شورای رقابت

شورای رقابت، با بازار خودرو چه کرد؟

پنجشنبه - 19 فروردین 1400

پیشرانه-رضا شیوا، رییس شورای رقابت گفت:که اگر مردم به نظرشان خودروها با این قیمت نمی ارزند، این خودروها را نخرند و خودروی دیگری بخرند.

پیشرانه-رضا شیوا، رییس شورای رقابت گفت:که اگر مردم به نظرشان خودروها با این قیمت نمی ارزند، این خودروها را نخرند و خودروی دیگری بخرند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، رضا شیوا، یکی از نام های پرتکرار در اخبار خودرویی یکسال گذشته است آنقدر که اگر در یک هفته خبر یا گفت و گویی به نقل از او منتشر نشود، گمان می کنیم خدایی ناکرده ناخوش شده و به جد نگرانشان می شویم.

او به عنوان رییس شواری رقابت، مبدع بسیاری از طرح های هیجان انگیز در بازار خودرو برای مبارزه با انحصار و ایجاد فضای رقابتی ست اما مشخص نیست آیا او جایی از کار را اشتباه رفته یا عزمی برای خلاف جهت رفتار کردن او در بازار وجود دارد یا اساسا همه این ایده ها اشتباه بوده، هر چه که هست نتایج نظرات او نشان از آن دارد که شورای رقابت فقط به بدتر شدن شرایط بازار کمک کرده است.

عملکرد شورایی که قرار بود اصلش بر ایجاد فضای رقابتی در بازار به نفع مردم باشد در طول همه سال های فعالیتش، گویای این است که آنچه دیگر به خرید خودرو نمی رسد، دست مردم است و نه دست دلالان. شورای رقابت که روزگاری برای مبارزه با جهش ناگهانی قیمت خودرو پا به این صنعت گذاشت، چه در زمان مرحوم جمشید پژویان و چه در زمان رضا شیوا، عملا نتوانست هیچ ایده و راهکار درستی برای مدیریت این بازار ارائه دهد.

از قیمت گذاری براساس وزن خودرو گرفته تا فروش خودرو با فرمول قرعه کشی که آن هم ایده چینی ها برای مدیریت پلاک های خودرو شهر پکن بود، هیچ یک فرمول هایی نبودند که بازار را به نفع مردم تغییر دهند و همیشه راه را سخت تر کرده اند.

حالا روز گذشته شیوا در اظهار نظری عجیب گفته که اگر مردم به نظرشان خودروها با این قیمت نمی ارزند، این خودروها را نخرند و خودروی دیگری بخرند (منبع: خبرگزاری تسنیم). به بهانه صحبت اخیر او، می خواهیم این پرسش را مطرح کنیم که آیا اساسا شورای رقابت در شکستن انحصار در بازار خودرو موفق عمل کرده است؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «پیشرانه» می گوید: «از روزی که مرحوم پژویان با حکم احمدی نژاد برای شکستن انحصار و شکل دادن بازار رقابتی به حوزه خودرو ورود کرد تا به امروز، علنا این شورا تنها کاری که نکرده، مبارزه با انحصار بوده است.»

او می افزاید: «مصوبات این شورا در جهت ضد سرمایه گذاری بوده تا جذب سرمایه گذار چرا که ابتدایی ترین حق یک شرکت یعنی آزادی در قیمت گذاری را از خودروسازان سلب کرده و علنا برای سرمایه گذاران این پیام را دارد که شما نباید سود کنید.»

زاوه تاکید می کند: «اگر شما قرار باشد به عنوان یک سرمایه گذار در این دو خودروسازی حضور داشته باشید، اولین پرسشی که برایتان پیش می آید این است که چرا نباید سود کنید؟»

بررسی کارنامه شورای رقابت نشان می دهد، این شورا هیچ گاه آنقدر که پیگیر قیمت خودرو بوده، پیگیر سایر مصوبات خود نبوده است. مثلا بد نیست شورای رقابت درباره مصوبه مورخ ۲۸ فروردین ماه ۹۰ این شورا که قرار بود براساس آن سازمان گسترش نوسازی و صنایع ایران (ایدرو) از سهامداری خودروسازان کنار رود، گزارشی ارائه کند. وعده ای که خود شخص رضا شیوا در مرداد ماه سال ۹۵ داد.

یا یک نمودار قیمتی از زمان حضورش در بازار خودرو به عنوان قیمت گذار، منتشر کند البته با مقایسه قیمت بازار تا نشان دهد آیا واقعا حضور این شورا به نفع مردم بوده یا خیر که امروز اینگونه رییس آن با مردم سخن می گوید.

البته حرف آقای شیوا در زمانی که درهای بازار با تعرفه کم واردات باز باشد یا اجازه تولید خودرو در سگمنت های پایین قیمتی به سایر خودروسازان نیز داده شود، کاملا می تواند درست باشد اما در شرایط انحصار مطلق و نبود فضای رقابتی، بیشتر شبیه توهین به مردمی است که ناچارند.

نوشته: عسل داداشلو

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟