خط تولید باک پلیمری تارا

خط تولید باک پلیمری تارا در رایزکو افتتاح شد

چهارشنبه - 15 بهمن 1399

پیشرانه – خط تولید باک پلیمری تارا امروز در هلدینگ رایزکو با حضور معاون وزیر صمت، مدیرعامل ایران خودرو و رییس هیئت مدیره رایزکو افتتاح شد.

پیشرانه – خط تولید باک پلیمری تارا امروز در هلدینگ رایزکو با حضور معاون وزیر صمت، مدیرعامل ایران خودرو و رییس هیئت مدیره رایزکو افتتاح شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» خط تولید باک پلیمری تارا و نوار آب بندی دینامیک در هلدینگ رایزکو در مراسمی رسما کار خود را آغاز کرد. در این مراسم محسن صالحی‌نیا – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرشاد مقیمی – مدیرعامل گروه ایران خودرو – و حمید رضا صمدی – رییس هیئت مدیره هلدینگ رایزکو – حضور داشتند.

در ابتدا بنا بود این خط تولید با حضور رزم حسینی، وزیر صمت به بهره برداری برسد اما او امروز در مراسم حاضر نشد تا اعتراض رییس هیئت مدیره رایزکو به همراه داشته باشد. معاون وزیر صمت که در این مراسم حاضر شده بود، جلسه وزیر با نمایندگان مجلس را علت عدم حضور رزم حسینی در این مراسم دانست.

خط تولید باک پلیمری تارا که جدیدترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود در حالی در رایزکو آغاز به فعالیت کرد که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی صمدی، بخش مهمی از فرایند تولید آن داخلی سازی شده و در ایران نهایی شده است.

صمدی درباره ویژگی‌های این محصول جدید توضیح داد: باک پلیمری تارا با استاندارد یورو ۶ تولید شده و با داخلی سازی دانش خارجی، بخش مهمی از آن رسما در ایران تولید می‌شود. هچنین در تارا پمپ و گیج نمایشگر که دانش آن در اختیار یک شرکت فرانسوی بود داخلی سازی شد و از این پس در رایزکو تولید می‌شود

وی درباره دیگر محصولات رایزکو نیز توضیح داد: لوله پنج لایه که در جلوگیری از بخار و آلودگی هوا نقش کلیدی دارد دیگر محصولی است که داخلی سازی آن در مراحل پایانی خود قرار دارد. قطعه خنک کننده رادیاتور نیز در ایران تولید می‌شود. با وجود آنکه در دوره تحریم قرار داشتیم خوشبختانه توانستیم قراردادهای تولید محصول در داخل با لایسنس از شرکت‌های خارجی را نهایی کنیم و با انتقال دانش، بسیاری از این قطعات و تجهیزات از این پس در داخل کشور تولید خواهند شد.

رییس هیئت مدیره رایزکو با گلایه از شرایط دشواری که برای فعالان صنعت خودرو در ایران به وجود آمده، تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته، مقام معظم رهبری در نام گذاری سال‌ها توجه ویژه‌ای به تولید و صنعت داشته‌اند و این موضوع در سال جاری با نام گذاری سال به نام جهش تولید خود را بیش از هر زمان دیگری نشان داد. با این وجود اما متاسفانه کم لطفی‌ها به تولیدکنندگان به خصوص در حوزه خودرو همچنان ادامه دارد.

صمدی افزود: ما از سال ۹۷ با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه شدیم و در شرایطی که امید داشتیم با حمایت دولت و تصمیم‌گیران شرایط برای تولیدکنندگان داخلی تسهیل شود اما کم لطفی‌ها ادامه یافت و دو وزیر قبلی صمت عملا توجهی به این حوزه مهم نداشتند. خواهش من به عنوان فردی که ۳۵ سال در حوزه خودرو فعالیت کرده این است که آقای رزم حسینی توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند. ما امیدوار بودیم که این خط تولید با حضور وزیر صمت به بهره برداری برسد و با حضور ایشان، به صنعت گران دل گرمی تازه‌ای داده شود اما متاسفانه سعادت حضور در کنار ایشان را نداشتیم.

وی خطاب به مسئولان صمت گفت: با صنعت آشتی کنید. قدم به قدم در کنار تولیدکنندگان برای کاهش قوانین دست و پاگیر و مقرراتی که یک شبه تصویب می‌شوند و شرایط را بر هم می‌زنند حرکت کنید تا امید به دل تولیدکنندگان بازگردد. قیمت گذاری دستوری و بروکراسی پیچیده امروز بلای جان صنعت خودرو شده و امیدواریم با نگاه مثبت وزیر صمت و معاونانشان این موانع کنار بروند.

در ادامه این مراسم فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو با تقدیر از آغاز به کار خط تولید باک پلیمری تارا اظهار کرد: ایران خودرو در دهه فجر امسال ۱۸ طرح را به بهره برداری می‌رساند و در این مسیر تولید انبوه خودرو تارا به عنوان محصول جدید ایران خودرو یکی از اولویت‌ها خواهد بود. خوشبختانه بخش مهمی از قطعات و تجهیزات این خودرو داخلی سازی شده و همین موضوع هزینه تمام شده تولید را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: ایران خودرو با وجود محدودیت‌ها، در پایان آذر ماه توانست رکورد تولید سال قبل خود را تکرار کند و در ششم بهمن ماه نیز میزان کل تولید خودرو در سال ۹۷ پشت سر گذاشته شد. امیدواریم با مشارکت قطعه سازان و تولیدکنندگان داخلی تا پایان سال تعداد خودروهای تولیدی را به ۵۰۰ هزار دستگاه برسانیم. حرکت در مسیر داخلی سازی قطعات ادامه دارد و حتی در مذاکره با پتروشیمی‌های داخلی، بنا شده از ابتدای سال آینده تامین مواد اولیه برای قطعه سازان نیز با سرعت بیشتری دنبال شود.

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش تولیدکنندگان داخلی برای کاهش وابستگی به قطعات خارجی در تولید خودرو، بیان کرد: صنعت خودرو در ایران ۱۶ درصد از کل صنعت و دو درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و با توجه به اهمیت بالای این بخش ما شاهد آن بودیم که در دو دوره اخیر تحریم، صنعت خودرو یکی از نخستین بخش‌هایی بود که با محدودیت مواجه شد. با این وجود خوشبختانه با تلاش شرکت‌ها و کارشناسان داخلی، خطوط تولید ما جدی‌تر از هر زمانی به کار خود ادامه دادند و وزارت صمت نیز تلاش می‌کند با حمایت از این شرکت‌ها و تولیدکنندگان، مقدمات طراحی خودروهای جدید و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف دنیا را فراهم کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟