برخورد با گرانفروشی خودرو

برخورد با گرانفروشی خودرو ممکن نیست؟

چهارشنبه - 19 شهریور 1399

پیشرانه – برخورد با گرانفروشی خودرو یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در سال‌های گذشته بارها مطرح شده اما به در عمل با محدودیت‌هایی مواجه است.

پیشرانه – برخورد با گرانفروشی خودرو یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در سال‌های گذشته بارها مطرح شده اما به در عمل با محدودیت‌هایی مواجه است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» هرچند بازار خودرو در سال‌های گذشته نیز با شوک‌های افزایش قیمت مواجه شد اما از ابتدای سال جاری، روند افزایشی قیمت‌ها شرایط این بازار را بر هم ریخته است. این روند افزایشی قیمت در ابتدا به تغییر در وزارت صمت منجر شد و پس از آن با ورود دوباره شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری، دولت تلاش کرد با افزایش قیمت خودروها در کارخانه و سپس عرضه مداوم خودرو، قیمت این محصول را کاهش دهد اما این روند متوقف نشده و در روزهای گذشته موج جدیدی از افزایش نرخ رخ داده است و به این ترتیب یک بار دیگر تقاضای برخورد با گرانفروشی خودرو از سوی جامعه مطرح شده و پیگیری می‌شود.

در واکنش به این درخواست‌ها، سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان متولی برخورد با گرانفروشی خودرو در این رابطه اظهار نظر کرده اما از محدودیت در برخورد با این روند سخن گفته است.

سید یاسر رایگانی – سخنگوی این سازمان – گفته: با توجه به اینکه سقف قیمت خودرو‌ها در بازار و سطح خرده فروشی و عرضه مشخص نیست، دست این سازمان برای برخورد با گرانفروشی بسته است. زمانی گران فروشی مصداق پیدا می‌کند که سقف قیمت کالا و خدمات، مشخص باشد.

وی اضافه کرد: مبنا برای عرضه خودروساز، قیمت اعلامی شورای رقابت است و در عرضه، متاسفانه با توجه به اینکه سقف قیمت، مشخص نشده است نمی‌توانیم در خودرو مصداق گرانفروشی را تعیین کنیم، هر چند که گرانفروشی وجود دارد، چون سقف قیمتی برای خودرو تعریف نشده است بنابراین از نظر قانونی، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به عنوان گرانفرشی، بسته است. اختلاف قیمت بازار و خودروساز نشان می‌دهد نه خودروساز از این قیمت‌ها راضی است و نه مردم، اما در این میان عده‌ای به عنوان دلال و واسطه در حال مدیریت بازار هستند و سود اصلی به جیب آن‌ها می‌رود. در ۱۶ ماه گذشته حدود ۲۵ هزار پرونده خودرویی را در سازمان تعزیرات حکومتی، مختومه کردیم که حدود ۸۳ درصد آن پرونده‌هایی هستند که برای ما شفاف بودند و به راحتی توانستیم با آن‌ها برخورد کنیم، اما در وضعیت کنونی با توجه به اینکه سقف قیمتی خودرو‌ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با گرانفروشی بسته است.

رایگانی خاطرنشان کرد: اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس ابلاغیه‌های ستاد تنظیم بازار و قوانین صنفی است که خودرو نیز شامل آن است، اما مبنای قیمت ما برای مبارزه با گرانفروشی خودرو مشخص نیست.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟