بودجه و واردات خودرو

بودجه و واردات خودرو در آذر ماه

دوشنبه - 9 فروردین 1400

پیشرانه – در نگاه نخست نباید ارتباط مستقیمی میان بودجه و واردات خودرو باشد اما قرار گرفتن یک ردیف در لایحه ۱۴۰۰ تصوری دیگر را به وجود آورد.

پیشرانه – در نگاه نخست نباید ارتباط مستقیمی میان بودجه و واردات خودرو باشد اما قرار گرفتن یک ردیف در لایحه ۱۴۰۰ تصوری دیگر را به وجود آورد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در بررسی وضعیت صنعت خودرو در آبان سال ۹۹ گفتیم که با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در ابتدا قیمت دلار و سپس قیمت خودرو در ایران کاهشی شد و به پایین‌ترین عدد در چند ماه قبل از خود رسید.

علت اصلی این اتفاق، افزایش امید در میان فعالان اقتصادی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام و کاهش تحریم‌ها بود. تحت تاثیر همین شرایط دولت لایحه بودجه را نیز امیدوارانه بست و پیش بینی برای فروش روزانه نفت را به ۲.۳ میلیون بشکه رساند.

در چنین شرایطی قرار گرفتن یک ردیف درآمدی در لایحه این گمانه زنی را به وجود آورد که شاید در برنامه سال آینده اقتصادی کشور، ارتباطی میان بودجه و واردات خودرو به وجود بیاید. دولت در نیمه آذر ماه لایحه را به مجلس رساند و در آن یک بخش درآمدی جداگانه برای واردات خودرو در نظر گرفته بود که باعث شکل گیری این گمانه زنی شد که شاید واردات در سال آینده (سال۱۴۰۰) از سر گرفته شود اما پس از چند روز جنجال سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد این ردیف درآمدی برای خودروهای باقی مانده در گمرک است و ربطی به واردات ندارد.

در واقع بحث مطرح شده در بودجه به خودروهایی بازمی‌گشت که پیش از ممنوعیت، ثبت سفارش شده و به گمرک آمده‌اند اما در این سال‌ها شرایط برای ترخیصشان به وجود نیامده است. از این رو اگر شرایط برای انتقال آنها به سرزمین اصلی کشور به وجود آید، دولت از این محل درآمدی خواهد داشت که در بودجه ذکر شده است.

در روزهای بعد، مقامات دولتی توضیح دادند که علت ممنوعیت واردات خودرو، مانند بسیاری از دیگر کالاها، محدودیت‌های ارزی در شرایط تحریم بوده و شرط ابتدایی برای آزادسازی واردات، تغییر در شرایط تحریم یا دسترسی کشور به درآمدهای ارزی گسترده‌تر است که این مهم لااقل حتی در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز رخ نداده و مشخص نیست چه زمانی امکان پذیر خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟