بازار خودرو در ماه رمضان

بازار خودرو در ماه رمضان به کدام سمت می‌رود؟

سه شنبه - 17 فروردین 1400

پیشرانه – بازار خودرو در ماه رمضان معمولا به رکودی مقطعی وارد می‌شود اما برخی عوامل بیرونی احتمال دارد رسم هر ساله را با اما و اگر مواجه کند.

پیشرانه – بازار خودرو در ماه رمضان معمولا به رکودی مقطعی وارد می‌شود اما برخی عوامل بیرونی احتمال دارد رسم هر ساله را با اما و اگر مواجه کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  هرچند بازار خودرو در طول سال‌های گذشته بر اساس یک سنت نانوشته در برخی ایام سال رونق گرفته و در برخی ایام با رکود مواجه می‌شد، این روند در حدود دو سال گذشته و به خصوص در ماه‌هایی که از شیوع کرونا می‌گذرد متفاوت شده و به نظر نظم سابق را دنبال نمی‌کند.

خرید و فروش خودرو در سال‌های قبل به شکل سنتی در هفته‌های منتهی به نوروز یا پیش از آغاز تابستان افزایش می‌یافت و در عوض بازار خودرو در ماه رمضان یا محرم با کاهش معاملات مواجه می‌شد. آغاز تغییرات در این روند در بازار شب عید کلید خورد و در اسفند دو سال گذشته، بیش از آنکه تقاضای فعال در بازار، در هفته‌های پایانی اسفند ایجاد شود، در اواخر بهمن و روزهای نخست اسفند خود را نشان می‌داد و بازار در روزهای پایانی سال به آرامشی نسبی می‌رسید.

در نخستین روزهای کاری سال ۱۴۰۰ نیز به نظر می‌رسد امکان یک تحول جدید وجود خواهد داشت. بازار خودرو در حالی فعالیت خود را آغاز کرده که در روزهای آینده رسما ماه مبارک رمضان فراخواهد رسید و در کنار کاهش طبیعی خرید و فروش‌ها در فروردین، احتمال تاثیرگذاری ماه رمضان بر کاهش معاملات نیز وجود دارد. با این حال اما فعالان بازار خودرو می‌گویند شاید وضعیت معاملات در سال جاری، نسبت به قبل متفاوت باشد.

گفت و گوی پیشرانه با فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد که اظهارنظر روزهای اخیر رییس شورای رقابت درباره احتمال افزایش قیمت خودرو در سه ماهه ابتدایی سال۱۴۰۰ باعث شده بازار یک تکانه قیمتی جدید را تجربه کند و هرچند در روزهای ابتدایی کار در سال۱۴۰۰، ثباتی نسبی حاکم بود، یک روند افزایش قیمت با سرعتی بسیار پایین آغاز شده است.

البته فعالان بازار خودرو می‌گویند به طور قطعی نمی‌توان گفت که قیمت‌ها افزایشی شده‌اند اما آنچه که قطعی به نظر می‌رسد تاثیر دوباره صحبت‌های رییس شورای رقابت بر بازار خودرو و شکل گیری تحرکات قیمتی جدید در این بخش است.

در کنار آن، با وجود آنکه قیمت دلار در روزهای گذشته کاهشی نسبی را تجربه کرده اما گفته‌های فعالان بازار نشان می‌دهد که این کاهش چندان چشم گیر نبوده و حتی اگر بنا بر تاثیرگذاری بر قیمت‌ها داشته باشد نیز در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

با در کنار هم قرار دادن این شرایط، به نظر می‌رسد که شرایط بازار خودرو در ماه رمضان فعلا نامشخص باقی خواهد ماند. در صورتی که تحرک جدید قیمتی آغاز شده تداوم پیدا کند، احتمال آنکه موج جدیدی از خرید و فروش در این بازار به وجود آید دور از انتظار نیست و از این رو این بازار با یک سنت شکنی جدید به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رود اما در صورتی که این موج گذرا و کم اثر باشد، احتمال تداوم رکود نسبی در هفته‌های پیش‌رو نیز وجود دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟