وضعیت عرضه خودرو در بازار

وضعیت عرضه خودرو به بازار چگونه است؟

سه شنبه - 28 مرداد 1399

پیشرانه – وضعیت عرضه خودرو به بازار هرچند در ماه‌های گذشته با برنامه ریزی دو خودروساز اصلی کشور بهبود یافته اما هنوز تا تامین تقاضا فاصله دارد.

پیشرانه – وضعیت عرضه خودرو به بازار هرچند در ماه‌های گذشته با برنامه ریزی دو خودروساز اصلی کشور بهبود یافته اما هنوز تا تامین تقاضا فاصله دارد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» صنعت خودرو ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین صنایع فعال کشور در طول سال‌های گذشته، بخش مهمی از بار رشد اقتصادی بخش صنعت را به دوش کشیده است تا جایی که در ارزیابی‌های پایان سال، هرگاه بخش خودرو توانسته میزان فعالیت خود را افزایش دهد، شرایط بخش صنعت نیز خوب بوده و هرگاه آخرین وضعیت عرضه خودرو به بازار قابل اتکا نبوده، آمارهای کلان صنعتی نیز افت نشان می‌دهد.

در سال‌های گذشته با وجود آنکه وزارت صمت از برنامه ریزی گسترده برای افزایش میزان تولیدات خودرویی کشور سخن گفته اما در عمل به دلیل تحریم‌های اقتصادی و خروج شرکای خارجی، خودروسازان نتوانسته‌اند به برنامه ریزی‌های ابتدایی جامه عمل بپوشانند.

کاهش میزان عرضه خودرو به بازار، تاثیر منفی جدی بر قیمت‌ها نیز گذاشته است. با توجه به تقاضای فعال موجود در بازار برای خودرو، وقتی عرضه به تقاضا نرسد، افزایش قیمت یکی از نخستین نتایج این اتفاق است و از این رو در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو را در آخرین وضعیت عرضه خودرو به بازار بررسی کرده‌اند.

با این وجود در ماه‌های گذشته ایران خودرو و سایپا تلاش کرده‌اند که به عرضه خودروهایشان به بازار سرعت بدهند.

خردادماه همزمان با عید فطر از اولین طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان رونمایی شد. با توجه به برنامه زمانی اعلام‌شده از سوی وزارت صمت خودروسازان این امکان را دارند تا اواخر شهریور به تعهدات خود در قالب این طرح فروش عمل کنند.

ایران‌خودرو توانست پیش از موعد تعیین‌شده ۱۵ هزار خودروی عرضه‌شده در اولین فروش فوق‌العاده خود را به مشتریان تحویل دهد. این خودروساز دومین فروش فوق‌العاده خود را ۹ مرداد ماه کلید زد. در این طرح فروش عرضه ۱۴ هزار خودرو در قالب ۵ محصول تولیدی توسط این خودروساز در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به مهلت تعیین‌شده، ایران‌خودرویی‌ها تا اواسط آبان ماه سال جاری فرصت دارند تا به تعهد خود عمل کنند. اما سایپا چه روندی را در عرضه محصولات خود در قالب فروش فوق‌العاده طی کرده است؟ در این ارتباط مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل در امور فروش و خدمات پس از فروش به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: با هماهنگی وزارت صمت مهلت سه‌ماهه تحویل محصولات فروخته‌شده در قالب طرح فروش فوق‌العاده اول سایپا ۲۲ شهریورماه به اتمام می‌رسد که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ۱۰ هزار خودرو تحویل داده می‌شود.

این مدیر خودروسازی ساپیا در مورد چندین مرحله فروش مشارکتی و پیش فروش در این شرکت خودروساز می‌گوید: در حال حاضر که بازار خودرو به نوعی از تعادل خارج شده است خودروسازی سایپا به دنبال این است تا با اجرای طرح‌های پیش فروش و همچنین مشارکت در تولید این سیگنال را به بازار مخابره کند که روند تولید و عرضه خودرو بی‌کم‌وکاست در جریان است از این رو در فاصله دو طرح فروش فوق‌العاده از ظرفیت طرح‌های تعریف‌شده دیگر مانند پیش فروش و مشارکت در تولید استفاده کرده‌ایم.

باقری تاکید کرد بعد از تحویل تمام خودروهای عرضه شده در فروش فوق‌العاده اول، طرح فروش فوق‌العاده دوم سایپا به اجرا در خواهد آمد.

با وجود تلاش دولت و خودروسازان برای ایجاد تغییر در وضعیت عرضه خودرو به بازار هنوز فاصله قیمتی کلان میان بازار و کارخانه وجود دارد و بازار در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند و همین امر به آغاز زمزمه‌هایی برای ایجاد تغییر در قیمت گذاری خودرو منجر شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟