پراید 100 میلیون تومانی

پراید ۱۰۰ میلیون تومانی در شهریورماه

جمعه - 6 فروردین 1400

پراید ۱۰۰ میلیون تومانی اگر تا چند سال قبل شبیه طنز بود اما در سال ۹۹ حقیقت پیدا کرد و در نهایت به قیمتی تثبیت شده تبدیل شد.

پراید ۱۰۰ میلیون تومانی اگر تا چند سال قبل شبیه طنز بود اما در سال ۹۹ حقیقت پیدا کرد و در نهایت در پایان این سال به قیمتی تثبیت شده تبدیل شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  در مرور اتفاقات صنعت خودرو ایران در مرداد ماه سال گذشته گفتیم که نامشخص بودن سروشت سکاندار وزارت صمت از یک سو و افزایش دوباره قیمت ارز تحت تاثیر به بن بست رسیدن تمام گزینه‌های تعامل با ترامپ از سوی دیگر باعث شد که قیمت خودرو روند صعودی خود را با سرعت بیشتری دنبال کند و در اوایل شهریور ماه، قیمت‌ها رکوردهایی تاریخی رسیدند.

بازار خودرو در سال ۹۹ برای نخستین بار با پدیده پراید ۱۰۰ میلیون تومانی مواجه شد. خودرویی که تا چند سال قبل کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد در ابتدای شهریور از ۱۰۰ میلیون تومان نیز گذشت و به تبع آن دیگر خودروها نیز در بازار رکورد شکنی کردند. در این بین کارشناسان از این می‌گفتند که در بازار خریدار واقعی وجود ندارد و بخش مهمی از این قیمت‌های عجیب، از سوی دلالانی مطرح می‌شود که مثلا بنا بود با بازگشت شورای رقابت، دستشان از بازار کوتاه شود.

رکورد شکنی خودروهای داخلی در حالی رقم خورد که طبق ادعای خودروسازان در سال‌های گذشته تلاش شده بود میزان وابستگی محصولات به مواد اولیه خارجی و به تبع آن ارز به پایین‌ترین سطح برسد اما با این وجود رسیدن دلار به کانال ۳۰ هزار تومان، بسیاری از بازارها از جمله خودرو را تحت تاثیر خود قرار داد.

صرف نظر از خودروهای داخلی، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار نیز افزایش جدی پیدا کرد و قیمت برخی از آنها در یک فاصله یک ساله، دو برابر و حتی چند برابر شد و جز تعدادی از خودروهای چینی، بخش مهمی از دیگر خودروهای خارجی موجود در بازار ایران از مرز یک میلیارد تومان نیز عبور کردند.

پراید ۱۰۰ میلیون تومانی در حالی خود را در بازار نشان داد که در یکی از دشوارترین سال‌های اقتصادی ایران پس از انقلاب اسلامی، در شهریور ماه نیز همچنان وزارت صمت به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور با سرپرست اداره می‌شد و شورای رقابت پس از بازگشت پر سر و صدای خود، در سکوت به بازاری نگاه می‌کرد که بی توجه تمام فرمول‌های اداره شده، همپای ارز، تنها رکورد شکنی قیمتی را تکرار می‌کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟