تغییر در سهمیه بندی بنزین

تغییر در سهمیه بندی بنزین نهایی می‌شود؟

یکشنبه - 26 مرداد 1399

پیشرانه – تغییر در سهمیه بندی بنزین یکی از گزینه‌هایی است که در ماه‌های گذشته بارها مطرح شده و این بار طرحی در رابطه با آن در مجلس پیگیری می‌شود.

پیشرانه – تغییر در سهمیه بندی بنزین یکی از گزینه‌هایی است که در ماه‌های گذشته بارها مطرح شده و این بار طرحی در رابطه با آن در مجلس پیگیری می‌شود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» از آبان ماه سال ۹۸ که با تصمیم شورای اقتصادی سران سه قوه، سهمیه بندی بنزین بار دیگر به اقتصاد ایران بازگشت، بحث درباره چگونگی اجرای آن همواره مطرح بوده است.

در طرحی که از حدود ۹ ماه پیش اجرایش کلید خورد، قیمت بنزین از لیتری هزار تومان به لیتری سه هزار تومان رسید و البته با در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای خودروهای شخصی در هر ماه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیز در اختیار مردم قرار گرفت.

هرچند مشابه این نوع سهمیه بندی در دولت احمدی نژاد هم اجرایی شده بود اما از همان زمان اعلام طرح جدید، انتقادهایی نسبت به نحوه اجرای آن مطرح شد و با تغییر در مجلس حالا صحبت از تغییر در سهمیه بندی بنزین جدی تر مطرح شده است.

در شرایطی که موافقان طرح فعلی می‌گویند بهترین شیوه برای اجرای سهمیه بندی در شرایط فعلی همین است و با توجه به محدودیت پایگاه‌های اطلاعاتی دولت از وضعیت مردم، جزئی تر شدن سهمیه دشوار است اما مخالفان می‌گویند، این طرح نیاز به تغییرات جدی دارد و در چارچوب یکی از برنامه‌های پیشنهادی برای تغییر در سهمیه بندی بنزین مجلس سهمیه فردی را پیشنهاد کرده که از سوی برخی کارشناسان نیز با استقبال مواجه شده است.

حمیدرضا صالحی درباره طرح جدید مجلس مبنی بر تخصیص بنزین به فرد به جای خودرو اظهار داشت: اصل این موضوع که یارانه بنزین و بقیه حامل‌های انرژی به مردم نمی‌رسد، حرف درستی است، متاسفانه تقریبا نیمی از جامعه از سوبسید بنزین استفاده نمی‌کنند و حتی کسانی که تعداد بیشتری اتومبیل دارند یارانه بیشتری هم دریافت می‌کنند.

وی افزود: در کنار تعدیل بحث یارانه بنزین که از رهگذر افزایش سهمیه و اعطای یارانه خواهد بود، باید دید آیا به سمت واقعی‌سازی قیمت هم حرکت خواهیم کرد یا خیر؟

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه گفت: با واقعی‌سازی قیمت بنزین به سمت ثبات و واقعی‌سازی رشد اقتصادی می‌رویم و از طرفی دولت هم در این مسئله ذینفع خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این سیاست بدرستی انجام شود، درآمد دولت هم از محل یارانه‌ها بالا می‌رود و به جای اینکه از محل مالیات به مردم فشار وارد شود، دولت می‌تواند از محل حامل‌های انرژی بخشی از درآمدهای خود را جبران کند.

صاحلی خاطرنشان کرد: سازوکار این طرح باید اندیشیده شود، اینکه در قالب کارت انرژی میزان مابه‌التفاوت واریز شود و یا اینکه بنزین به خانوار تعلق گیرد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟