هامر EV شاسی‌بلند

بازگشت شکوهمند هامر به میدان رقابت

جمعه - 20 فروردین 1400

پیشرانه- ابتدا در سال ۲۰۲۰، نسخه تراک/پیکاپ هامر EV معرفی شده بود و حالا نوبت به معرفی نسخه شاسی بلند آن رسیده است تا از همین حالا یکی از مدعیان جدی سگمنتی لقب بگیرد که اخیرا مورد توجه بسیاری از خودروسازان با سابقه و حتی نوپای آمریکایی قرار گرفته است.

پیشرانه- ابتدا در سال ۲۰۲۰، نسخه تراک/پیکاپ هامر EV معرفی شده بود و حالا نوبت به معرفی نسخه شاسی بلند آن رسیده است تا از همین حالا یکی از مدعیان جدی سگمنتی لقب بگیرد که اخیرا مورد توجه بسیاری از خودروسازان با سابقه و حتی نوپای آمریکایی قرار گرفته است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» حدودا یک دهه قبل بود که غرق شدن جنرال‌موتورز در باتلاق بحران اقتصادی و ورشکستگی، مقدمات تعطیلی و توقف فعالیت دو زیرمجموعه محبوب این غول خودروساز آمریکایی یعنی پونتیاک و هامر را فراهم آورد. اما اقبال روزافزون بسیاری از بازارهای بین‌المللی به خرید و استفاده از خودروهای الکتریکی و اوج گرفتن محبوبیت شاسی‌بلندها از یک سو و بهبود وضعیت مالی و مدیریتی جنرال موتورز از سویی دیگر، سبب شد تا مدیران GM در راستای برنامه گسترده و بلندپروازانه خود برای حضوری قدرتمند در بازار خودروهای الکتریکی، دست به احیای هامر بزنند.

علیرغم قدمت نه چندان زیاد(حدودا سه دهه) و تا قبل از تعطیلی و توقف فعالیت در سال ۲۰۱۰، هامر از اعتبار بالایی در دنیای شاسی بلندهای آفرودی برخوردار بود و همچنین علاوه بر قابلیت های عملکردی، به سبب محبوبیت در میان طیف گسترده‌ای از ورزشکاران و بازیگران معروف و سایر سلبریتی‌ها، دارای پرستیژ و ابهت خاصی در نگاه مشتریان ( بخصوص آمریکایی ها) بوده است. اما بالاخره هر سکه ای دو رو دارد؛ نباید فراموش کرد که ساخته های پرمصرف هامر همواره در زمره منفورترین خودروها در نزد طرفداران محیط زیست به شمار می آمدند!

اما جنرال موتورز در احیای هامر، تصمیم گرفته آن را تحت برند GMC و بعنوان سازنده شاسی بلند و تراک های لوکس و تمام الکتریکی معرفی و بازاریابی کند. تصمیمی که با توجه به وضعیت بازار و اقدامات رقبا، حرکتی کاملا به جا و تصمیمی بسیار هوشمندانه به نظر می رسد.

ابتدا در سال ۲۰۲۰، نسخه تراک یا پیکاپ جی ام سی هامر EV معرفی شد تا از همین حالا یکی از مدعیان جدی سگمنتی لقب بگیرد که اخیرا مورد توجه بسیاری از خودروسازان با سابقه و حتی نوپای آمریکایی قرار گرفته است؛ از سگمنت تراک های لوکس و تمام الکتریکی صحبت می کنیم که علاوه بر هامر EV، بازیگرانی همچون ریویان R1T و تسلا سایبرتراک نیز در آن به رقابت خواهند پرداخت ( فورد نیز وعده داده که نسخه‌ای تمام‌الکتریکی از تراک محبوبش یعنی F150 را در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد کرد).

هامر EV شاسی‌بلند

طراحی ظاهری خودرو نه تنها به ریشه های این برند و استایل جعبه ای محصولات محبوب و سابق هامر وفادار مانده، بلکه بسیار گیرا و پر ابهت نیز به چشم می‌آید و در آن توجه به جزییات در اوج قرار داشته و بسیار نفسگیر است؛ به عنوان نمونه، در جای جای بدنه خودرو و قسمت های گوناگون کابین، گرافیگ  H ( حرف آغازین واژه Hummer) ، به روش های خلاقانه و مبتکرانه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. فضای کابین خودرو نیز همانند نسخه پیکاپ ظرفیت حمل ۵ سرنشین را دارد. علاوه بر اینها در هنگام عرضه خودرو بیش از ۲۰۰ مورد لوازم جانبی از سوی GM برای خودرو در دسترس بوده و قابل انتخاب توسط مشتریان است.

هامر EV شاسی‌بلند

پنل های سقف خودرو قابل جداسازی بوده و به نوعی طراحی و از یکدیگر مجزا شده اند که بتوان همه آنها را به آسانی در محفظه بار جلوی خودرو قرار داد ( از آنجا که با یک خودرو تمام الکتریکی سر و کار داریم و خبری از مجموعه فنی احتراق داخلی نیست، این فضا به افزایش ظرفیت محفظه بار خودرو اختصاص یافته است).  ظرفیت حمل بار صندوق عقب خودرو نیز با خواباندن صندلی های عقب به رقم حیرت انگیز ۲۳۲۲ لیتر خواهد رسید.

hummer EV

 

Hummer Ev

با توجه به ذات و سابقه برند هامر، قطعا خیلی ها روی توانایی های آفرودی و بیراهه نوردی هامر EV حساب ویژه ای باز می‌کنند. در همین راستا نسخه شاسی‌بلند هامر EV به امکانات و تکنولوژی هایی همچون حالت حرکت خرچنگی(Crabwalk)  و فرمانپذیری هر ۴ چرخ اشاره کرد. زاویه ورود (حمله) و خروج (فرار) نسخه شاسی‌بلند هامر EV به ترتیب برابر با ۳۴.۴ و ۴۵.۶ درجه اعلام شده است. همچنین تمامی تیپ‌های خودرو به سامانه کمک راننده سوپر کروز جی‌ام مجهز خواهند بود.

اولین نسخه از هامر EV که در اوایل سال ۲۰۲۳  به بازار عرضه خواهد شد، Edition 1 است که قیمت پایه‌ای معادل ۱۰۵,۵۹۵ دلار خواهد داشت ( البته در صورت سفارش پکیج Extreme Off-Road،  قیمت پایه خودرو برابر با ۱۱۰,۵۹۵ دلار خواهد بود). سپس به ترتیب نوبت به عرضه نسخه سه موتوره (با قیمت پایه ۹۹,۹۹۵ دلاری) و  نسخه دو موتوره یا EV2X( با قدرت ۶۲۵ اسب بخار و قیمت پایه ۸۹,۹۹۵ دلار) می‌رسد. Edition 1 و نسخه سه موتوره مشخصات فنی مشابهی با یکدیگر دارند که شامل قرارگیری یک موتور الکتریکی بر روی محور جلو و دو موتور الکتریکی بر روی محور عقب می شود و این قوای محرکه مجموعا قدرتی معادل ۸۳۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد حدودا ۳.۵ ثانیه ای را برای هامر EV به ارمغان خواهد آورد. طبق ادعای جی ام، برد پیمایش نسخه سه موتوره هامر EV (به ازای هربار شارژ کامل باتری ها) حدودا برابر با ۴۸۰ کیلومتر خواهد بود که البته تجهیز خودرو به پکیج Extreme Off-Road برد پیمایش آن را تحت تاثیر قرار داده و به حدودا ۴۵۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

هامر EV شاسی‌بلند

نسخه ارزانتری از مدل دوموتوره این خودرو نیز با نام EV2 در بهار سال ۲۰۲۴ و با قیمت پایه ۷۹,۹۹۵ دلار راهی بازار خواهد شد. مجموع قدرت خروجی این مدل برابر با نسخه دو موتوره اما گرانتر (EV2X) بوده اما تفاوت عمده در برد پیمایش این دو مدل است که در نسخه EV2 برابر با حدودا ۴۰۰ کیلومتر ( در ازای یکبار شارژ کامل) است. علاوه بر اینها نسخه پایه خودرو یا همان EV2، با سیستم شارژ سریع ۴۰۰ ولتی عرضه خواهد شد اما سایر مدلها، بطور استاندارد با سیستم شارژ سریع ۸۰۰ ولتی عرضه می‌شوند( البته شارژ سریع ۸۰۰ ولتی برای  EV2 نیز بصورت آپشنال قابل عرضه است).

گفتنی است که ظرفیت باتری و برد پیمایش های ذکر شده برای تیپ های مختلف هامر EV، در زمان عرضه دستخوش تغییر خواهند شد و یقینا به رقم های بالاتری خواهند رسید.

هامر EV در دیترویت و در یکی از کارخانه های GM تولید خواهد شد که (( Factory Zero)) نام گرفته است؛ کارخانه‌ای که تمامی ظرفیت تولیدی آن به مونتاژ خودروهای الکتریکی اختصاص داده شده است. مطابق انتظار نسخه پیکاپ هامر EV، زودتر از نسخه شاسی‌بلند این خودرو به نمایندگی های GM راه خواهد یافت (احتمالا در اواخر سال جاری میلادی) اما پیش‌بینی های مسئولین جنرال موتورز حکایت از این دارد که نسخه شاسی‌بلند پس از ورود در سال ۲۰۲۳ و در بلندمدت، فروش بیشتری نسبت به نسخه پیکاپ خواهد داشت.

جالب است بدانید که همین چندی پیش، اولین نسخه تولید انبوه هامر EV پیکاپ، به مبلغ ۲.۵ میلیون دلار در یک حراجی به فروش رفت که تمامی این مبلغ از سوی جنرال موتورز برای امور خیریه اختصاص داده شد.

نویسنده: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟