لوازم اصلی آفرود

لوازم اصلی آفرود چیست؟ + تصویر

یکشنبه - 22 فروردین 1400

پیشرانه – بیراهه نوردی یا آفرود چند سالی است که در ایران بیش از گذشته مطرح می‌شود و از این رو شناخت دقیق از لوازم اصلی آفرود اهمیت فراوانی دارد.

پیشرانه – بیراهه نوردی یا آفرود چند سالی است که در ایران بیش از گذشته مطرح می‌شود و از این رو شناخت دقیق از لوازم اصلی آفرود اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» چند سالی است که تب بیراهه نوردی یا همان آفرود در کشورمان بسیار داغ شده و حتی این روزها که قیمت خودرو و لوازم یدکی نیز افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است، باز هم دوستداران این ورزش و تفریح بسیارند.

برای هر برنامه و ورزشی لازم است تا یک سری تجهیزات و لوازم ضروری به همراه داشته باشیم که در این ورزش، اهمیت بیشتری دارد چرا که اساس آن، رفتن به بیراهه ها و قرار گرفتن در مناطق دور از شهر است که عدم به همراه داشتن لوازم و تجهیزات می‌تواند حتی به قیمت جان انسان‌ها تمام شود. در این مطلب به لوازم اصلی آفرود می‌پردازیم و در مطالب آتی به مرور لوازم و تجهیزات حرفه‌ای تر خواهیم پرداخت.

طرح و برنامه مشخص:
داشتن یک طرح و برنامه مشخص برای هر سفری لازم و ضروری است و وقتی که صحبت از یک برنامه آفرودی و ماجراجویی می شود، اهمیت این موضوع بیشتر نیز خواهد شد. قبل از سفر، برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید و احتمالات مختلف را در نظر بگیرید، چرا که در این گونه سفرها، همیشه همه چیز طبق پیش بینی نخواهد بود. یک طرح دقیق اولین مورد در لیست لوازم اصلی آفرود است.

نقشه مسیر:
اگر به نقطه جدیدی سفر می‌کنید یا از لیدرها و راه بلدهای محلی یا افرادی که تجربه آن منطقه و مسیر را دارند، کمک بگیرید  یا نقشه منطقه را به خوبی مطالعه کنید. استفاده از GPS و حتی نقشه‌های آفلاین در گوشی‌ها می تواند در بسیاری از مواقع، کمک بسیار بزرگی باشد. این روزها GPS یکی از ضروری‌ترین تجهیزات برای سفرهای آفرودی است.

لوازم اصلی آفرود

لباس مناسب:
در بسیاری از مواقع، افرادی که در بیراهه ها دچار مشکل می شوند از نداشتن لباس متناسب با مسیر و برنامه، آسیب های بیشتری می بینند. اگر به مناطق کویری، کوهستانی، مسیرهای خاکی و گلی و برفی و… سفر می‌کنید، حتما از لباس مناسب با شرایط منطقه و وضعیت آب و هوایی استفاده کنید.  لباس مناسب برای بیراهه نوردی با یک لباس خیابان گردی تفاوت های زیادی دارد!

لوازم اصلی آفرود

سلامت فنی خودرو:
همان طور که گفتیم، وقتی صحبت از بیراهه نوردی و آفرود می شود، یعنی قرار گرفتن در مناطق خارج شهر و شرایط پیش بینی نشده. از این رو، سلامت فنی خودرو از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین ضروریات یک سفر بیراهه است. بررسی و تایید سلامت فنی تمام بخش‌های خودرو قبل از شروع هر سفر لازم و ضروری خواهد بود.

وسایل آفرود

سوخت کافی:
همیشه بیشتر از مقدار مورد نیاز، سوخت در باک خودرو داشته باشید. گاهی مواقع بروز اتفاقات پیش بینی نشده مثل خرابی خودرو، بسته بودن مسیر و نیاز به استفاده از مسیرهای دیگر، گیر کردن خودرو و… باعث می شود تا سوخت بیشتری مصرف شود. ضمن اینکه مصرف سوخت در بیراهه‌ها به خاطر استفاده از دنده‌های سنگین و دور بالای پیشرانه، همیشه بیشتر از مصرف سوخت در شهر و جاده است.

وسایل آفرود

لاستیک مناسب:
لاستیک خوب از ضروریات هر خودرو است که برای برنامه‌های آفرودی، اهمیت دوچندانی خواهد داشت. در بیراهه‌ها به خاطر بودن شن و ماسه، گل و برف و… همیشه اصطکاک کمتری بین تایر و سطح مسیر است که نیاز به داشتن یک تایر خوب به شدت احساس خواهد شد. ضمن اینکه امکان آسیب دیدگی لاستیک در مسیرهای خارج جاده بسیار زیاد است که نشان می‌دهد یک تایر خوب از اصلی‌ترین ضروریات آفرود در هر خودرو است. در این میان داشتن یک تایر با طرح آج مناسب با مسیر و برنامه نیز می‌تواند بیشتر کمک کننده باشد.

تجهیزات آفرود

غذای مناسب:
غذای متناسب با طول و مسیر برنامه، یک ضرورت اجتناب ناپذیر در بیراهه نوردی است. همان طور که خودرو در این مسیرها تحت فشار بیشتری است، مصرف انرژی افراد نیز بیشتر از حالت عادی خواهد بود. از این رو داشتن غذای مناسب و البته بیشتر از حالت عادی، یکی از ضروریات برنامه‌های آفرودی است.

کمک‌های اولیه:
وجود جعبه ای برای کمک های اولیه در کنار فردی که کار با این لوازم را بلد باشد، یک ضرورت و الزام است. همچنین وجود کپسول آتش نشانی در هر خودرو باید الزامی باشد تا از بروز حوادث تلخ تر در حادثه‌ها جلوگیری شود.

تجهیزات آفرود

 باربند:
برای تجهیز خودرو به امکانات آفرودی می‌توان از گزینه‌های زیادی بهره برد اما در این میان، اگر از تمام آن‌ها چشم پوشی کنیم، داشتن یک باربند خوب می‌تواند کمک زیادی به ما در حمل راحت‌تر لوازم و حتی استراحت در مناطق بیابانی کند. ضمن اینکه وجود برخی لوازم در خارج از اتاق خودرو می‌تواند باعث آرامیش روحی و سلامت جسمی افراد نیز شود.

لوازم اصلی آفرود

آب:
مصرف آب چه برای خوردن و چه شستشو، در مسیرهای بیراهه و برنامه‌های آفرودی، همیشه بیشتر است که باید این وضعیت را مدیریت کرد. از این رو همراه داشتن آب به مقدار کافی چه برای استفاده شخصی و چه برای خودرو در مواقع بحرانی، از ابتدایی‌ترین ضروریات و الزامات برنامه‌های بیراهه نوردی و آفرود است.

لوازم خواب و استراحت:
حرکت در جاده‌های غیر آسفالته و بیراهه، خستگی بیشتری به همراه خواهد داشت. از این رو داشتن تجهیزات و امکانات خواب و استراحت می‌تواند کمک بزرگی به رفع خستگی و تجدید نیرو باشد. سعی کنیم برای خوابیدن به جای استفاده از تجهیزات مرسوم، از لوازم کمپینگ و جمع و جور استفاده کنیم.

بیل و تسمه:
شاید بتوان گفت مهم ترین وسیله برای بیراهه گردی، بیل و تسمه و اتصالات آن است. گیر کردن خودرو به هر دلیلی بدون داشتن یک بیل کارامد و سالم، می تواند بلای دوچندانی باشد. داشتن بیل در اکثر برنامه‌های آفرودی گروه‌های طبیعت گرد، جز الزامات است. ضمن اینکه در بسیاری از مواقع، نیاز است تا خودرو گیر کرده را از مهلکه خارج کنیم. از این رو استفاده از تسمه‌های بکسل قوی و باکیفیت لازم و اجباری است. تسمه‌های بکسل عملکرد بسیار بهتری از جهات گوناگون نسبت به سیم‌های فولادی دارند.

وسایل آفرود

لوازم پنچرگیری:
امروزه به لطف وجود تایرهای تیوپلس، نه تنها پنچری لاستیک ها کمتر شده بلکه ترمیم آن‌ها نیز بسیار ساده و راحت است. به همین خاطر داشتن لوازم پنچرگیری و آپارات می‌تواند در عین سادگی در برخی مواقع بسیار کار راه انداز ظاهر شود. ضمن اینکه داشتن یک پمپ باد قوی در هر خودرو، از دیگر لوازم اصلی آفرود به شمار می‌آید. در بسیاری از مواقع مثل عبور از مسیرهای گل و برفی، حرکت روی رمل‌های کویری، لازم است تا باد تایرها کمتر شود. به همین خاطر باد زدن تایرها بعد از عبور از مهلکه به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی آن ها امری ضروری است.

لوازم اصلی آفرود

تجهیزات تعمیرات:
داشتن یک سری از لوازم و تجهیزات ساده برای تعمیرات می‌تواند در بسیاری از مواقع، از ماندن خودرو جلوگیری کند. از این رو هرچه برنامه‌ای سنگین‌تر در پیش دارید، نیاز است تا جدا از داشتن تجهیزات مناسب برای تعمیر در کنار دانش فنی، مقداری از لوازم یدکی مورد نیاز را نیز با خود به همراه داشته باشید.

امکانات برقی:
داشتن لوازمی مثل اینورتر، شارژر موبایل، چراغ‌های پیشانی، تجهیزات نوری برای روشن کردن محل استراحت و… از دیگر ضروریات سفرهای آفرودی است.

کیسه زباله:
از ریختن زباله در محیط‌های تفریحی و حتی دورترین نقاط بیابانی باید پرهیز کرد. این زباله‌ها نه تنها برای محیط زیست خطرناک هستند و باعث مرگ و میر حیوانات منطقه می‌شوند، بلکه می‌توانند با جمع کردن حشرات و حیوانات موذی و مخصوصا سمی، خطراتی برای افراد گروه و دیگر طبیعت گردان داشته باشند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟