بازنگری در قیمت گذاری خودرو

بازنگری در قیمت گذاری خودرو كلید خورد

دوشنبه - 9 تیر 1399

پيشرانه – بازنگری در قیمت گذاری خودرو كه یكی از خواسته‌های اصلی خودروسازان در طول ماه‌های گذشته بود از سوی وزارت صمت و شورای رقابت كلید خورد.

پيشرانه – بازنگری در قیمت گذاری خودرو كه یكی از خواسته‌های اصلی خودروسازان در طول ماه‌های گذشته بود از سوی وزارت صمت و شورای رقابت كلید خورد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بازار خودرو ایران كه در طول ماه‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌های آمریكا، رشد قیمت ارز و افزایش تورم، روزهای پر التهابی را پشت سر گذاشته، باید خود را آماده دور جدیدی از قیمت گذاری كند، قیمت گذاری كه این بار با هدف واقعی‌سازی نرخ ارز مبنا برای تولیدات خودروسازان داخلی انجام خواهد شد.

بر خلاف توصیه كارشناسان صنعت خودرو، همچنان این بازار در دو حوزه حضور پرقدرت دولت را تجربه می‌كند. از سوی با مصوبه هیئت وزیران، واردات خودرو تا اطلاع ثانوی به كشور ممنوع خواهد بود و این موضوع در كنار افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار، قدرت انتخاب مردم را نیز محدود كرده است. در كنار آن دولت همچنان در حوزه قیمت گذاری خودرو فعال است و آنچه از سوی تولیدكنندگان خودرو اعلام می‌شود، نرخی است كه نهادهای دولتی آن را تایید می‌كنند.

قیمت گذاری دستوری خودرو باعث شده از سوی نرخ‌هایی كه از سوی كارخانه‌ها اعلام می‌شود، با آنچه در بازار وجود دارد، تفاوتی قابل توجه پیدا كند و در چنین بستری، با افزایش تقاضا برای اخذ كارخانه‌ای خودرو، دولت مجبور شده برای متقاضیان از مكانیزم قرعه كشی استفاده كند و از سوی دیگر تولیدكنندگان خودرو نیز معتقدند قیمت‌هایشان با واقعیت‌های موجود فاصله دارد و از این رو بارها درخواست بازنگری در قیمت گذاری خودرو را داده‌اند.

یكی از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو، قیمت مبنای ارز در نظر گرفته شده از سوی شورای رقابت است. خودروسازان می‌گویند، نرخ ارز مبنای قیمت گذاری فعلی ۹ هزار تومان است و همین مسئله قیمت‌های فعلی را غیرواقعی كرده است.

از این رو جلسات مربوط به بازنگری در قیمت‌گذاری خودروها این روزها با حضور مسؤولان شورای رقابت و سازمان حمایت تحت نظر سازمان گسترش صمت در حال برگزاری است تا در صورت رسیدن به جمع بندی، بازنگری در قیمت گذاری خودرو نهایی شود.

در این چارچوب كمیته تشكیل شده، مبنای نرخ ارز را به واقعیت نزدیك خواهد كرد و از سوی دیگر خودروسازان نیز موظفند گزارشی از میزان كاهش ارزبری محصولاتشان ارائه كنند.

در اردیبهشت ماه امسال، شورای رقابت با ورود به بازار خودرو با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا موافقت كرد. بر اساس اعلام رضا شیوا – رییس این شورا – افزایش قیمت اعلام شده متناسب با میزان افزایش هزینه خودروسازان در سال‌های اخیر بود و درصد افزایش با آنچه كه از سوی خودروسازان در بهمن ۹۷ اجرایی شد، هماهنگ بود.

در روزهای گذشته با افزایش دوباره قیمت دلار در بازار داخلی، زمزمه‌هایی از سوی خودروسازان به گوش‌ می‌رسید كه آنها خواهان افزایش قیمت محصولاتشان پس از افزایش نرخ ارز هستند، موضوعی كه فعلا از سوی دولت پاسخ مثبتی دریافت نكرده است.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟