خصوصی سازی صنعت خودرو, دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی, آرش محبی نژاد

سه چالش جدی قطعه سازی در سال جهش تولید

سه شنبه - 2 اردیبهشت 1399

پیشرانه- دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: هم‌اکنون کمبود نقدینگی، قیمت‌گذاری و ارز به ترتیب سه چالش جدی قطعه سازی به شمار می‌رود.

پیشرانه- دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: هم‌اکنون کمبود نقدینگی، قیمت‌گذاری و ارز به ترتیب سه چالش جدی قطعه سازی به شمار می‌رود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» آرش محبی نژاد بابیان این‌که قطعه سازان در حال حاضر مدت‌ها است که در صف دریافت ارز باقی‌مانده‌اند، افزود: این در حالی است که هم‌اکنون ارز نیمایی در دسترس نیست و ارز حاصل از صادرات نیز به‌آسانی یافت نمی‌شود و قیمت این ارز نیز توافقی بوده که این شرایط تأمین ارز را به چالش جدی قطعه سازی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: در کنار محدودیت‌هایی همچون تحریم و کرونا این موارد تبدیل به دغدغه و چالش جدی قطعه سازی شده است به‌طوری‌که اختصاص ارز به موضوع ثبت سفارش نیز با تأخیر انجام می‌شود که بخشی از این امر به موضوع کرونا بازمی‌گردد که دلیل آن توقف فعالیت بانکی و کاهش تعداد نیروی انسانی بوده است.

این فعال صنعت قطعه ادامه داد: ارز نیمایی و سنایی به‌سختی قابل‌دسترسی است و ثبت سفارش با ارز حاصل از صادرات نیز این روزها طولانی‌مدت شده این در حالی است که یافتن ارز صادرکنندگان نیز با مشکلاتی مواجه است.

محبی نژاد با اشاره به ۴ مدل ارز موجود که از آن‌ها تحت عنوان ارز دولتی، سنایی، نیمای و ارز حاصل از صادرات یاد می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت ارز سنایی و نیمایی نیز به هم نزدیک شده و عمده ارزی که هم‌اکنون مورداستفاده قطعه سازان است می ارز حاصل از صادرات بوده به‌طوری‌که عمده صنایعی که همکار صنعت قطعه هستند ارز حاصل از صادرات به آن تعلق می‌گیرد که قطعه ساز ناگزیر به یافتن صادرکننده‌ای با شرایط خاص است.

دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی افزود: ارز حاصل از صادرات باید قابلیت انتقال به کشوری که قطعه سازان نسبت به تأمین مواد اولیه از آن اقدام می‌کنند را داشته باشد نرخ تبدیل و انتقال از کشوری که ارز در آن موجود است به محل موردنظر انتقال به هزینه‌های تولید می‌افزاید.

محبی نژاد با تأکید بر این‌که در صنعت قطعه، گفت: هم‌اکنون در دفاتر قطعه ساز با خودروساز، نرخ ارز ۱۱ هزار تومان پیش‌بینی‌شده و مبانی آنالیز قرارگرفته است، در حال حاضر پیگیر اصلاح این موضوع هستیم چراکه با در نظر گرفتن متوسط نرخ ارز صادراتی ۱۶۵۰۰ تومانی، ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم که بازهم روبه افزایش است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟