود قطعات، کیفیت بعضی محصولات و برخی از حواشی به وجود آمده پیرامون محصولات موجود بازار نشان می دهد که خودروسازان نیازمند رشد همه جانبه هستند. این موضوع برای خصوصی ها از نان شب هم واجب تر است.

بر اساس این گزارش طی سال‌های اخیر خودروسازان بخش خصوصی با توجه به نیاز بازار و افزایش ظرفیت تولید موفق به ثبت رشد تولید شده‌اند.
این بخش از صنعت خودرو کشور در دوران پس از تحریم از یک سو به دلیل درک شرایط و از سوی دیگر به دلیل ماهیت خصوصی و برخورداری از فاکتورهای چالاکی، سبکی، سرعت در تصمیم گیری و روندکوتاه نهایی شدن تصمیم‌ها با سرعت بیشتری توانست ضریب نفوذ خود در بازار را افزایش بدهد.
البته این افزایش در بخش هایی بالاتر از بخش اقتصادی بازار صورت گرفت. چرا که به صورت سنتی و همچنین از نظر مقیاس تولید و عمق و وسعت بازار، هیچ کدام از خودروسازان بخش خصوصی توان رقابت با غول های جاده مخصوص را ندارند.
با این وجود آنها با در نظر گرفتن نیاز بازار و توانایی های تولید با سرعت توانستند بخش میانی بازار را با تنوع پر کنند. در این رده آنها به دلیل رقابتی که وجود داشت به رغم محدودیت ها، محصولاتی را روانه بازار کردند که هم بخش زیادی از جامعه توان خرید آنها را داشتند و هم از نظر شکل و شمایل ظاهر،امکانات و طراحی جزءمحصولات به روزی بودند.
در این میان هرچه ارزش و قدرت پول ملی کاهش پیدا می‌کرد و نرخ ارز اوج می‌گرفت، بازار خودرو با موج جدید از تقاضا مواجه می شد. این موج‌ها در نهایت باعث بالا رفتن شدید قیمت‌ها شد.
قیمت‌هایی که با اعتراض مصرف کنندگان همراه شدند؛ ولی باز خودروهای تولید شده توسط بخش خصوصی مشتریان خود را داشت. با این تفاوت که خرید خودرو با قیمت های نسبتا تند، توقع مشتریان را نیز بالاتر برد. آنها توقع داشتند و دارند که در ازای خرید خودرو با این قیمت‌ هم محصول با کیفیتی در اختیار داشته باشند و هم از خدمات متناسب و با کیفیتی برخوردار شوند.
بسیاری از شرکت‌ها با توجه به این وضعیت و همچنین سنگین تر بودن رقابت در این بخش از بازار، تلاش کرده‌اند که رضایت حداکثری مشتریان خود را جلب کرده و ضریب نفوذ خود را نیز افزایش بدهند.
اما این اواخر بعضی از مسائل از جمله کمبود قطعات و تکرار همان مشکلی که باعث رجوع به نمایندگی شده، زمینه ساز بروز مشکلات و افزایش اعتراضات مشتریان شده است.
این در حالی است که بر اساس آخرین آمار در سال گذشته خودروسازان بخش خصوصی رشد قابل قبولی در تولید به دست آورده اند؛ اما با بروز مسائل پیش آمده در خصوص خدماتشان به نظر می‌رسد که در این بحث آنها از تولید جا مانده‌اند. یا میزان توسعه و سرعت خدمات دهی آنها نسبت به رشد تولید از شتاب  و وسعت کمتری دارد.
هر چند این بخش از خودروسازان مانند کلیت صنعت خودروسازی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند؛ ولی با این حال مصرف‌کنندگان توقع دارند که آنها در تمام زمینه‌ها به تعهدات خود عمل کنند.
در این شرایط به نظر می‌رسد که خودروسازان بخش خصوصی در کنار افزایش ظرفیت های تولید باید توسعه متوازن را در دستور کار قرار بدهند. گاهی اوقات این نوع رفتارها احساس خوبی را به مشتریان منتقل نمی کند. این احساس در بلند مدت می تواند ظرفیت های افزایش یافته را بلااستفاده کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟