سایپا و تحولاتی مثبت

سایپا و تحولاتی مثبت برای آینده‌ای روشن

پنجشنبه - 12 فروردین 1400

پیشرانه- تشدید تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات شدید اقتصادی در دو سال اخیر و مشکلات و چالش‌های پرشماری که تحت تأثیر این وقایع و همچنین اپیدمی کرونا برای صنایع مختلف ازجمله خودروسازی، حادث‌شده است، شرایطی را به وجود آورده که حتی ادامه تولید بسیاری از محصولات سابق خودروسازان داخلی را با موانع و دردسرهایی جدی مواجه ساخته…

پیشرانه- تشدید تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات شدید اقتصادی در دو سال اخیر و مشکلات و چالش‌های پرشماری که تحت تأثیر این وقایع و همچنین اپیدمی کرونا برای صنایع مختلف ازجمله خودروسازی، حادث‌شده است، شرایطی را به وجود آورده که حتی ادامه تولید بسیاری از محصولات سابق خودروسازان داخلی را با موانع و دردسرهایی جدی مواجه ساخته و اینکه در همین گیرودار، خودروسازان دست به تولید یک محصول کاملاً جدید (و نه صرفاً نسخه‌های فیس لیفت از محصولات قدیمی) بزنند و سبد محصولات خود را بسط و گسترش دهند، با توجه به آنچه تابه‌حال و پیش‌ازاین از خودروسازان داخلی دیده بودیم تا حدود زیادی خارج از تصور و غیرقابل‌باور به نظر می‌رسید اما تحولات شگفت‌آور و اقدامات اخیر گروه سایپا در بحث تولید و عرضه محصولات جدید و کنار گذاشتن محصولات قدیمی، باعث شده تا کلیشه‌های سابق درهم‌شکسته شده و مردم و کارشناسان با رویکرد تازه و امیدوارکننده‌ای از سوی یکی از خودروسازان داخلی مواجه شوند که سطح انتظاراتشان را بالاتر برده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در همین راستا نگاهی خواهیم داشت به اقدامات مهم و تحولات چشمگیری که سایپا در سال ۹۹ آن‌ها را رقم‌زده یا اهداف مهمی که برایشان گام برداشته است.

کنار گذاشتن پراید از چرخه تولید

بعد از مدت‌ها وعده‌ دادن و البته خلف وعده‌های پرشمار و تکراری، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که سایپا در این برهه زمانی بخصوص (سخت‌ترین شرایط اقتصادی و در اوج تحریم‌های بین‌المللی) گاو شیرده خود را کنار بگذارد اما مدیریت سایپا این جرأت و جسارت را به خرج داد تا به حدود ۲۷ سال حضور پراید در خطوط تولید این شرکت خاتمه دهد (آن‌هم در شرایطی که این خودرو حتی در سال‌های پایانی حیاتش نیز یک‌تنه بیش از ۶۰ درصد حجم تولید سایپا را به خود اختصاص داده بود!)؛ اقدامی که مدیران قبلی سایپا علیرغم فشارهای مردم، کارشناسان و نهادهای مختلف، به عناوین و بهانه‌های گوناگون از نهایی کردن آن طفره رفته و شانه خالی می‌کردند. البته همانند پیکان که پس از خاتمه تولید همچنان تولید نسخه وانت آن تا چندین سال ادامه پیدا کرد، نسخه وانت پراید یا سایپا ۱۵۱ نیز همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد که با توجه به عدم وجود گزینه صفرکیلومتری دیگر برای مشتریان این رده از بازار خودروهای تجاری کوچک، می‌توان این تصمیم را تا حدودی منطقی ارزیابی کرد.

توسعه خانواده X200

درگذشته معرفی مدل فیس‌لیفت یا نسخه‌های جدید از خودروهای بر روی خطوط تولید، اتفاق ویژه‌ای برای سایپا به شمار می‌آمد اما عرضه تیپ‌های مختلف کوییک (R و S) و ساینا S در کنار معرفی قریب‌الوقوع اطلس، باعث شده تا این به‌روزرسانی‌های مداوم و گسترش سبد محصولات به روندی ثابت و عادی برای سایپا تبدیل شود. با حذف خانواده پراید، حالا خانواده تیبا یا همان محصولات پلتفرم X200، ارزان‌ترین خودروهای صفرکیلومتر بازار داخلی محسوب شده و در فرم بدنه‌های مختلفی نظیر سدان، هاچ بک و نیم کراس همراه با تجهیزاتی باب طبع مشتریان جوان (نظیر مانیتور لمسی یا ترکیب دو رنگ بدنه و …) قابل‌عرضه هستند.

معرفی و عرضه شاهین

سال گذشته و پیش از روی کار آمدن مدیر فعلی گروه سایپا، زمزمه‌هایی جدی از به قطعیت رسیدن تیم مدیریتی سابق در مورد کنار گذاشتن و به حالت تعلیق درآوردن پروژه تولید خودروی جدید سایپا یعنی رهام (که البته بعدها شاهین نام گرفت) شنیده می‌شد، تصمیمی که مشخصاً تحت تأثیر شرایط سخت به وجود آمده در بخش تأمین قطعات و مشکلات پرشمار اقتصادی ناشی از خروج ایالات‌متحده از برجام و تشدید تحریم‌ها گرفته‌شده بود؛ اما مدیریت جدید سایپا که خود فردی از جنس صنعت و آشنا با پیچ‌وخم‌های خط تولید است، سریعاً با تجمیع قوا و دعوت از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه سازان داخلی، پروژه تولید انبوه خودرو را مجدداً به جریان انداخت. علیرغم وجود موانع و مشکلات پرشمار، حالا خودروی کاملاً جدید سایپا وارد فاز تولید انبوه شده و آماده تحویل به مشتریان است.

علت تأکید بر روی واژه کاملاً جدید، این است که این خودرو بر روی پلتفرمی متفاوت از ساخته‌های قبلی سایپا توسعه‌یافته و بخش اعظمی از مجموعه‌های فنی و تزییناتی آن کاملاً جدید هستند.

در شرایطی که بسیاری از محصولات عرضه‌شده از سوی خودروسازان داخلی در دو سال اخیر تنها نسخه‌های به‌روزرسانی شده از مدل‌های قدیمی (با آپشن هایی تازه، تغییرات ظاهری نه‌چندان زیاد و برخی تغییرات فنی) بوده‌اند و حتی با این توصیفات بازهم روند عرضه و تولید آن‌ها با تأخیر نسبتاً قابل‌توجهی مواجه بوده، سایپا در چنین فاصله زمانی قابل قبولی توانسته یک خودروی کاملاً متفاوت و جدید را روانه بازار کند.

خودرویی که اتفاقاً در مواردی مثل طراحی ظاهری، ساختار بدنه و ایمنی نیز چندین گام جلوتر و مدرن‌تر از سایر خودروهای داخلی است. همچنین عرضه شاهین، سایپا را برای اولین بار با خودرویی تحت برند خودش وارد سگمنت C/ کلاس کامپکت می‌کند، اتفاقی که پیش‌ازاین تنها به لطف محصولات کیا، رنو، برلیانس و زوتی برای سایپا و زیرمجموعه‌هایش ممکن شده بود. در آینده‌ای نه‌چندان دور خبرهای بیشتری نیز از شاهین خواهیم شنید؛ از افزایش تنوع تیپ و تریم‌های خودرو گرفته تا معرفی نسخه اتوماتیک آن. البته برای معرفی شاهین با قوای محرکه‌ای کاملاً جدید، بهینه و نیرومندتر باید کمی بیشتر انتظار کشید…

 توسعه خانواده خودروهای پلتفرم SP100 و معرفی نخستین کراس‌اوور ایرانی

مگاپلتفرم انعطاف‌پذیر SP100 این امکان را به سایپایی‌ها می‌دهد که طراحی و توسعه محصولات جدید و در کلاس‌هایی مختلف را در دستور کار خود قرار دهند. در همین راستا و در تابستان سال ۹۹ و هم‌زمان با جشن خداحافظی پراید از خط تولید، سایپا از «اولین کراس‌اوور ملی» کشورمان پرده برداشت. این خودرو که نام بامسمای ((آریا)) برایش برگزیده‌شده، هم‌اکنون وارد اولین فازهای تولید آزمایشی شده تا کمترین فاصله زمانی بین رونمایی یک خودرو جدید تا تولید انبوه آن در بین خودروسازان داخلی را به نام خود کند و در سال ۱۴۰۰ پا به بازار کشورمان بگذارد.

بازگرداندن تندر ۹۰ به خط تولید با شمایلی تازه

یکی دیگر از محصولات آینده سایپا، خودرویی جدید بر پایه پلتفرم رنو تندر ۹۰ است که با کد P90 شناخته می‌شود و چندی پیش رندرهای رسمی آن در فضای مجازی منتشر شد. مطابق این رندرها، به نظر می‌رسد سایپا فیس‌لیفتی اساسی و کلی بر روی تندر ۹۰ اِعمال کرده تا با تزریق جذابیت و هیجان به چهره ساده و بی‌آلایش این خودرو و همچنین اضافه کردن یکسری تجهیزات رفاهی (نظیر کروز کنترل، مانیتور و …)، آن را هرچه بیشتر به سلیقه مشتریان ایرانی نزدیک کند. همچنین در راستای کاهش هر چه بیشتر وابستگی به منابع خارجی، این خودرو قرار است از قوای محرکه اختصاصی و جدید سایپا بهره‌مند باشد و برخلاف تندر ۹۰ که تنها استانداردهای ۵۵ گانه سابق را پاس کرده بود، P90 قادر است استانداردهای جدید ۸۵ گانه را نیز پاس کند.

دستاورد بزرگ دیگر و نگاه به آینده

گفته می‌شود که سایپا عرضه یک خودرو شاسی‌بلند واقعی (دو دیفرانسیل و با شاسی نردبانی) با برند خود را نیز در برنامه سال آتی گنجانده تا در ورود به سگمنت هایی که تابه‌حال در آن غایب بوده سنگ تمام گذاشته باشد! جالب است بدانید که علیرغم شرایط بسیار دشوار دو سال اخیر، سایپا تنها خودروسازی بود که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افت تیراژ را تجربه نکرد. این حفظ ثبات تولید حتی در سال جاری نیز باوجود شرایط به‌مراتب سخت‌تر نسبت به مدت مشابه پارسال (بحران شیوع کرونا و عواقبش، نوسانات نرخ ارز، افزایش شدید قیمت خودروها، رکود بازار و …) ادامه پیداکرده است بطوریکه مقایسه آمار تولید یازده‌ماهه سال ۹۸ و ۹۹ سایپا تنها افتی ۰.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در پایان نباید از مزیت رقابتی محصولات پلتفرم SP100 سایپا یعنی شاهین و آریا غافل بود که با اتکا به مواردی نظیر ظاهر جذاب و امروزی و البته قیمت مناسب و تجهیزات مطلوب و البته به‌شرط توجهی ویژه به بحث کیفیت ساخت، از پتانسیل نسبتاً بالایی برای درخشش در بازارهای صادراتی برخوردار خواهند بود. اگرچه محصولات خانواده X200 سایپا هم‌اکنون نیز راه خود را به برخی بازارهای صادراتی جدید گشوده‌اند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟