موانع تولید علی شکوهی

ثبات و همگرایی؛ مهمترین عوامل تحقق پیشرفت اقتصادی

جمعه - 6 فروردین 1400

پیشرانه -در اجرایی شدن نامگذاری امسال یعنی «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» و برطرف کردن موانع تولید، موارد متعددی مطرح است اما مهمترین مورد این است که باید در ابلاغیه ها، آیین نامه ها و دستورالعمل ها ثبات و همگرایی وجود داشته باشد.

پیشرانه-در اجرایی شدن  نامگذاری امسال یعنی «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» برطرف کردن موانع تولید موارد متعددی مطرح است اما مهمترین مورد این است که باید در ابلاغیه ها، آیین نامه ها و دستورالعمل ها ثبات و همگرایی وجود داشته باشد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در یادداشتی که علی شکوهی-کارشناس صنعت خودرو- در اختیار پیشرانه قرار داده، آمده است: « دبه واسطه مشکلات مخلتفی که در کشور داریم اصولا شعارهایی که برای نام سال در نظر گرفته می شوند علنا اجرایی نشدند زیرا برخی نهادها منافع خود را به منافع حاکمیت ترجیح می دادند و یکی از موانع تولید بودند.»

در ادامه متن کامل یادداشت او را می‌خوانید:

در هر سه بخش تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، نهادهای مختلفی می توانند حضور داشته و درگیر باشند اما نکته مهم هماهنگی و هم جهت بودن این نهادها و تاکید بر واژه ثبات است. علاوه بر ثبات در دستورالعمل ها و آیین ها، نظام ارزی کشور نیز نباید متزلزل باشد. یکی از موانع اصلی تولید و رشد اقتصادی نبودن ثبات در المان های مختلف موثر در این رشد است.

در بسیاری از مواقع ما شاهد این هستیم که ابلاغیه و دستورالعملی از سمت یک نهاد صادر می شود که وقتی به مرحله اجرا می رسد، بخشنامه های مختلفی از سمت سازمان های موازی در جهت حمله به آن دستورالعمل صادر می شوند.

به واسطه مشکلات مخلتفی که در کشور داریم اصولا شعارهایی که برای نام سال در نظر گرفته می شوند علنا اجرایی نشدند زیرا برخی نهادها منافع خود را به منافع حاکمیت ترجیح می دادند و یکی از موانع تولید بودند.

علاوه بر موارد گفته شده، یکی از نکات دیگری که می تواند در اجرایی شدن این شعار بسیار موثر باشد، انتخابات پیش رو و انتخاب یک رییس جمهور همسو با دو قوه قضاییه و مقننه است. در این صورت سه رکن تولید به معنای اجرا، پشتیانی به معنای قانون گذاری و مانع زدایی که رسالت قوه قضاییه است در کنار یکدیگر قرار می گیرد.

همچنین نباید از مانع بزرگ تحریم های غافل شویم که تنها راه برداشته شدن آن مذاکرات بین المللی ست که وظیفه دولت بوده و باید فضا را به سمتی پیش ببریم که فارغ از احساسی نگاه کردن به موارد و منافع جناحی بوده و به نفع کل کشور باشد.

تا زمانیکه ما یک همگرایی درست در مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نداشته باشیم و خودمان را جدا از معادلات بین المللی ندانیم، هیچ کدام از ارکان شعار امسال محقق نخواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟