هزینه نقل و انتقال خودرو

هزینه نقل و انتقال خودرو در سال ۹۹

شنبه - 6 اردیبهشت 1399

پیشرانه- اگر به دنبال خرید خودرو و یا فروش خودرو هستید حتماً برایتان پیش آماده است که علاوه بر هزینه‌های تعویض پلاک باید هزینه نقل و انتقال خودرو را بپردازید، خیلی از افراد فکر می‌کنند که تعویض پلاک آخرین مرحله در خرید و فروش خودرو است، اما مهم‌تر از تعویض پلاک، رفتن به دفاتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه نقل و انتقال خودرو و پرداخت عوارض شهرداری است.

پیشرانه- اگر به دنبال خرید خودرو و یا فروش خودرو هستید حتماً برایتان پیش آماده است که علاوه بر هزینه‌های تعویض پلاک باید هزینه نقل و انتقال خودرو را بپردازید، خیلی از افراد فکر می‌کنند که تعویض پلاک آخرین مرحله در خرید و فروش خودرو است، اما مهم‌تر از تعویض پلاک، رفتن به دفاتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه نقل و انتقال خودرو و پرداخت عوارض شهرداری است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این مقاله به هزینه نقل و انتقال خودرو و شرایط و مدارک لازم در نقل و انتقال خودرو و علت اینکه باید به این مراکز مراجعه کنیم، می‌پردازیم.

همان‌طور که میدانید بر اساس قوانین ثبت‌اسناد کشور (ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی)، برای نقل‌و‌انتقال خودرو و تنظیم سند رسمی حتماً باید به دفتر ثبت‌اسناد مراجعه شود.

در معاملات خرید‌و‌فروش خودرو اولین مرحله تنظیم مبایعه‌نامه و سپس تعویض پلاک است و درنهایت خریدار و فروشنده باید برای تنظیم سند مالکیت رسمی به دفترخانه مراجعه کنند. در دفتر ثبت، سند مالکیت قطعی تنظیم می‌شود و باقیمانده پول خودرو به فروشنده پرداخت می‌شود.

اختلاف میان نیروی انتظامی و قوه قضائیه

اما همیشه سؤالی که در بین مالکان خودرو و خریداران خودرو به وجود می‌آید این است که چرا باید دو هزینه برای فروش خودرو هم به پلیس و هم به دفاتر حقوقی اسناد پرداخت شود؛ وجود دارد که باعث سردرگمی هر دو طرف خریدار و فروشنده می‌شود.

داستان ازاین‌قرار است که پلیس می‌گوید: ازنظر ما برگ سبز پلیس برای نقل و انتقال معتبر است چراکه برای پلیس اصالت احراز هویت مهم است و این سند معتبر است و برابر قانون، برگه نیروی‌ انتظامی تحت عنوان سند مالکیت سبز که به هم‌وطنان می‌دهد سند قطعی است و هیچ نیازی به سند محضری نیست.

در نقطه مقابل حقوق‌دانان و وکلا نظری مخالفی دارند و می‌گویند مرجع قانون‌گذاری اعلام کرده که برگ سبز صادرشده توسط نیروی انتظامی سند رسمی محسوب نمی‌شود و مردم همچنان باید برای ثبت نقل و انتقال خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

تنظیم سند خودرو یک مقوله قانونی است و کاری حقوقی به شمار می‌رود و اگر فردی از قانون سرپیچی کند، نظم حقوقی جامعه به هم می‌خورد. طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی مشخص است و موظف به انجام کار اجرایی است و امور حقوقی و قانونی در حیطه وظایفش نیست. بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی تنها مراکز تنظیم سند رسمی هستند و آنچه به‌عنوان برگ سبز خودرو صادر می‌شود مشخصات پلاک و شناسنامه خودرو است

چرا باید سند خودرو در دفتر ثبت‌اسناد ثبت شود؟

بر اساس قانون تا زمانی که سند قطعی خودرو در دفتر اسناد ثبت‌نشده باشد، حتی بعد از تعویض پلاک، مالکیت خودرو همچنان به نحوه قبلی برقرار است. خریدار بلافاصله بعد از تعویض پلاک باید نسبت به ثبت رسمی سند خودرو اقدام کند، در غیر این صورت ممکن است موقع فروش خودرو دچار مشکل شود. ازجمله مشکلاتی که ممکن است برای خریدار در صورت عدم ثبت رسمی سند خودرو پیش بیاید، عدم پرداخت مالیات خودرو توسط مالک یا مالکین قبلی است.

ممکن است خودرو چندین بار بدون ثبت سند رسمی معامله‌شده باشد و درنهایت یکی از مالکین که آگاه به قانون است بخواهد برای ثبت سند رسمی اقدام کند، وقتی به دفتر ثبت‌اسناد مراجعه کند، چون سند رسمی مالک قبلی وجود ندارد و به اغلب مالکان قبلی دسترسی ندارد، امکان ثبت سند رسمی معامله وجود نخواهد داشت.

از طرفی بخشی از هزینه ثبت سند در دفترخانه مربوط به مالیات نقل و انتقال خودرو است که مستقیم به‌حساب خزانه‌ دولت واریز می‌شود که به عهده‌ی فروشنده است و چون موقع تعویض پلاک، اقدامی برای پرداخت مالیات انجام نمی‌شود بنابراین هر زمان که مالک خودرو بخواهد اقدام برای فروش خودرو بکند باید همه مالیات‌های معوقه قبلی را نیز پرداخت کند. ثبت نکردن سند رسمی برای فروشندگان نیز خالی از دردسر نیست. چون در صورت رخ دادن هرگونه تخلف، آد‌م‌ربایی، آدمکشی یا حمل مواد مخدر یا عمل مجرمانه دیگری که خودروی مذکور در آن استفاده شود مالک خودرو فردی شناخته می‌شود که سند رسمی به نام او وجود دارد.

مدارکی که جهت تنظیم سند قطعی موردنیاز است عبارت است از:

  • برگ سبز جدید یا همان شناسنامه خودرو که توسط مرکز تعویض پلاک صادرشده است.
  • برگ تأییدیه نقل و انتقال خودرو که در مراکز تعویض پلاک صادرشده است.
  • اسناد مالکیت خودرو (آخرین بنچاق دفترخانه و یا برگ کمپانی و برگ گمرک)
  • اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • کارت هوشمند سوخت
  • برگ مفاصا‌ حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری
  • برگه عدم خلافی

مدارک موردنیاز برای وکالت فروش و سند قطعی نقل و انتقال خودرو:

  • حضور فروشنده و خریدار و یا نماینده قانونی آن‌ها (وکیل)
  • اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین معامله
  • اسناد مالکیت خودرو (درصورتی‌که فروشنده اولین مالک خودرو است ارائه برگه کمپانی و یا برگه گمرک و درصورتی‌که فروشنده مالک اول نباشد ارائه آخرین بنچاق دفترخانه)
  • شناسنامه خودرو (برگ سبز صادره توسط مراکز تعویض پلاک)
  • برگ تأییدیه نقل و انتقال خودرو (صادره توسط مراکز تعویض پلاک) (جهت تنظیم وکالت فروش نیاز نیست)
  • اصل برگ مفاصاحساب عوارض خودرو صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری (پرداخت‌شده توسط فروشنده) – اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر درصورتی‌که تعداد برگ‌های سند بيش از يك برگ شود،‌به ازاي هر برگه اضافي ۵۰۰۰ تومان به همراه ماليات ارزش‌افزوده به مبلغ نهايي سند اضافه خواهد شد.

یادتان باشد که خودرو را باید بعد از انتقال در مرکز تعویض پلاک خودرو، در دفاتر اسناد رسمی هم به نام بزنید. هزینه نقل و انتقال خودرو که دفترخانه بابت سند زدن خودرو می‌گیرد، به مدل خودرو، داخلی یا خارجی بودن آن، سال تولید خودرو و قیمت آن مربوط است. در این مبلغ مالیات نقل و انتقال، حق ثبت، حق‌التحریر، مالیات بر ارزش‌افزوده و هزینه صدور الکترونیکی سند هم لحاظ شده است. این مبلغ را طبق عرف، فروشنده پرداخت می‌کند اما ممکن است با توافق طرفین، خریدار هم آن را بپردازد.

شیوه محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو

در جدول زیر می توانید مبنای محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو را مشاده کنید که بر اساس آن رقم پرداختی در دفترخانه ها تعیین می شود.

میعار اصلی محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو

محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو با  توجه به قیمت اعلام شده در جدول بالا و همچنین جدول شماره ۲ در عکس زیر انجام خواهد شد.

محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • مخمدیوسف رضازهی | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ ق٫ظ

    [email protected] من قصد دارم با موبایل مشتری برای شما ثبت نام کنم اگر کسی خواست آیا میتوانم با موبایل ثبت نامشان کنم