کارمانیا eK1

کارمانیا eK1 و هرآنچه باید درباره آن بدانید

سه شنبه - 11 شهریور 1399

پیشرانه- خودرو کارمانیا eK1 به عنوان محصول جدید شرکت خودروسازی کارمانیا و همچنین نخستین خودرو برقی کشور معرفی شد.

پیشرانه- خودرو کارمانیا eK1 به عنوان محصول جدید شرکت خودروسازی کارمانیا و همچنین نخستین خودرو برقی کشور معرفی شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» شرکت خودروسازی کارمانیا در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نماینده رسمی شرکت BYD چین در ایران اقدام به تولید BYD S6  کرد و در ادامه همکاری تولیدBYD F3  نیز در خط تولید کارخانه قرار گرفت.

در سال ۹۷ قرار بود خودروهای بی‌وای‌دی تانگ، بی‌وای‌دی سانگ وBYD S7  نیزبه خط تولید این خودروساز برسند ولی وجود تحریم های ظالمانه آمریکا علیه خودروسازی ایران، باعث شد که بی وای دی از ایران جدا بشود و تولید و عرضه این برند با کیفیت چینی به هاله از ابهام برسد.

اماچندوقتی بودکه هم در سایت کارمانیا و هم در صفحه رسمی اینستاگرام شرکت کارمانیا، اشاراتی ریزی به خودرو پاک، شهر پاک و خودرو پاک زده می شد، که کمتر کسی به آن توجه می کرد، حال به طور رسمی خودروسازی کارمانیا از محصولی رونمایی کرد به اسم کارمانیا ای کی وان، که انحصارا با برند و لوگوی کارمانیا به تولید انبوه خواهد رسید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا معرفی کوتاهی از این خودرو تازه رسیده تمام برقی از چین داشته باشیم.

کارمانیا eK1 و هرآنچه باید درباره آن بدانید

کارمانیا eK1 محصول جدید این خودروساز بخش خصوصی است، که نخستین سدان تمام الکتریکی در ایران به حساب می آید. با این اقدام، کارمانیا نخستین خودروساز برقی کشور خواهد شد و به احتمال زیاد بنا دارد حدود ۱۲۰۰ عدد از این مدل برقی را در ایران تولید کند. این خودرو فعلاً در سگمنت سدان معرفی شده اما قرار است به زودی نسخه هاچ بک این خودرو نیز معرفی شود و فعلاً کارمانیا نسخه سدان eK1 را روانه بازار ایران کند.

خودرو برقی کارمانیا eK1 در اصل همان خودرو «سودا» (SUDA) است که در روزهای گذشته توانست وارد بازار خودرو آلمان شود. کمپانی سودا در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و در سال ۲۰۱۹ موفق به اخذ مجوزهای تولید و عرضه خودروهای برقی به بازار شد.

«اگر درباره مزایای استفاده از خودرو برقی تردید دارید بهتر است این مطلب را بخوانید»

این خودرو جدید به نام کارمانیا eK1 نامگذاری شده است. لازم است بدانید که در حقیقت خودرو مورد نظر، خودرو سودا SA01 است که در بازار ایران به نام کارمانیا EK1 معرفی شده است.

خودرو کارمانیا ای کی وان از نظر طراحی بر پایه کلاس خودروهای کوچک شهری یا کلاسC  طراحی شده است و یک خودرو نسبتا خانوادگی و شهری به حساب می آید. از نظر طراحی خودرو، شاید با محصولی رو به رو هستیم که طراحی به روزی ندارد و احتمال دارد نتواند به مزاق بعضی از ایرانیان خوشایند باشد، ولی با توجه به قیمت گذاری و کیفیت این محصول می توان فروش بالایی برای این خودرو پیش بینی کرد.

طراحی چراغ های جلو به خودرو چانگان ای دو نسل اول شباهت دارد. ولی از زوای جانبی وقتی به کارمانیا eK1 نگاه می اندازیم، نیم شباهتی هم می توان به تندر ۹۰، در طراحی آن پیدا کنیم.

کارمانیا eK1 و هرآنچه باید درباره آن بدانید

این خودرو از نظر ابعاد،۴۴۱۷ میلیمترطول، ۱۷۳۷ میلیمتر عرض و ۱۵۷۶ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن به ۲.۵ متر می رسد. ترمز های این خودرو در جلو و عقب دیسکی است.

به داخل کابین خودرو که نگاه می اندازیم ، طراحی پیشین محصولات اروپایی را می بینیم که به یک مانتیور بزرگ لمسی مجهز شده است.البته همین مانیتور تمام لمسی باعث شده که کمی ظاهر  قدیمی داشبورد،مدرنتر جلوه نشان دهد.

از جمله مهم ترین امکانات خودرو تمام برقی شرکت کارمانیا، می توان به ABS، فرمان برقی، کنترل فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، بلوتوث، دوربین عقب، شارژ سریع تلفن همراه، چراغ های روشنایی در روز LED، امکان شارژ تلفن همراه با قابلیت شارژ سریع، قفل شدن خودکار درها در سرعت بالای ۱۵ کیلومتر، دوربین دید عقب، چراغ های مخصوص روز، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی و آینه های الکتروکرومیک اشاره کرد.

تجهیزات و امکانات رفاهی خودرو کارمانیا eK1

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم فرمان برقی (EPS)
  • سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها (TPMS)
  • سامانه جهت یابی جهانی (GPS)
  • سنسورهای پارک خودرو در عقب
  • ایربگ راننده و سرنشین
  • قفل کودک
  • قفل مرکزی خودرو
  • ایزوفیکس (قابلیت نصب صندلی کودک)
  • ریموت
  • قابلیت قفل کردن درب‌ها در سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت
  • صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۴ جهت
  • فرمان چند منظوره
  • بلوتوث
  • قابلیت اتصال USB و تلفن (با قابلیت شارژ سریع)
  • دوربین دید عقب
  • چراغ LED روشنایی روز (Day Light)
  • قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو
  • شیشه‌های بالابر برقی
  • قابلیت تنظیم برقی آیینه‌های جانبی
  • سامانه تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی
  • صفحه نمایش بزرگ لمسی
  • نمایشگرهای تمام LCD
  • قابلیت ضدنور شدن آیینه وسط (با تنظیم دستی)

 

مشخصات فنی خودرو eK1

محصول جدید کارمانیا EK1 سیستم محرک کاملا برقی دارد که متشکل از یک موتور مگنت سنکرونیزه ۱۰۷ اسب بخاری با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری بوده و نیروی خود را از طریق باتری های سلولار خنک شونده با آب تامین می کند.

مجموعه باتری های ۴۴.۵ کیلووات ساعتی خودرو باعث شده تا با یکبار شارژ کامل آن بتوان تا حداکثر محدوده ۳۰۵ کیلومتری در شهر و ۳۷۰ کیلومتری در مسیرهای بین شهری با سرعت ثابت رانندگی کرد، هرچند برای جبران بخش کوچکی از انرژی مصرفی باتری ها، سیستم بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری بر روی خودرو نصب شده است.

در صورت اتمام شارژ باتری ها، می توانید با استفاده از شارژر خانگی ۲۲۰ ولتی و ۱۶ آمپری، باتری های اتومبیل را طی ۶ الی ۸ ساعت به طور کامل شارژ کرد، در صورتی که با استفاده از شارژرهای سریع ۳ فاز ۳۸۰ ولتی می توان زمان انتظار را به ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت کاهش داد.

باتری‌های خودرو الکتریکی شرکت خودروسازی کارمانیا از نوع «نیکل کبالت منگنز» می‌باشند که از دوام و برد پیمایشی بسیار بالایی برخوردار هستند. کبالت گران‌ترین ماده اولیه در کاتدهای موجود در باتری‌ها بشمار می‌روند. وجود این ماده در ساختار باتری‌ها نه تنها موجب دوام بیشتر مجموعه پک باتری خودرو خواهد شد، بلکه اهمیت بسزایی نیز پایداری حرارتی آنها دارد.

باتری‌های این خودرو به روز شرکت خودروسازی کارمانیا قابلیت ۲۳۰۰بار شارژ در طول عمر خود را دارا بوده و قابلیت پیمایش مسیری بالغ بر ۷۰۰ هزار کیلومتر را برای خریداران این خودرو فراهم می‌سازند.

تکنولوژی بالای این خودرو امنیت بالای سرنشینان آن را در هنگام تصادفات احتمالی تضمین خواهد کرد. بصورتی که در هنگام تصادفات، تمامی اتصالات الکتریکی در خودرو قطع شده و هیچ خطری سرنشینان این خودرو باکیفیت را تهدید نخواهد کرد. گذشته از آن، فن‌آوری پیشرفته خودرو جهت کنترل حرارت باتری‌ها بدین صورت است که مایع خنک‌کننده موتورهای الکتریکی با حرکت از میان سلول‌های مجموعه باتری با کنترل دمای سیستم مولد انرژی خودرو، عملکرد خودرو را در هر شرایطی در ایده‌آل‌ترین ممکن حفظ خواهد کرد.

کارمانیا قرار است ای کی وان را با ۵ سال ۱۵۰ کیلومتر گارانتی، ۸ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی موتور الکتریکی و کنترل کننده و ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی باتری به مشتریان عرضه کند.

قیمت کارمانیا eK1

با توجه به قیمت جهانی قیمت کارمانیا EK1 در بازار چین که حدود ۱۱۰ هزار یوان است ، می توان رقمی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفت.

که رقمی مناسب و منطقی برای این خودرو برقی است با توجه به اینکه خودروهای برقی از نظر فنی مثل خودروها بنزینی ، اصطحلاک های زیادی ندارند ولی با توجه قیمت تمام شده باتری های گران قیمت این خودروها در سال های بعدی می تواند برای مالکان این خودرو هزینه های زیادی را محتمل کند که باید دولتمردان سوبسیت ها و تخفیف های ویژه ایی را برای خرید و نگهداری خودروهای برقی تصویب و اجرا کنند که مالکان با خیال راحت تری به سمت خرید خودرو برقی بروند.

جدول مشخصات فنی خودرو برقی خودروسازی کارمانیا

پارامترهای اصلی

کلاس خودرو

C-Segment Sedan

انتقال قدرت

دیفرانسیل جلو FWD

حداکثر قدرت (KW) و مدل موتور

Peak Power: ۸۰

AC permanent magnet synchronous motor

حداکثر گشتاور موتور ( N.M)

۲۴۰

حداکثر سرعت دوران موتور الکتریکی ( RPM)

۹۰۰۰

گیربکس

اتصال مستقیم Direct Drive

ظرفیت پک باتری (KW/h)

۴۴.۵ – باتری سلولار خنک شونده با آب

ولتاژ پک باتری‌های خودرو (V-DC)

۳۲۹.۴

سیستم کنترلی مصرف انرژی

قابلیت بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری

حداکثر سرعت خودرو (KM)

۱۳۰

پیمایش با یک بار شارژ (KM)

۳۰۵  شهری

۳۷۰ سرعت ثابت

زمان شارژ باتری (۳۰ الی ۱۰۰ درصد)

شارژر خانگی ۲۲۰ ولت ۱۶ آمپر (۶ الی ۸ ساعت)

شارژر سریع ۳ فاز ۳۸۰ ولت(۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت)

ابعاد کلی خودرو

طول (mm)

۴۴۱۷

عرض (mm)

۱۷۳۷

ارتفاع (mm)

۱۵۷۶

فاصله بین دو محور (mm)

۲۵۰۰

فاصله تایرهای جلو / عقب (فاصله عرضی) (mm)

۱۵۰۰ (تایرهای جلو) / ۱۴۹۵ (تایرهای عقب)

زاویه ورود خودرو (Deg)

۱۶/۵

زاویه خروج خودرو (Deg)

۱۹/۵

حداقل ارتفاع خودرو از سطح زمین (mm)

۱۲۵

حداقل شعاع گردش خودرو (m)

۴.۸

وزن خالص خودرو (Kg)

۱۳۹۰

حداکثر وزن خودرو (Kg)

۱۷۶۵

پیکربندی شاسی

سیستم تعلیق جلو

فنربندی مک‌فرسون مستقل

سیستم تعلیق عقب

تیر پیچشی همراه با فنر پیچ و بازوهای طولی

ترمزهای جلو

دیسکی خنک شونده

ترمزهای عقب

دیسکی

مشخصات تایرها

۲۰۵/۵۵R۱۶

رینگ‌ چرخ

آلومینیومی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟