نگاه منفی به تولید

نگاه منفی به تولید باید متوقف شود

جمعه - 13 فروردین 1400

پیشرانه – نگاه منفی به تولید یکی از اصلی‌ترین معضلاتی است که در سال‌های گذشته گریبان اقتصاد ایران را گرفته و در سال جاری امیدواریم که تغییر کند.

پیشرانه – نگاه منفی به تولید یکی از اصلی‌ترین معضلاتی است که در سال‌های گذشته گریبان اقتصاد ایران را گرفته و در سال جاری امیدواریم که تغییر کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در یادداشتی که مجتبی نظری – مدیر بازاریابی و تبلیغات گروه بهمن – در اختیار پیشرانه قرار داده، آمده:  ما سه سال درگیر تحریم‌ و تهدید بودیم که عملا تولید و اقتصاد ما را هدف قرار داده بود. وقتی چنین تهدیدی از خارج از کشور دیده می‌شود، انتظار این است که در داخل برنامه‌هایی اجرا شود که تسهیل‌گر باشد و مشکلات داخلی کاهش یابد اما آنچه که ما دیدیم چندان با این انتظار همراه نبود و مشکلات تا حدی بود که حتی برخی تولیدکنندگان می‌گفتند تحریم‌های خارجی از مشکلات داخلی فشار کمتر وارد کرد. نبود برنامه دقیق، قوانین و مقررات متناقض و سایر سیاست‌های اجرایی غلط شرایط را دشوار کرد.

فعالان اقتصادی را می‌توان به دو حوزه تاجر و صنعت‌گر تقسیم کرد و وقتی شرایط دشوار می‌شود، فشار اصلی به صنعت‌گر و تولیدکننده وارد می‌شود و همین موضوع آنها را از تاجران جدا می‌کند. نخستین مشکل تولیدکنندگان تحریم بود. در این دور شرایط بسیار دشوارتر بود و مدتی طول کشید تا صنعت‌گران بتوانند راه‌های جدید پیدا کنند. یکی از راهکارها اتکای بیشتر به تولید داخل بود و تلاش شد نیازها از این طریق پوشش داده شود.

در این شرایط تخصیص ارز نامناسب، فرایندهای غلطی که در مجموعه‌های دولتی مانند وزارت صمت، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها و نگاه منفی به تولید وجود داشت باعث شد موانع بر سر راه تولید افزایش پیدا کند. در برابر این فشارها اگر صنعت‌گر بخواهد کار خود را متوقف کند عملا هستی خود را از بین می‌برد و اگر بخواهد به کار ادامه دهد مشکلات موجود اجازه نمی‌دهند.

با این وجود تولیدکنندگان با علاقه‌ای که به کشور داشتند و تلاشی که به کار بستند در حوزه جهش تولید کارهای مهمی انجام دادند اما در عین حال نه پشتیبانی‌ها به درستی اجرایی شد و نه در حوزه موانع کنار رفتند. این مشکلات چه در حوزه تامین مالی و ارتباط با بانک‌ها و چه در حوزه دریافت مجوزهای لازم، شرایط را سخت و محدود کرد. این مشکلات در بخش‌های مختلفی از جمله صنعت خودرو خود را نشان داد. بر خلاف برخی از دیگر حوزه‌ها که توانستند محصولات خود را با توجه به تغییر نرخ ارز به فروش برسانند اما در خودرو اصرار بر قیمت گذاری دستوری باعث شد چه خودروسازان و چه قطعه سازان با مشکلات جدی مواجه شوند و بسیاری از تولیدکنندگان از سرمایه شخصی خود خرج کردند تا باقی بمانند.

ما حتی در آمریکا نیز دیدیم که وقتی شرکت‌های خودروساز در مرز ورشکستگی بودند، دولت از آنها مستقیم حمایت کرد اما در ایران این اتفاق رخ نداد و حتی سیاست‌های غلط دولتی خود به عاملی به جدید برای مشکل آفرینی منجر شد. قرار گرفتن افراد غیر متخصص و نابلد باعث شد سیاست‌هایی اجرایی شود که خود مانعی بر سر راه تولید بودند. نگاه منفی به تولید موضوعی است که باید کنار برود و مقام معظم رهبری نیز بر لزوم مانع زدایی تاکید کردند تا این مشکلات کاهش پیدا کند. سال گذشته با وجود تمام مشکلات، رشدهای خوبی داشتیم و اگر پشتیبانی و مانع زدایی به درستی اجرایی شود، می‌توان انتظار داشت که تولید رونق بیشتری بگیرد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟