سیتروئن C5 X

نگاهی به سیتروئن C5 X ، ریسک بزرگ خودروساز فرانسوی

سه شنبه - 24 فروردین 1400

پیشرانه – خودروسازان فرانسوی اخیرا انتخاب‌های پرریسک‌تری داشته‌اند و به نظر می‌رسد با رونمایی از سیتروئن C5 X گامی جدید در این مسیر برداشته می‌شود.

پیشرانه – خودروسازان فرانسوی اخیرا انتخاب‌های پرریسک‌تری داشته‌اند و به نظر می‌رسد با رونمایی از سیتروئن C5 X گامی جدید در این مسیر برداشته می‌شود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  سدانها و استیشن‌واگن‌های میدسایز در بازار خودرو اروپا قطعا به اندازه هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای ساب کامپکت و کامپکت محبوب و پرمتقاضی نیستند اما همین بازار نه چندان گسترده سدان/ استیشن واگن‌های میدسایز در قاره سبز نیز عمدتا در قبضه خودروسازان آلمانی و زیرمجموعه هایشان قرار دارد ( مشخصا از فولکس واگن پاسات و اشکودا ساپرب صحبت می‌کنیم).

از طرفی دیگر، خودروسازان فرانسوی اگرچه در ساخت خودروهای جمع و جور، بسیار توانمند و موفق  ظاهر می‌شوند ( در بین پنج خودرو پرفروش حال حاضر اروپا، نام سه خودروی ساب-کامپکت فرانسوی به چشم می‌خورد)، اما در ساخت خودروهای سایز متوسط و لوکس و مجلل در سال‌های اخیر غالبا با ناکامی و شکست‌های تلخی مواجه شده‌اند.

یکی از آخرین نمونه‌های این تکاپوی ناموفق را باید رنو تلیسمان دانست که علیرغم شایستگی، نتوانست جایگاه مناسبی را برای خود در بازار اروپا دست و پا کند و عملکرد ناامیدکننده آن، باعث شد تا نهایتا مدیران رنو بطور رسمی اعلام کنند نسل جدیدی برای تلیسمان( که یکی از محصولات پرچمدار این کمپانی نیز محسوب می‌شود) در کار نخواهد بود.

دیگر خودروساز فرانسوی یعنی پژو-سیتروئن (PSA) اما هنوز از بازار سدان/ استیشن‌واگن‌های میدسایز قطع امید نکرده و حتی ذره‌ای از این قلمرو پا پس نکشیده است؛ آنها ابتدا در سال ۲۰۱۸ از نسل دوم و جدید پژو ۵۰۸ رونمایی کردند که البته، بسیار موفق نیز ظاهر شد و در حال حاضر نزدیک‌ترین تعقیب کننده فولکس‌واگن پاسات و اشکودا ساپرب در جدول فروش این رده از بازار خودرو اروپا ‌به حساب می‌آید.

سپس در سال ۲۰۲۰ نوبت به رونمایی از سدان میدسایز و لوکس DS9 رسید که در ماموریتی بسیار دشوار و تصمیمی نه چندان عاقلانه از سوی مسئولین بازاریابی PSA،  قرار است رو در روی رقبایی پرآوازه و خوشنام همچون مرسدس-بنز E-Class و ب ام و سری ۵  صف‌آرایی کند. حالا و در سال ۲۰۲۱ نیز سیتروئن دست به احیای نام C5 و معرفی نسل سوم این خودروی سایز متوسطش زده است که ایضا نقش پرچمداری برند سیتروئن را نیز ایفا خواهد کرد؛ اینبار اما به شکلی متفاوت و در شمایلی عجیب.

نسل جدید C5 که با پسوند X معرفی شده است، از جمله خودروهایی است که نمی‌توان به طور دقیق آن را در تقسیم‌بندی‌های رایج برای فرم بدنه خودرو ( برای مثال سدان/ کراس اوور/ هاچ بک/ ون و …) جای داد. در واقع نسل جدید C5 تنها در همین فرم بدنه عرضه می‌شود و همانند سایر رقبای اصلی، خبری از دو نسخه مجزای سدان و استیشن واگن برای آن نخواهد بود و به همین دلیل و با توجه به رشد روزافزون محبوبیت خودروهای کراس‌اوور، طراحان کوشیده‌اند تا سیتروئن C5 X در آنِ واحد، ترکیبی از ویژگی‌های ظاهری و عملکردی برجسته یک استیشن‌واگن، یک کراس‌اوور و یک سدان باشد.

آن‌طور که پیر لکلرک (سرطراح سیتروئن) می‌گوید :(( در طراحی و حجم‌پردازی نوآورانه سیتروئن C5 X ، ظرافت و وقار یک سدان، پویایی یک استیشن واگن و شمایل قابل اتکای یک شاسی‌بلند در یکدیگر ترکیب و ارائه شده است و این خودرو با خطوط آیرودینامیک و گرافیک خاص چراغ‌هایش (خطوط باریک دوگانه و شکل X)، به سرعت توسط رهگذران به عنوان یک سیتروئن قابل تشخیص است)).  ناگفته نماند که طراحی نمای ظاهری خودرو به طور واضحی از کانسپت سیتروئن C-Xperience تاثیر پذیرفته است که در اتوشو پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شده بود.

سیتروئن C5 X

سیتروئن C5 X همانند دی اس ۹، پژو ۵۰۸، پژو ۵۰۰۸ و سیتروئن C5 ایرکراس بر روی پلتفرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن توسعه یافته است. با طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۸۰۵، ۱۸۶۵ و ۱۴۸۵ میلی‌متر، سیتروئن C5 X ابعاد نسبتا کوچک‌تری در مقایسه با رقبای آلمانی خود دارد. فاصله بین دو محور خودرو نیز برابر با  ۲۷۸۵ میلی‌متر است. حجم فضای صندوق بار C5 X برابر با ۵۴۵ لیتر بوده که البته در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، به ۱۶۴۰ لیتر افزایش می‌یابد.

سیتروئن C5 X

نمای جلو سیتروئن C5 X

نمای عقب سیتروئن سی۵

در کابین خودرو با شمایل کلی آشنایی مواجهیم که در محصولات اخیر سیتروئن نظیر C4 جدید نیز به چشم خورده بود و البته با توجه به سگمنت و رده قیمتی خودرو، کیفیت متریال به کارگرفته شده در کابین بالاتر بوده و جزییات نیز مورد توجه و پرداخت دقیق تری قرار گرفته اند. در بالاترین نقطه مرکزی پنل کاربری جلوداشبورد نیز یک نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی جا خوش کرده است.  پکیج تقریبا کاملی از تجهیزات ایمنی برای سیتروئن C5 X در دسترس است، از سامانه نیمه‌خودران سطح ۲ و کروز کنترل تطبیق‌پذیر گرفته تا سامانه نگهداری خودرو در خطوط مسیر. از دیگر سامانه‌های کمک راننده نیز می‌توان به دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقاط کور اشاره کرد.

کابین C5 X

سیتروئن اعلام کرده که خبری از پیشرانه دیزلی برای C5 X نخواهد بود اما طیف نسبتا گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. با این حال گزینه ارجح و پیشنهاد اصلی سیتروئن به خریداران، یک قوای محرکه پلاگین هایبرید با قدرت ۲۲۵ اسب بخار است که در حالت تمام الکتریکی برد پیمایشی معادل ۵۰ کیلومتر را داراست.

C5 X با سیستم تعلیق اختصاصی سیتروئن (Suspension CITROEN Advanced Comfort) عرضه خواهد شد و البته علاوه بر این، نسخه‌ی پلاگین هایبرید به سیستم تعلیق فعال (Active Suspension) نیز مجهز خواهد بود. طبق اظهارات مدیران سیتروئن، عرضه نسخه‌‌ای تمام‌الکتریکی از این خودرو اما چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

سیتروئن C5 X در چین مونتاژ خواهد شد و از اکتبر سال جاری میلادی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. رویکرد و روند اخیر پژو-سیتروئن در طراحی ،توسعه و عرضه نسل جدید پژو ۵۰۸ و سیتروئن C5 X، نشان از این دارد که این خودروساز فرانسوی سودای رقابت در کلاسی بالاتر از سدان/ استیشن‌واگن‌های میدسایز جریان اصلی(Mainstream) را در سر داشته (منظور خودروهایی همچون اپل اینسیگنیا، تویوتا کمری، فولکس واگن پاسات و … است) و به نوعی قصد عرض اندام در برابر محصولات میدسایز برندهای پریمیوم آلمانی نظیر آئودی را دارد.

این استراتژی تازه، ریسک بزرگ و رویکرد جسورانه PSA در قبال ساخته‌های سایز متوسط و نیمه لوکسش، اگرچه در مورد ۵۰۸ تا حدود زیادی موفقیت آمیز از آب در آمد، اما در مقطع فعلی کارشناسان برای موفقیت DS 9 و سیتروئن C5 X شانس چندان بالایی قائل نیستند.

نویسنده: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟