زیان انباشته خودروسازان

زیان انباشته خودروسازان چگونه مهار می‌شود؟

شنبه - 11 بهمن 1399

پیشرانه – زیان انباشته خودروسازان در سال‌های گذشته به چند هزار میلیارد تومان رسیده و دبیر انجمن خودروسازان مقصر اصلی آن را شورای رقابت می‌داند.

پیشرانه – زیان انباشته خودروسازان در سال‌های گذشته به چند هزار میلیارد تومان رسیده و دبیر انجمن خودروسازان مقصر اصلی آن را شورای رقابت می‌داند.

احمد نعمت بخش در گفت و گو با «پیشرانه»با اشاره به فشاری که در سال‌های گذشته به خودروسازان وارد شده، بیان کرد: آنچه که امروز در بازار می‌بینیم، نه نتیجه تصمیمات اخیر که حاصل مبنای اشتباهی است که شورای رقابت از ابتدای دهه ۹۰ آن را به وجود آورد.

وی با اشاره به شرایط بازار خودرو در زمان ورود این شورا به عرصه قیمت گذاری، توضیح داد: در سال ۹۰، سازمان حمایت قیمت گذاری خودرو را انجام می‌داد و این سازمان در پایان این سال اعلام کرد که قیمت خودرو باید ۲۰ درصد افزایش پیدا کند اما با توجه به خطر تاثیرگذاری افزایش قیمت خودرو بر سایر بازارها، در آن دوره تنها ۶ درصد از افزایش قیمت اجرایی شد و بنا شد ۱۴ درصد باقی مانده در سال بعد اعمال شود.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: در سال ۹۱ وظیفه قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت محول شد و این شورا در همان ابتدا اعلام کرد که افزایش ۱۴ درصدی را اجرایی نمی‌کند که همین امر به مبنایی غلط در قیمت گذاری تبدیل شد و زیان انباشته خودروسازان از همان زمان کلید خورد و تا امروز ادامه پیدا کرد.

نعمت بخش با اشاره به وضعیت بحرانی زیان انباشته خودروسازان در ماه‌های گذشته، تشریح کرد: آخرین براوردها از عملکرد ۶ ماهه خودروسازان در سال جاری نشان می‌دهد که ایران خودرو حدودا هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و سایپا حدود ۶ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و در پایان ۹ ماه، مجموع زیان خودروسازان از مرز ۱۶ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

وی با تاکید بر اینکه زیان ده شدن خودروسازان بر بخش‌های مختلف این حوزه تاثیرات منفی می‌گذارد، اظهار کرد: امروز خودروسازان برای تولید هر خودرو زیان می‌دهند و همین امر باعث شده نه تنها در عمل به تعهدات خود با مشکل مواجه شوند که حتی در تسویه بدهی با قطعه سازان نیز چالش داشته باشند. تداوم این شرایط هم به دور از انصاف است و هم رسیدن به اهدافی مانند افزایش کیفیت خودرو را غیر ممکن می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی چیست، توضیح داد: اگر می‌خواهیم به زیان انباشته خودروسازان پایان بدهیم، باید به تجربیات موفق گذشته مانند تجربه دهه ۷۰ بازگردیم که در آن حاشیه بازار قیمت خودرو را تعیین می‌کرد. در چنین شرایطی عرضه خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند و با رسیدن بازار به تعادل بسیاری از مشکلات فعلی حل خواهند شد.

نعمت بخش اضافه کرد: وقتی قیمت خودرو به حاشیه بازار برسد، دیگر تقاضایی برای دلالی وجود نخواهد داشت. امروز ما با قیمت گذاری دستوری، رانتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در بازار خودرو به وجود آورده‌ایم ولی وقتی قیمت‌ها واقعی شوند، دیگر دلالی نمی‌ماند و با کاهش تقاضای کاذب هم بازار به تعادل می‌رسد و هم خودروساز از زیان خارج می‌شود. ما بارها این پیشنهاد را داده‌ایم و تاکید کرده‌ایم که با اجرای این شیوه پس از سه ماه بازار به آرامش خواهد رسید، موضوعی که مشخص نیست چرا دولت به آن توجه نمی‌کند.

نویسنده: زینب داداشلو

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟