لانچیا اپسیلون

این لانچیای نامیرا!

یکشنبه - 26 بهمن 1399

پیشرانه- لانچیا بدون شک نامی پرآوازه در تاریخ صنعت خودرو ایتالیا و صدالبته نامی پرافتخار در عرصه رقابت‌های رالی است اما در سال‌های اخیر کمپانی مادر لانچیا یعنی گروه FCA(فیات-کرایسلر) بعد از آزمون‌وخطاها و تصمیمات اشتباه پرشمار و زیان‌آور در قبال این زیرمجموعه‌اش (نظیر عرضه محصولات کرایسلر همانند ۳۰۰ با برند لانچیا در اروپا)، تصمیم […]

پیشرانه- لانچیا بدون شک نامی پرآوازه در تاریخ صنعت خودرو ایتالیا و صدالبته نامی پرافتخار در عرصه رقابت‌های رالی است اما در سال‌های اخیر کمپانی مادر لانچیا یعنی گروه FCA(فیات-کرایسلر) بعد از آزمون‌وخطاها و تصمیمات اشتباه پرشمار و زیان‌آور در قبال این زیرمجموعه‌اش (نظیر عرضه محصولات کرایسلر همانند ۳۰۰ با برند لانچیا در اروپا)، تصمیم گرفته تا دامنه فعالیت لانچیا را به خاک ایتالیا و عرضه تنها یک مدل محدود کند تا این برند ایتالیایی در حال حاضر تنها سایه و شبحی از دوران غرورانگیزش را تجربه کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سومین نسل از هاچ‌بک سوپرمینی اپسیلون اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی‌شده و بدون تغییراتی عمده همچنان بر روی خط تولید دوام آورده است؛ آن‌هم در شرایطی که اکثر رقبای مستقیم این خودرو در بازار اروپا در این مدت حداقل یک یا دو نسل عوض کرده‌اند درحالی‌که اپسیلون در این بازه زمانی تنها دو فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرده است؛ اولی در سال ۲۰۱۵ و دومی در سال ۲۰۲۱. بااین‌حال اپسیلون همچنان در بین مشتریان ایتالیایی طرفداران خودش را دارد و علیرغم عمر یک دهه‌ای و عدم تغییرات و به‌روزرسانی‌های عمده در آن، وضعیت فروشش در این کشور آن‌قدرها هم بد نیست.

اگرچه بی‌شک گردوغبار کهنگی و یکنواختی بر چهره لانچیا اپسیلون نشسته، اما بااین‌وجود بازهم نمی‌توان منکر طراحی جذاب، ماندگار و دلربای این خودرو شد.

فیس لیفت اخیر شامل تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی در بخش گرافیک چراغ‌های جلو، جلوپنجره و ورودی هوای سپر و همچنین اضافه شدن یک گزینه جدید به پالت رنگ بدنه خودرو می‌شود.

لانچیا اپسیلون

در کابین لانچیا اپسیلون نیز خبری از تحولی اساسی نیست و تغییرات بسیار محدود هستند که به‌عنوان نمونه می‌توان به تعبیه یک مانیتور لمسی ۷ اینچی جدید و مجهز به اپل‌کار پلی و اندروید اتو در پنل کاربری جلوداشبورد اشاره کرد.

علاوه بر دو پیشرانه ۰.۹ لیتری ۷۰ اسبی و ۱.۲ لیتری ۶۹ اسبی که به ترتیب با سوخت‌های متانول و LPG سازگار هستند، یک گزینه هایبرید نیز برای مجموعه قوای محرکه خودرو قابل انتخاب است که شامل پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر بنزینی همراه با پک باتری لیتیوم‌-یونی و یک موتور الکتریکی مي‌شود و مجموعاً قدرتی معادل ۷۰ اسب بخار دارد که طبق ادعای لانچیا ۱۳ درصد آلایندگی کمتری نسبت به قوای فنی غیر هایبرید خودرو تولید می‌کند.

لانچیا اپسیلون

نسل فعلی اپسیلون سومین نسل از این خودروی دوست‌داشتنی محسوب می‌شود و روی پلتفرمی مشترک با فیات ۵۰۰ و پاندا توسعه‌یافته است و حتی در سایت تولیدی فیات در لهستان و در کنار فیات ۵۰۰ مونتاژ می‌شود.

این لانچیای نامیرا!

لانچیا از آغاز زمان عرضه این نسل از اپسیلون تا به امروز، بیش از ۵۴۰ هزار دستگاه از این خودرو را فروخته است. قیمت پایه نسخه به‌روزرسانی شده و جدید این خودرو معادل ۱۵۱۰۰ یورو اعلام‌شده است که البته به لطف مشوق‌های دولتی و تسهیلات FCA Bank این رقم برای مشتریان ایتالیایی به حدود ۹۵۰۰ یورو نیز می‌رسد.

این لانچیای نامیرا!

به نظر می‌آید که به لطف این به‌روزرسانی جزئی، عرضه لانچیا اپسیلون در بازار ایتالیا برای مدت حداقل دو سال دیگر ادامه داشته باشد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟