افزایش قیمت قطعه خودرو

افزایش قیمت قطعه خودرو در راه است؟

پنجشنبه - 5 تیر 1399

پیشرانه – افزایش قیمت قطعه خودرو یکی از جدیدترین گزینه‌هایی است که از سوی قطعه‌سازان مطرح شده و آنها می گویند قیمت محصولاتشان باید ۵۰ درصد گران شود.

پیشرانه – افزایش قیمت قطعه خودرو یکی از جدیدترین گزینه‌هایی است که از سوی قطعه‌سازان مطرح شده و آنها می گویند قیمت محصولاتشان باید ۵۰ درصد گران شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  هرچند با افزایش قیمت ارز و نزدیک شدن نرخ تورم به ۴۰ درصد، قیمت بسیاری از محصولات اقتصادی موجود در بازار ایران افزایش یافته اما با توجه به حضور مستقیم دولت در عرصه قیمت‌گذاری، قیمت خودرو وضعیتی منحصر به فرد را تجربه می‌کند.

از سویی با افزایش چند باره قیمت‌ها در ماه‌های گذشته، مردم به عنوان اصلی ترین متقاضیان واقعی خودرو در بازار از شرایط قیمت‌ها ناراضی هستند و بسیاری از افراد می گویند قدرت خرید خود را در این حوزه از دست داده‌اند و از سوی دیگر با توجه به تغییر نکردن کیفیت خودروهای ساخت داخل، همچنان نارضایتی از شرایط محصولات داخلی ادامه دارد. با توجه به سیاست دولت در ممنوع کردن واردات خودرو، انحصار نیز در این بازار افزایش یافته و گزینه‌های مردم برای خرید محصول مدنظرشان محدودتر شده است.

در کنار نارضایتی طرف تقاضا، عرضه کنندگان خودرو نیز از شرایطشان راضی نیستند. خودروسازان می گویند با سرکوب قیمت‌ها، زیان انباشته جدی دارند و اگر دولت با افزایش جدی قیمت‌ها موافقت نکند، عملا امکان فعالیت نخواهند داشت و دولت در واکنش به این تقاضا با مطرح کردن دوباره شورای رقابت، در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای سایپا و ایران خودرو موافقت کرد. هرچند هنوز خودروسازان می گویند فاصله قیمت‌های فعلی با عدد هزینه دقیقی که آنها متحمل می‌شوند بسیار بیشتر است.

در کنار خودروسازان، صنایع وابسته به این بخش زیر فشار جدی قرار دارد. قطعه‌سازان به عنوان اصلی‌ترین تامین کنندگان مواد اولیه خودروهای داخلی در سال‌های گذشته طلب جدی از خودروسازان داشته اند و در کنار آن از غیر واقعی بودن قیمت‌ها نیز گلایه دارند و از این رو گزینه افزایش قیمت قطعه خودرو را به گزینه‌های روی میز اضافه کرده‌اند.

آرش محبی‌نژاد – دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور – اخیرا گفته: قیمت فعلی قطعات خریداری شده از سوی خودروسازان ۱۱ هزار تومان است و این در حالی است که نرخ دلار در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته او، قیمت مواد اولیه قطعه سازان با افزایش قیمت دلار رشد قابل توجهی پیدا کرده و با رشد دستمزد و سایر هزینه‌ها، فشار بر روی قطعه سازان بسیار افزایش یافته است.

بر اساس صحبت‌های محبی‌نژاد قطعه سازان در مسیر ضرر و زیان قرار گرفته‌اند و اگر با افزایش قیمت قطعه خودرو تا مرز ۵۰ درصد موافقت نشود، شرایط برای ادامه فعالیت‌های آنها دشوار خواهد شد.

این خواسته در حالی مطرح شده که در روزهای گذشته، منابعی از درخواست مجدد خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان خبر داده‌ بودند و به این ترتیب با درخواست جدید قطعه‌سازان، دولت بار دیگر خود را در برابر درخواست جدی فعالان این حوزه برای افزایش قیمت‌ها می‌بیند. موضوعی که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و فشار موجود بر بازار، اوضاع بازار خودرو را دشوارتر از همیشه می‌کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟